Grevinde Alexandra: Find tid til dig selv

En diskosprolaps lærte grevinde Alexandra at prioritere sin tid. Hun finder frirum til sig selv for at undgå stress. Den fysiske og mentale sundhed hænger sammen, og derfor dyrker den nu 50-årige grevinde både boksning og yoga.

Grevinde Alexandra: Find tid til dig selv

Grevinde Alexandra ser præcis lige så skarp og godt ud, som da hun for knap 20 år siden blev præsenteret som prins Joachims forlovede på trappen foran Fredensborg Slot. Dengang hun storsmilende og i en knaldrød spadseredragt spankulerede lige ind i danskernes hjerter. Dengang var hun 31 år. Nu er hun lige fyldt 50, og det er uundgåeligt at spørge hende, hvad hun tænker om at runde det skarpe hjørne.
”Jeg er lidt skræmt af tallet 50 og må nive mig selv i armen. Jeg har kigget på det oppefra og nedefra og forfra og bagfra og tænkt ’ih, du godeste!’. Så er man på vej til … nej, who am I kidding! … så er man halvgammel. Når det så er sagt, føler jeg mig stadig, som den jeg var, da jeg kom til landet for 20 år siden. Jeg dyrker mere motion, end da jeg var 31, for på det tidspunkt dyrkede jeg næsten ikke noget. Og det, du investerer i dig selv, gavner i det lange løb. Så jeg kan sige med både tilfredshed og stolthed, at jeg passer på mig selv, så godt jeg kan – og så må jeg tage de 50 år, som de er. Jeg er glad inden i og glad for mit liv. Jeg har elskede børn, en skøn mand, en dejlig familie. Det er det vigtigste,” siger grevinde Alexandra.
”Men jeg tager det også med lidt humor, for man kan være 50 og se enten ældre eller yngre ud. Det kommer an på, hvordan man passer på sig selv. Og så er 50 jo nutidens 40. Forleden hørte jeg sågar en sige, at 50 er det nye 30, men at skære 20 år af tænker jeg er meget ambitiøst.”

_61A2450_final.jpg

At gøre noget for sig selv
Hun har ikke svært ved at sætte ord på, hvad sundhed er for hende:
”At man føler sig rask, passer på sig selv, at man holder sig godt. Og at man tager sindet med, så man også er glad. Det er meget vigtigt, at det fysiske og mentale hænger sammen, så man føler sig hel sund og rask.”
I tråd med den filosofi har Alexandra sat sin motion i system. Hun træner to-tre gange om ugen. I fitnesscentret, hvor hun arbejder i maskiner, med vægte og på løbebåndet. Desuden går hun til boksning og dyrker yoga.
”Det er vigtigt ikke at opfatte motion som sur pligt eller dårlig samvittighed. Det må ikke være noget, man pisker sig selv med. Man skal kunne flette det ind i sin dagligdag, uden at det bliver en kæmpe byrde. Fremfor alt skal man ikke få stress over at motionere. Den skal tværtimod bruges for at stresse af.” 

Det skal være forbundet med lyst?
”Lyst er måske et stærkt ord for mig, når det handler om motion, for jeg vil ikke sige, at jeg elsker det. Når jeg er midt i en hård boksetræning, er det ikke der, jeg siger ’wow, hvor er det fantastisk!’. Men jeg elsker resultatet, og det er en kæmpe cadeau til mig selv, at jeg har gjort det. Til yoga kommer det til udtryk på den måde, at man efter yogatimen takker sig selv for, at man har gjort noget for sig selv. Det synes jeg, man kan overføre på alle typer motion. Man skal hele tiden huske at minde sig selv om, at man gør noget godt for sig selv,” siger grevinde Alexandra.
Det var hendes drenge, prinserne Nikolai og Felix, der først begyndte at boksetræne. Ikke for at slås i en ring, men fordi det er en meget fysisk form for motion. Den giver kondition, muskler og styrker både reflekser, balance og smidighed. Og siden bandt også Alexandra handskerne på. Deres træner er den tidligere professionelle verdensmester i mellemvægt, Evans Ashira Oure.

Fik et wake-up call
Hendes fokus på sund og varieret træning skyldes, at hun i 2006 fik en diskosprolaps. Fire måneder i smertehelvede, hvor hun måtte stå op, når hun spiste eller holdt møder. Hendes fysioterapeut sendte hende til pilates, og hun undgik at blive opereret.
”Det var et wake-up call, som fortalte mig, at jeg var nødt til at passe bedre på mig selv. Jeg fik den diskosprolaps, fordi jeg dyrkede forkert motion og blev stresset af, at jeg konstant lige skulle presse den ind i min hverdag. Jeg havde ingen træner, gjorde det hele selv på motionscentret. Piskede mig selv igennem og pressede mig selv til hver gang lige at give den lidt ekstra. Det gav et utroligt stress, og jeg mener, at mange af vores sygdomme ofte har en psykisk indfaldsvinkel. Immunforsvaret dykker, og så får man fysiske symptomer.” 
I dag har hun privat træner, så hun får styrket den muskelkerne, der skal holde ryggen på plads. Også yogaen er god, fordi den strækker kroppen og musklerne på en anden måde. Grevinde Alexandra har dyrket yoga i omkring fem år.
”Jeg vil gerne variere min motion, og yogaen er et supplement til den hårde træning i træningscentret. Yoga er godt for det mentale, fordi man også tager tankerne med. Vi sender altid en tak til kroppen, for at den har været med. Det er ikke meditation, for vi sidder ikke og tænker i vores egne baner. Jeg vil hellere kalde det spirituelt, en slags renselse, for yogainstruktøren giver os en slags kollektiv besked at bearbejde. Det kan være et buddhistisk mantra, vi tager med hjem. Det kan være et emne som medmenneskelighed - hvor vigtigt det er at tage sig af andre mennesker,” forklarer hun og fremhæver især, at vi skal være der for gamle og syge mennesker.

Kosten og måltidets betydning
Også kosten er en vigtig del af det sunde liv, og hjemme hos grevinden spiser de meget grønt – og gerne inspireret af asiatisk tilberedning.
”For det meste lynstegte grøntsager med f.eks. ingefær, hvidløg og chili – og ris til. Men jeg har tre mænd i familien, så lidt kød skal der være. Jeg er ikke selv den store kødspiser, og skal det være, vil jeg helst have kylling eller fisk og skaldyr. Det er også den slags, min krop har det bedst med at fordøje,” siger hun og understreger også det daglige måltids sociale dimension.
”Aftensmaden er der, hvor vi samles og opsummerer dagen sammen i familien. Vi hygger over simpel men god mad, og det er vigtigt at nyde den og fordøje den sammen med sine børn. Det giver noget at være sammen om, i stedet for at de bare sluger maden på to minutter foran fjernsynet.”
Både motion og kost er også central i forebyggelsen af kræft, som grevinde Alexandra er stærkt optaget af. Det gælder navnlig de former for kræft, som især kvinder rammes af – brystkræft og gynækologisk kræft. Hun mener ikke, man skal være hypokonder eller leve i evig angst, men man skal være opmærksom på, når noget ikke mærkes, som det skal være.
”Man kan ikke være 100 procent rask, hvis man ikke kombinerer det fysiske med det mentale. Det er uhyre vigtigt, at man finder tid til sig selv, fordi det modvirker den stress, der kan føre til sygdomme, herunder kræft. Nogle vil kalde det luksus at prioritere sig selv, men alle kan finde et kvarter til sig selv i løbet af en dag, hvis de vil,” siger hun. 

_61A2621.jpg

Husk spontaniteten
”Det handler om at finde de ting, som stresser en af. Gå en tur på stranden, cykle, spille brætspil eller spise en is med sine børn. Man må finde de ting, som passer godt til en selv, og fremfor alt ikke bringe sig selv i en situation, hvor man hele tiden har en masse bolde i luften.”
Alexandra mener, det kan det hjælpe at strukturere sin hverdag, så man skiller f.eks. arbejde og privatliv.
”Mange bliver stressede af, at de hele tiden kan kontaktes på mail og mobiltelefon. Selvfølgelig er internettet kommet for at blive, men jeg mener, vi skal prioritere mig-tid højere. Jeg skal nok svare på mails og sms’er og opkald, men senere, for lige nu handler det om, at jeg gør noget for mig selv.”

Hvorfor er det vigtigt?
”Fordi folk som regel kontakter en, når de vil have noget af en eller have mig til at gøre noget. Det er vigtigt, at når vi sidder og spiser, så sidder man ikke og stirrer på sin mobil hele tiden. Væk med den! Det gælder tid med familien, med kæresten, med veninden eller til sig selv. Man skal ikke have sin hjerne alle mulige steder på en gang, for så er man aldrig 100 procent til stede i nuet.”
Hun lægger også vægt på muligheden for at være spontan.
”Det kan være tungt, hvis ens liv er lagt i fuldstændig faste rammer to måneder frem. Der bør være en vis elasticitet. Sommetider kan det være sundt at se sit eget liv efter i sømmene. Virker det for stramt, og hvad kan jeg gøre for at lave om på det? De fleste vil kunne finde små rum i løbet af en uge, hvor man kan gøre spontane ting. Spontanitet er godt for sjælen. Jeg er glad, når jeg ikke ved, hvad hvert eneste minut skal bruges til. Det er skønt at have plads til noget, jeg ikke havde forudset. En overraskelse – og vi elsker jo alle sammen overraskelser.”

Blå bog:

Alexandra, grevinde af Frederiksborg, er født Alexandra Christina Manley i 1964 i Hong Kong.

Har studeret økonomi i Wien, Tokyo og London.

Fra 1986 arbejdede hun som børsmægler.

1990-1995: Ansat i GT Management i Hong Kong. Først i salg og marketing (1990-1993) og siden som vicedirektør (1993-1995).

2007: Bestyrelsesmedlem i medicinalfirmaet Ferring Pharmaceuticals danske afdeling. 

5. maj 1995: Forlovet med prins Joachim og præsenteret for den danske befolkning.

18. november 1995: Gift med prins Joachim i Frederiksborg Slotskirke.

2005: Skilt fra prins Joachim. Adlet af dronning Margrethe med titlen Grevinde af Frederiksborg.

Grevinde Alexandra er protektor for: Dansk Blindesamfund, Dansk Parkinsonforening, Dansk Unicef Komité, Dyrefondet, Fyrtøjet, et kulturhus for børn, 

Landsforeningen til støtte ved Spædbarnsdød, Menighedernes Daginstitutioner, Nordsøen Oceanarium, Odense Zoo, Radiopigekoret, Randers Regnskov, Svenske Villa Fonden og The English-Speaking Union of Denmark.

Hun er også stærkt engageret på canceromårdet. Hvert år lancerer hun Brystkræftmåneden, og hun er æresmedlem af bl.a. Styregruppen i Kræftens Bekæmpelses projekt kvinder og kræft, Styregruppen i Mermaid Projektet - forskning i gynækologisk kræft, og i Børnecancerfonden.

Har sammen med prins Joachim drengene prins Nikolai på 14 år og prins Felix på 11. Siden 2007 gift med fotograf Martin Jørgensen. Familien bor på Østerbro i København.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke