4 gode øvelser, der holder dig sund og smidig

Årene kan godt sætte et lidt kedeligt aftryk på din funktionelle sundhed, og det skyldes slet og ret nogle biologiske forandringer. Det er dog vigtigt at pointere, at du kan påvirke dette i en positiv retning ved at bruge din krop.

øvelse 1 - drej rygsøjlen

Du kan altså med fordel køre dette lille program igennem hver eneste dag. Kroppen er klog og vil hurtigt honorere din indsats, og det vil du mærke som en større fleksibilitet og bevægelighed i dine bevægelser.

”Og når du laver øvelser for din smidighed som i programmet her i artiklen, skal du sørge for ikke kun at foretage det gammeldags statiske stræk, hvor du holder en position. Det er vigtigt, at du arbejder med dit åndedræt, fordi du med åndedrættet stimulerer din bevægelighed meget effektivt. Derudover skal du tænke på at lave mere dynamiske øvelser, hvor du arbejder med en kontrolleret bevægelse og går ud ind og ud af en position,” siger Lotte Paarup.

Læs også: Stræk dig sund

4 gode øvelser for kroppen

Lav øvelserne lige så tit, som du har lyst. Og lav dem i din egen rækkefølge. Husk, at alt tæller, og at du hurtigt mærker en positiv forandring.

Øvelse 1 - Drej rygsøjlen

Øvelse 2 - Stræk forover

Øvelse 3 - Havefruen

Øvelse 4 - Rul forover



Få de seneste artikler direkte i din indbakke