Body SDS - dyrk det derhjemme

Balance i kroppen er afgørende for balance i psyken, og disse enkle øvelser har effekt på organer og muskler, der er belastet af stress. Øvelserne kan bl.a. hjælpe dig ned på jorden efter en stresset dag og gøre det lettere at finde ro, når du er under pres.

BODY SDS

BODY-SDS er et dansk behandlingssystem, der kort fortalt går ud på, at krop og psyke gennem træning og massage bliver bragt i optimal balance. Ikke alle Bedy-sds behandlere og –centre tilbyder grundtræning, men på body-sds.dk/godkendte-centre/ kan du finde nogen, der gør i dit område og læse mere.

 

ÅNDEDRÆTSØVELSE: Sæt dig i en behagelig stilling, ret ryggen og skub brystet lidt frem. Slap af i maven. Træk vejret ind gennem næsen og få vejrtrækningen så langt ned i bugen, du kan. Slip så udåndingen igennem munden med en A-lyd fra bunden af halsen. Slap af i kæberne og læberne. Gentag denne vejrtrækning i din egen krops tempo ca. 5 minutter.

EFFEKT PÅ DIN PSYKE:
Arbejde med åndedrættet skaber kontakt til kroppen og følelserne. Giver ro og frigør spændinger og genopretter den psykiske balance. Udåndingen kan bruges til at give slip på følelser. Puste dem ud.

 

KNÆ-ØVELSE: undefinedSaml fødder og knæ. Bøj knæene og placér hænderne på knæene. Brystet op, slap af i nakken. Udfør cirkulære bevægelser mod højre, mens knæ og fødder er samlet, og fødderne skal bevare kontakten til gulvet. Skift derefter retning, så du cirkler mod venstre. 10 gentagelser til højre og derefter 10 gentagelser mod venstre.

EFFEKT PÅ DIN PSYKE:
Øger livslyst, glæde og tilstedeværelse og udvikler fremdrift.

 

 

 

 

 

 

 

FOD-ØVELSE: undefinedTag et skridt frem med højre fod. Venstre hæl er hele tiden i gulvet. Bøj højre knæ og løft hælen med kropsvægten frem på forfoden. Skub hælen ud til højre og lav cirkulære bevægelser med hælen. Hælen skal helt ned i gulvet og helt op igen. Lav 10 øvelser den ene vej og derefter den modsatte vej. Skift fod og gentag øvelsen.

EFFEKT PÅ DIN PSYKE:
Udvikler evnen til at give slip.

 

 

 

 

OVERKROP-ØVELSE:undefined Stå med hoftebreddes afstand mellem fødderne.
Bøj let i knæene, så du ikke belaster lænden og placér armene strakte over hovedet, med samlede hænder. Kig ligefrem, tag en indånding og træk armene og ryggen bagud. Åbn armene i en cirkel, mens du trækker dem tilbage og ånder ud. Gentag 5-10 gange.

EFFEKT PÅ DIN PSYKE:
Skaber overskud og kan styrke din udstråling.

 

 

 

 

 

SKULDER-ØVELSE: Stå med letbøjede ben. Stræk albuerne og hold armene tæt ind til kroppen. Lav cirkulære bevægelser bagud med skuldrene og derefter fremad. 10 gentagelser bagud og 10 frem. Lav dem glidende og uden at stoppe.

EFFEKT PÅ DIN PSYKE:
Bearbejder angst og stress

undefined

 

ARM-ØVELSE: undefinedStå med letbøjede ben. Placér begge hænder på højre lår. Sving armene samlet i en halvcirkel over hovedet og over på venstre lår. Hold albuerne strakte. 10 gentagelser skiftevis fra højre til venstre.

EFFEKT PÅ DIN PSYKE:
Styrker evnen til at omstille sig og ændre kurs.

 

 

 

 

 

 

LUKKE-ØVELSE: Løft højre knæ ud til højre hofte og sving det ind ad mod venstre hofte og træk tilbage til gulvet med samme kraft. Lav 10 gentagelser skiftevis med højre og venstre ben.

EFFEKT PÅ DIN PSYKE:
Øger evnen til at sætte grænser og sige fra.undefined

 

 

HÅNDLEDS-ØVELSE: undefinedStå på alle fire. Knæene er placeret under hoften, og hænderne er placeret under skuldrene. Slap af i maven, nakken og ryggen. Med håndfladerne i gulvet, vender du højre og derefter venstre hånd, så fingrene peger ind mod kroppen. Skub dig lidt tilbage, så du mærker et stræk i undersiden af underarmen.

EFFEKT PÅ DIN PSYKE:
Optræner evnen til at være i kroppen.

 

 

 

 

 

SKULDER-ØVELSE
(TIL SLUT, NÅR KROPPEN ER VARMET OP):
Lig på maven og støt på albuerne. Placer højre arm ind under venstre armhule ud for brystet. Træk vejret godt ind gennem næsen, slip luften ud gennem munden og giv kroppen tid til at give efter. Indånding, støt panden i gulvet og ånd ud. Indånding, læg venstre arm strakt oven på højre arm og drej hovedet mod venstre, udånding. Udfør øvelsen i fem minutter. Gå langsom ud af øvelsen og brug åndedrættet undervejs. Lav også øvelsen til den modsatte side.

EFFEKT PÅ DIN PSYKE:
Bearbejder stress baseret på tanker om fremtiden. Øger dit nærvær.

undefined

Om eksperten

Lise Ørting er uddannet kropsterapeut og driver sit eget godkendte body-sds-center, Kropskontakten i Kolding
Læs mere på www.kropskontakten.dk

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke