Lær at stå på rulleskøjter

Rulleskøjter kan være kilde til mange timers sjov og sund leg - og hele familien kan være med.

2013-08-05 Lær at stå på rulleskøjter

Sporten belaster desuden kroppen mindre end eksempelvis løb og egner sig derfor også til de, der døjer med en skade. Vil du også gerne kaste dig ud i den sjove sportsgren? Så læs videre...

 

Af Ulrik Skaarup - Foto: Carsten Lundager

 

Grundposition

Cathrine Grage sammenligner grundpositionen med den, man har, når man er på toilettet i Frankrig eller Italien – altså dem med hul i jorden – for så er man mest stabil.

Hvis du har et lod hængende fra skulderen, skal det ramme det yderste af knæet og falde videre ned på tæerne.

LæS OGSå: Legende motion på rulleskøjter

Benene skal altså være let bukket med tæerne lidt tilbage i forhold til knæene. Lidt ligesom, hvis du har stået på ski og leget styrtløber. Det er vigtigt hele tiden at huske på grundpositionen.

 

Lær at bremse – hurtigt

Kan man ikke bremse trygt og sikkert, vil man hurtigt miste lysten til rulleskøjter. Er du nybegynder, så start med at gå lidt rundt. Hold fast i noget, hvis du har behov for det. De tre mest brugte bremsemetoder for nybegyndere er:rullesk bremse

- Du kan bremse ved at trykke bremseklodsen bagerst på skøjten ned i jorden – som nybegynder, kan det anbefales.

- Du kan bremse ved at lave ploven, som hvis du står på ski, dvs. et omvendt V.

- Du kan t-bremse ved at finde balancen på det forreste ben, løfte det andet bagud til én 90 graders position og lade hjulene falde fremad, så de bremser dig. Det kræver god balance på et ben, og metoden er hård for hjulene, om end den er effektiv.

 

Sving og bakker

...kan godt fremprovokere lidt angst hos nybegyndere. Ved sving skal du vægtmæssigt gøre ligesom cykelrytterne. Læn dig ind i svingene og vinkl skøjterne.

Ned ad bakke, kan du sætte dig ned, som var du et æg – hvis der ellers er frit udsyn og ingen fare for trafik fra siderne. Hvis du vil være sikker på, at kunne tage farten af, så kan du vælge at køre lidt slalom, der automatisk vil tage farten lidt af. Du kan også plove ned, som du ville gøre det på flad vej for at bremse.

Op ad er det ligesom langrend – rul ud af med benene i v-form og kortere tag.

 

Hjemmeøvelser

  • Skub-din-makker øvelser kan være grænseoverskridende. Men man lærer hurtigere, hvad man skal gøre, hvis man skal dreje eller bremse, og hvordan ens kropsposition skal være. Når man bliver skubbet, bruger man ikke kræfter på fremdrift, men skal koncentrere sig om at styre selv.rullesk skub
  • Rødspætter – hvor du ruller ind og ud med benene.
  • Englehop – du rejser dig op med fingre og arme højt til vejrs, derefter sætter du dig og rører jorden med fingrene.
  • Slalomløb mellem kegler eller fyldte sodavandsflasker.

 

Rul som løb eller cykling

Ens generelle kondition og sundhed spiller selvfølgelig en stor rolle, men Cathrine Grage oplever, de fleste er meget trætte efter 10,5 time – og det er hun altså også selv – blandt andet i anklerne fordi der er så meget balance involveret. Når hun underviser i klubben, kan de eksempelvis rulle i 10 min inden vandpause og lave skiftevis fysisk hårde og fysisk lette øvelser/lege.

Konditionsmæssigt kan rulleskøjteløb sidestilles med fx løb og cykling, og de samme intervaller, som man måske løber eller cykler, kan man også rulle. Særligt, hvis ens mål er at få en bedre kondition og måske at forbrænde flest muligt kalorier.

Flere vil formentligt også opleve, at de kan klare længere intervaller distancemæssigt på rulleskøjter end i løbesko, men tidsmæssigt er det de samme træthedsgrænser, der spiller ind.

Cathrine Grage foreslår fuld skrue i 12x 1 min, 6x2 min eller 4x5 min med vilkårlige pauser i afslappet tempo, hvor man godt kan snakke, så pulsen kommer godt ned inden næste interval. Eller man kan rulle 3x10 min for lidt mindre fuld skrue.

 

Respekt for underlaget

Man er mere sårbar på rulleskøjter end på cykel, når underlaget er glat eller ujævnt i form af grene, blade eller grus. Pas på steder, hvor der er mange træer, og hvor der kan ligge blade. Rul gerne på stier, hvor der er godt udsyn i svingene. Eller sæt farten ned, når du ikke kan se, hvad der venter rundt i svinget. Vil man køre for fuld skrue, skal man sørge for at kende vejen.

LæS OGSå: Legende motion på rulleskøjter

"Man skal virkelig være opmærksom, hvis man ruller nye steder, for det er svært at nå at se og reagere på eksempelvis kvægriste som på Vestvoldens sti mellem Avedøre og Brøndby – dem kan man altså ikke rulle henover uden at falde. Og løb heller ikke på rulleskøjter i regnvejr. Medmindre du renser lejerne lige efter, vil de gå i stykker. Man falder desuden hurtigere, når det er glat, og det er bare ikke sjovt," siger Cathrine Grage.

 

Sikkert rul i trafikken

Sikkerhedsudstyr er ligeså nødvendigt udstyr som rulleskøjterne. I de fleste klubber er der krav om at bære hjelm for at deltage i træningen, og det anbefales kraftigt at bære albue-, knæ- og håndledsbeskyttere. I de fleste klubber kan du låne udstyr.rullesk fald

Føler du dig utryg, vil du ikke nyde skøjterne og få det optimale ud af turen. Rul helst på ruter, hvor der er helt lukket for bilister, og hvor der er så lidt anden trafik som muligt. Cykelstier bør generelt kun bruges som transportstykke hen til de gode steder, da de er for smalle, og der er for mange faremomenter.

Lovmæssigt er rulleskøjteløbere at betragte som fodgængere, hvilket, Cathrine Grage mener, er fjollet. Man kommer nemlig alt for tæt på andre fodgængere og er til gene for dem, og så er indkørsler og fortove bare rigtig dårlige at rulle på.

Hvis du alligevel ruller på en cykelsti, bør du bevæge dig i samme retning som resten af trafikken. Orientér dig ofte bagud og hold ind til højre, hvis der kommer cyklister bagfra. Stå stille med begge fødder, så du fylder mindst muligt, mens de overhaler. Det er deres vej, og du må ifølge loven ikke være der – selvom du kan køre hurtigere end mange cyklister. Cathrine Grage vil ikke anbefale at bevæge sig imod kørselsretningen ad cykelstien. Den modkørende cyklist forventer ikke modkørende trafik og et eventuelt frontalt uheld vil have større konsekvenser, end hvis uheldet var sket, mens begge parter bevægede sig i samme retning.

 

Justerbare børnerulleskøjter

"Som nybegynder er det vigtigste at prøve rulleskøjterne. Ikke noget med, at 'det er min størrelse, så de passer nok' – de skal sidde ordentligt i hælen og må ikke svuppe, og der skal hellere være lidt for meget plads til tæerne, end at man ender med at krumme tæer. Og så må foden ikke knække indad i dem. Er der ingen støtte i anklen, er det bare ikke sjovt. Det er lidt det samme som at skulle vælge skistøvler," siger Cathrine Grage, tidl. olympisk atlet i speed skating.

Prisen for et par voksne rulleskøjter kan godt løbe op i et par tusinde kroner. Børnerulleskøjter koster til gengæld kun ca. 300 kroner, og de er holdbare nok, selvom det er et par plastikskaller. For børn med voksende fødder, er det en god idé at vælge de justerbare skøjter, som dækker fem størrelser, fx str. 25-29 eller 30-35, og desuden er rigtig gode.

 

Stå på rulleskøjter med andre

Danmarks Rulleskøjte Unions hjemmeside kan du finde en klub nær dig. Her vil du kunne læse mere om de tekniske færdigheder og om, hvordan man ruller trygt og sikkert med minimal risiko for fald. Dér finder du også en kalender med motionsevents, hvis du får lyst til at teste dine evner sammen med mange andre glade rulleskøjteløbere.

www.123rul.dk kan du desuden finde forslag til ruter og søge efter en rullemakker.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke