Berrit Kvorning: Din krop er vejen til succes

Når du bliver bevidst om dit kropssprog, bliver du bedre til at være på og brænde igennem. Ifølge skuespiller og coach Berrit Kvorning kan selv det mest usikre og nervøse menneske lære at tryllebinde en forsamling

2014-05-29 Berrit Kvorning: Din krop er vejen til succes

Berrit Kvorning ser mig venligt i øjnene, giver min hånd et fast tryk og siger smilende goddag. Det hele sker som i én glidende bevægelse.

Jeg husker ikke lige hendes første sætninger, men indtrykket af et positivt, åbent og nysgerrigt menneske har allerede brændt sig ind på min indre ubevidste radar.

Interview-Berit-K 032Jeg når ikke at tænke det, men mit indtryk er, at hun har set mig, som jeg ser hende. Vi har kontakt, og den er tillidsfuld.

Det kan lyde som det mest banale i hele verden - og det er det måske også. Men det er ikke det letteste for alle at møde andre med en umiddelbar personlighed, der hviler i sig selv. Hvor tit har man ikke været ude for at trykke en halvslatten hånd? Eller prøve at fange et flakkende blik, pakket ind i et par ludende skuldre og et temmelig ubestemmeligt ansigtsudtryk?

"øjenkontakt er det vigtigste, for den betyder, at jeg er set. Jeg eksisterer, og jeg er accepteret. Hvad enten det er, når man møder et enkelt menneske eller mange på en gang. Det er den lille udgave af at føle sig elsket. Noget af det, der kan gøre os mest ubehagelig til mode og til sidst aggressive, er mangel på kontakt. Derfor er øjenkontakt så væsentlig," forklarer Berrit Kvorning.

Det handler ikke om at stirre eller se, hvem der kan holde den længst uden at blinke.

"Neutral og venlig øjenkontakt, mellem et halvt og halvandet sekund er nok. Så er jeg set. Tommy Kenter sagde en gang sarkastisk, at skuespillere er blevet skuespillere, fordi de gerne vil tages op af kravlegården. Det er fint sagt, men jeg vil gerne brede det ud til alle mennesker. Vi står alle sammen i kravlegården og ønsker brændende at blive taget op. Og når vi bliver det og har fået kontakt, så kan vi klare os og lege helt alene, hvis det skal være."

 

Dine ord vægter kun 10 procent

Berrit Kvorning ved en masse om, hvordan man når ind til andre mennesker og får deres opmærksomhed. Nu har hun samlet sin viden og sine erfaringer fra et liv som aktiv sceneskuespiller og selvstændig i kommunikationsbranchen i håndbogen 'Bliv set – hørt – husket!'.

Den er fyldt med tricks, tips og værktøjer til alle, der skal præstere eller præsentere et budskab. Hvad enten det er en tale til en konfirmation eller et bryllup, til eksamen eller den afgørende jobsamtale, forældremødet i vuggestuen, eller man skal holde oplæg på personalemødet, i virksomheden eller på det store seminar med power point.

16397681"Bogen må gerne være som en blondine – nem at gå til og sjov at være sammen med," siger Berrit Kvorning.

For mange mennesker kan det føles vanskeligt at være på og brænde igennem med deres budskab. De kan opleve sig selv som kedelige, ustrukturerede, nervøse, trætte eller uinspirerede.

Ofte handler det om, at man ikke forstår at samle sin energi og præcis ved, hvad man vil sige.

"Det er guld værd at forberede sig til at præstere. Vi vil gerne stå over for andre og aflevere det, vi har på hjerte, så de forstår og husker os og vores budskab. Hvis vi har skabt et godt afsæt, bliver både vi og tilhørerne trygge," siger Berrit Kvorning.

Forberedelsen bliver god, når du er helt skarp på, hvad du vil fortælle, og hvad dit publikum skal huske, når de går ud af døren.

"Du skal gøre dig klart, hvad dine tilhørere skal have ud af at være sammen med dig, for så har du nøglen til, hvad dit indlæg konstant skal have fokus på, og det er samtidig en nøgle til at prioritere indholdet."

Det er altså vigtigt, hvad du siger, og hvordan du siger det. Men det er ikke nok. Når vi lytter til et andet menneske, betyder de ord, der kommer ud af munden, højst 10 procent for vores indtryk.

Resten – ca. 90 procent af det, vi opfatter – læser vi ud af kropssproget. Siger din krop det samme som det, der kommer ud af din mund? Eller modarbejder kroppen oplevelsen af dit budskab?

"Kropssproget handler om dine bevægelser og placering i rummet. Går du rundt og bruger lokalet, eller står du stille ovre i et hjørne? Har du front mod publikum, eller vender du skulderen til? Hvad gør du med dine arme og hænder? Det er mimik, ansigtets mange udtryk. Hvordan bruger du øjnene, munden, næsen, panden og dine øjenbryn? Det er stemmen – hvordan former og farver du ordene og giver dem liv? Også stemmen er vigtig: taler du tydeligt, melodisk, for hurtigt, for snøvlende, sukker du eller gaber?" forklarer Berrit Kvorning.

 

I Congo som Miss Danmark

Som skuespiller har hun en dyb bevidsthed om, hvordan man bruger kroppen for at få sit budskab ud til publikum. Hun har i mange år dyrket Body Self Developments System (Body SDS), et unikt dansk behandlings-og træningssystem, der har erfaring med at behandle og forebygge skavanker, og siden 2009 har hun været aktiv vinterbader i Badekompagniet Sluseholmen. Men det var som ung fotomodel, det gik op for Berrit Kvorning, hvad udstråling betød.

Blå bog

Berrit Kvorning er født i 1949 i København.

 

1968: Arbejdede som fotomodel og deltog som Miss Danmark ved Miss Europe i Congo.
1971-1974: Skuespilleruddannelsen på Statens Teaterskole.
2000-2001: Seminarieuddannelse som voksenunderviser.
2001: Etablerer virksomheden Kvorning Kommunikation.
2001-2013: Evocative Leadership guide – Ehama Institue i New Mexico, USA.
2005: Life- og business Coach fra Sofia Manning.

 

Berrit Kvorning har som skuespiller primært haft roller på teatret, bl.a:

  • Heksejagt (Gladsaxe Teater, 1977)
  • Figaros bryllup (ålborg Teater, 1985)
  • Kys & Kaos (Bådteatret, 1991)
  • Skønne Skår (Cafe Liva, 1997)
  • Richard III (Det kongelige Teater, 2010)

 

På tv har hun medvirket i bl.a.:

  • Bertram og Lisa (1974)
  • Ludvigsbakke (1977)
  • Den store Kul-Tur (1996)
  • Uge Avisen (1990-91)

 

Hun har i perioden 1998-2005 desuden haft gæsteroller i tv-serierne Taxa, Rejseholdet, Hotellet og Krøniken.

 

Hun underviser i præsentation og i at 'være på', og kunderne er bl.a. Novo Nordisk, Microsoft, Carlsberg, Dansk Journalistforbund, Københavns Universitet, RUC, børneinstitutioner, biblioteker og museer.

 

Den 7. maj udkommer hendes håndbog 'Bliv set – hørt – husket!' på forlaget Jensen & Dalgaard.

 

Hun har to døtre, en kæreste bosat i Norge, og hun bor i lejlighed i Sydhavnen i København.

 

Læs mere på www.berritkvorning.com.

"I 1968 besluttede man at genoplive Miss Danmark konkurrencen. Jeg blev spurgt, om jeg ville være med og sagde selvfølgelig ja. Jeg blev ikke valgt, men da vinderen var til Miss World i USA, fik hun fuldkommen svip af det. Så blev jeg stand in for Miss Danmark ved Miss Europe. Det skulle have været afholdt i Frankrig, men blev aflyst, da studenteroprøret fik landet til at eksplodere. Så Miss Europe blev af alle steder flyttet til Congo i Afrika."

Berrit Kvorning røg med som Miss Danmark. Belønningen var 100 dollar i lommepenge, en aftenkjole og en badedragt.

"Det var fantastisk, men også lidt voldsomt. Vi var 30 blonde piger på 1,68 m, ofte omgivet af et ordentligt bundt krigere, der dansede som vilde og nok i virkeligheden mest havde lyst til at stikke macheten i os. De var ikke truende, men jeg har altid været sensitiv over for stemninger og kunne mærke mislydene."

Congo og Miss Danmark førte Berrit Kvorning videre til Paris, hvor hun i fire måneder gik rundt med sin billedmappe under armen og spurgte på modeljobs.

"Der fik jeg lært at opføre mig ordentligt, komme til tiden og gå ud og se folk i øjnene og præsentere mig. 'Hej kan du bruge mig?' Sommetider fik jeg ja, andre gange nej. Men jeg lærte især ikke at være bange for det ukendte. Det ukendte er altid en mulighed. Jeg lærte også, at hvis du har en tung dag, så er et smil den bedste make-up."

 

Se dit budskab som en gave

Berrit Kvorning har let til smil og bruger det som en bevidst del af sit eget kropssprog.

"Smilet er en stærk allieret. Træn det, smil til din kat, din ven, dig selv, til verden! Smilet er en masse bittesmå muskler, der bliver aktiveret samtidig. De har godt af at blive trænet og varmet op. De bliver smidige og venlige af det, og dit smil får flere nuancer, jo smidigere musklerne er."

Men hvordan leverer man sit budskab godt, hvis man føler sig nede eller uden overskud? Kan man snyde?

"Ja. Det første er at sove. Gå ordentlig tid i seng aftenen før og start næste dag med at drikke vand. Det er den fysiske side. Så skal man være velforberedt. F.eks. ved at lægge sit tøj frem om aftenen. Det gælder også sin tale, sine papirer eller de materialer, man skal have med. Så hvis man har glemt noget og opdager det om morgenen, kan man stadig nå det. Når man står op og ser, hvilket forudseende menneske man er, bliver man lidt glad for sig selv."

"Og så skal man altid smile til sig selv i spejlet. Det er meget vigtigt. Man smiler til sig selv og siger 'hej, er du nu der igen! Dejligt. Du skal ud og lave noget godt. Fint. God fornøjelse!' Ikke noget med: Jeg er god, jeg er god, jeg er god. Det er bare noget med at være sin egen bedste ven i stedet for sin egen værste ven."

Berrit Kvorning fremhæver også værdien af at have en timeline. Altså, en plan for forløbet. Den er ofte en god støtte undervejs.

"Så ved du, hvad du skal nå, uanset hvor træt eller distræt eller ked af det du er. Og det, jeg skal fortælle, er min gave til tilhørerne. Jeg har en viden, som de ikke har, og jeg har både en forpligtelse til og en forventning om at bibringe dem noget af værdi. Den gave har jeg med, og den er vigtigere end mig som person. Hvis du kommer ind og straks fortæller om gaven – altså dit budskab – så er det gaven, der står i centrum, og så er du ikke selv så udsat."

Endelig kan man psyke sig selv op ved at træne det første minut af det, man skal præstere. Vær skarp og præcis på det, du vil sige det første minut. Hvad er budskabet, hvad kan tilhøreren regne med at få med hjem. øv det minut igennem til det sidder, så har du allerede sat dit tog på skinner og fået styr på en eventuel nervøsitet, forklarer Berrit Kvorning.

"Og vær så bevidst om dit kropssprog. Vær åben, opmærksom, fokuseret og levende. Du kan f.eks. øve dig foran spejlet og se, hvordan du fysisk ser ud, når du præsenterer tingene. Du kan altid teknikke dig ud af tingene."

 

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke