Julie Berthelsen - Jeg er så irriterende madglad

Sanger Julie Berthelsen er en livsnyder. Hun elsker at trylle i køkkenet, og hun elsker at spise. Men hun har også svært ved at holde sin vægt, og derfor må hun i perioder sætte sig selv på kur og mere træning. I sin nye bog ’Sund balance’ fortæller hun ærligt om sin kamp med yoyo-vægt

Julie Berthelsen - Jeg er så irriterende madglad

Det er møgsvært at holde vægten

Noget af det bedste, Julie Berthelsen ved, er at stå i sit køkken og snitte, rive, dampe, koge, sautere og stege. Hun elsker at lave mad, og har man set Masterchef på TV3, vil man vide, at hun er mere end almindeligt ferm til at tilberede et super lækkert måltid. Hvad mere er: hun elsker at spise - sundt eller mindre sundt – bare det smager.

Læs også: Kaya Brüel - et godt grin er guld værd

Og det gør hun så i perioder. Med det resultat, at vægten stikker af.
”Jeg kan ikke spise og drikke alt det, jeg gerne vil uden at tage gevaldigt på,” siger hun, og den erkendelse deler hun sandsynligvis med mange andre.
”Det er møg svært at holde en vægt generelt, med mindre man er frøken super striks med en rygrad af metal, og det er der ingen af os, der er. Og så har vi kvinder det med at svinge lidt mere i humør end mænd, og det har en stor betydning for, hvor standhaftig man kan være. Mange kvinder oplever også, at kroppen ikke er helt den samme, når man har været gravid. Jeg har selv i tiden efter min graviditet skullet få flere og nye erkendelser på plads om mig selv og min krop,” siger Julie Berthelsen.

De handler om at være glad ikke om vægt mener Julie Berthelsen

At have det godt er ikke et spørgsmål om vægt

Nu har hun skrevet bogen ’Sund balance’ om sin kamp mod elevatorvægten eller yoyo-vægten. Hun erkender blankt, at hendes tilgang ikke er klinisk medicinsk – hun er sanger og hverken diætist, psykolog, ernæringsekspert eller læge.
”Men jeg er mig, og det er mig og min krop, jeg tager udgangspunkt i. For du skal kende dig selv. Hvad kan du holde til? Hvornår har du det bedst? Hvad mig selv angår, har jeg det bedst, når jeg har det godt. Og jeg har det godt, når jeg er et sted, hvor jeg kan holde mig selv ud.”
Og det behøver ikke kun være et spørgsmål om vægt.

Læs også: Grevinde Alexandra - Find tid til dig selv

Man bliver sindsyg af et vægtregnskab

”I en periode efter min fødsel var jeg meget fokuseret på vægt og kilo. Men vægtregnskab må ikke tage overhånd. Det kan man blive sindssyg af. Det gjorde jeg i hvert fald,” siger hun.
For Julie Berthelsen handler det mere om, hvornår hun synes, hun er pæn i de kjoler og det tøj, hun gerne vil gå i. Om hun har energi. Om hun ser sund ud på billeder.
”Vi ved jo godt selv, hvornår vi har det bedst. Og når man ryger ud af den, skal man tage fat i sig selv, og det er jeg egentlig ret god til.”

On- og off-perioder

Julie Berthelsens idealvægt ligger på 72-73 kilo. Da hun ventede sin søn for tre år siden, var hun oppe at veje 103,5 kilo. Efter fødslen røg hun ned på 96 kilo, og så havde hun egentlig bare travlt med at være mor. Hun tabte sig, kom ned på 90 kilo uden at gøre noget særligt for det, og når hun så sig selv i spejlet, syntes hun, at hun var smuk.
”Jeg var i en komplet lykkeboble, hvor fokus var på, at jeg havde fået en lille dreng, jeg skulle tage mig af, ikke at jeg var blevet lidt vel stor,” siger hun.

Læs også: Ole Henriksen - Lykke er en holdning til livet

On-periode

Langsom krøb vægten op ad igen, og en dag spurgte hun sin kæreste lige ud, hvad han tænkte. Han havde bemærket det. Så var det tid til at tage det, hun kalder en ’on’-periode.
”Jeg er typen der har gode perioder og dårlige. Jeg kalder dem on og off-tidspunkter. I mine on-perioder kan jeg mærke, hvor godt jeg har det. Jeg får spist korrekt, får passet min træning, jeg føler mig ikke tung eller oppustet, men rigtig godt tilpas. Og så er der andre tidspunkter, hvor jeg er off. Hvor jeg giver efter for livsnyderen og spiser fuldstændig, hvad jeg har lyst til, og hvor det så også sætter sig.”
Hun har erkendt, at det sådan, hun er.

Udfordringen for Julie Berthelsen er at finde balancen.
”Man skal finde en balance mellem at spise det, man har lyst til, og så passe på sig selv og sin krop. Og der er bare perioder, hvor det er lettere end andre. Hvis jeg f.eks. er presset af arbejde, kan det være svært. Men det vigtige er, at kende sin krop. Så kan man altid mærke, hvornår man har det godt, og det er en del af motivationen, når tiden er inde til at vende tilbage til en on-periode.”

Tilgiv dig selv og giv plads og slå dig ikke i hovedet med dine fejl siger Julie Berthelsen

Vær tilgivende over for dig selv

For den 35-årige sangerinde er det vigtigt, at vi holder op med at rende rundt og slå os selv oven i hovedet hele tiden, når tingene går den forkerte vej.
”Da jeg var i 20’erne slog jeg meget mig selv, og hvis jeg kunne skrue tiden tilbage, ville jeg have været mere tilgivende. Jeg kan stadig slå mig selv en gang imellem, og det sker typisk ved at tale grimt til mig selv: ’Se nu de deller i siden dér’ … ’nå, så fik du heller ikke løbet i dag, din lade ko’ … Så ja, den kommer, for jeg har høje krav til mig selv, jeg er meget perfektionistisk og vil gerne have så meget kontrol som muligt over mit liv og det, jeg kan, og det jeg skal. Men jo flere forhindringer, du kan stille op for dig selv, jo flere muligheder er der også for at fejle.”

Læs også: Mysteriet om vores fede maver

Slap af

Derfor gør hun en del ud af i bogen, at vi skal blive bedre til at slappe af. Blive bedre til at tilgive os selv, når vi er i off-perioder. Og hun mener, det nok bliver nemmere med alderen.
”Nu er jeg midt i 30’erne, jeg er blevet mor, og mange ting har forandret sig. Man ser ud, som man gør, og for det meste, synes jeg sgu, jeg ser meget godt ud. Og hvis man er ked af det, må man gøre noget ved det. Jeg ved, hvornår jeg skal til det, hvornår jeg skal have en on-periode.”

Spis sundt og undgå at blive sulten

For Julie Berthelsen indebærer overgangen til at komme i balance igen, at hun spiser sundere. Hun skærer ned på de dårlige kulhydrater. Hun spiser små måltider i løbet af dagen, god mad, så hun ikke bliver skrupsulten eller får lyst til at spise usundt. Hun sørger for at få rørt sig. Selv dyrker hun mange former for træning – fra spinning til løb og yoga – men altid noget, hun synes er sjovt. Hvis der ikke er glæde forbundet med at træne, bliver det surt og for svært.
”Og så har jeg besluttet mig for, at jeg hverken vil have dårlig samvittighed over det, jeg spiser eller ikke spiser, og det samme gælder min træning.”

Vi falder og vi rejser os op igen

For hende handler livet om selvglæde og generel glæde.
”Vi har vel alle perioder med op- og nedture, når det gælder mad, træning, livsstil, arbejde og alt det andet. Men skidt med det! Vi finder en vej til at komme tilbage på sporet. På et tidspunkt er det nok, og det er aldrig for sent, uanset hvor meget du har taget på, og uanset hvor dårlig form, du er kommet i. Og så gør du noget ved det. Vi falder, og vi rejser os,” siger hun.

Blå Bog

Julie Berthelsen er født i Aarhus i 1979 og opvokset i Nuuk i Grønland. Hendes mor er grønlandsk, hendes far dansk.

 

1999: Flytter til Aarhus.
2000-2002: Læser medicin på Aarhus Universitet.

2002: Deltager i TV 2s talentkonkurrence Popstars og bliver nummer to.
2003: Slår igennem med singlen Every Little Part of Me fra debutalbummet Home, der sælger 90.000 eksemplarer.
Har siden lavet pladerne Julie (2004), Asasara (2007), Lige nu (2009) og Closer (2010).
2010: Vært sammen med Felix Smith ved Dansk Melodi Grand Prix i Aalborg.

2013: Deltager i Masterchef på TV3 og bliver nummer to.
2014: Deltager i Masterchef Allstars.

Privat danner hun par med Minik Dahl Høegh, der er professionel håndboldspiller i GOG. Sammen har de sønnen Casper Nanoq på 3 år. Familien bor i hus i Odense.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke