Dem, der løber, lærer bare bedst

Stadig flere skoler gør op med indgroede forestillinger om, at elever bør sidde helt stille og terpe pensum, fordi erfaringer viser, at fysisk aktivitet fremmer både koncentrationen og engagementet i skolearbejdet. En folkeskole, der har taget den fulde konsekvens, er Vejlby Skole i århus, hvor eleverne opmuntres til at løbe på gangene, kravle på væggene og spille bold indendørs

Dem, der løber, lærer bare bedst

"Børnene er Så klar. Skal vi ikke snart i svømmehal?, spurgte 0. klasserne allerede da de var herinde på rundvisning. Derimod kan det blive svært for os voksne, tror jeg. Vi skal nok liiige øve os lidt på, at fra nu må eleverne altså gerne hænge i ribberne, når de laver gruppearbejde, smide bløde bolde efter de indendørs basket-net, mens de venter på læreren eller løbe om kap på gangarealerne som led i matematikundervisningen. Vi kommer nok til at minde os selv og hinanden om, at aktive elever er mere rolige og koncentrerede i timerne," smiler skoleleder Jørgen Tvorup fra sit kontor på Vejlby Skole i århus-forstaden Vejlby-Risskov.

Formålet med skolens nye, alternative ordensregler er i bund og grund at gøre eleverne dygtigere, fastslår han. I bred forstand. Sundere, mere dedikerede og koncentrerede og dermed skrappere til at tackle livets udfordringer både i klasselokalet og udenfor. Så de scorer højere i dansk, tysk, matematik, fysik og alle de andre boglige fag, end man ellers kunne forvente på en skole, der ligger lige klos op ad et socialt boligbyggeri. Ydermere er visionen, at Vejlby Skole skal være mere attraktiv for såvel ressourcestærke som ressourcesvage familier – et naturligt samlingspunkt for børn, der bor i parcelhus såvel som for børn, der bor til leje.

Med sport som en naturlig lokalkulturel fællesnævner.

"Der skal løsnes nogle tøjler og sættes nogle kræfter fri. Men jeg tror nu fint, vi kan styre det i hverdagen. Idræt er jo også i høj grad et spørgsmål om at være disciplineret," siger skolelederen.

Læs mere: Børn i bevægelse lærer bedre

Dagen begynder med en 200 meter

Håndværkerne er endnu kun lige knap færdige med at opgradere Vejlby Skole til idrætsfolkeskole med multibaner og fitnesspavilloner, taltavler og koordinatsystemer i skolegården.


Vejlby skole-7768Den nye profil skal signaleres klart og tydeligt, så fra morgenstunden bliver børnene fremover mødt af 200 meter rød og hvidstribet asfalt. Klar-parat-lær. Jørgen Tvorup glæder sig til hver morgen at møde elever, der spurter ind til første time. Også indendørs på gangene er gulvene forsynet med meterangivelse, så det er let at måle og beregne, hvor hurtigt man løber.

"I mange tilfælde kan pensum jo med fordel hoppes, løbes, danses og trænes ind. Når kroppen er med, hænger det, vi lærer, faktisk bedre ved," forklarer Marianne Bach, pædagogisk leder og én af hovedkræfterne bag skolens nye idrætsprofil. En hjertesag for hende har blandt andet været, at indføre tre måneders obligatorisk svømmeundervisning på alle klassetrin på Vejlby Skole.

"Dels for at motivere de børn, der elsker vand. Dels af hensyn til deres sikkerhed. Vi bor jo i et land, der er omgivet af vand, så det synes jeg faktisk, vi skylder vores elever," lyder forklaringen.

Ligesom flere af de øvrige lærere har Marianne Bach gennem mange år selv været aktiv håndboldspiller.

Nu gælder det om at motivere

"Men idræt er jo meget mere end boldspil. Det er vi meget opmærksomme på, og vi vil gerne præsentere børnene for en bredere vifte af motionsmuligheder, der er oppe i tiden. Det kan eksempelvis være parkour, inliners og waveboards," understreger hun.

Det er en livsfarlig passivitet, der øger risikoen for overvægt, livsstilssygdomme som diabetes II, motoriske og sansemotoriske udviklingsforstyrrelser og samtidig - tyder meget på - svækker børnene mentalt.

Mere ro i timerne'Aktive børn trives bedre og har lettere ved at lære'. Sådan skriver Sundhedsstyrelsen i pjecen 'Fakta om børn og bevægelse'. Men endnu diskuterer eksperterne faktisk, om det så også kan betragtes som skudsikkert videnskabeligt bevist, at børn, der rører sig, lærer bedre. Det skal blandt andet et flerårigt forskningsprojekt i Svendborg til næste forår kaste mere lys over.

De foreløbige tilbagemeldinger fra Svendborg, hvor eleverne på syv skoler har seks i stedet for to idrætstimer om ugen, beretter om mere koncentrerede og dedikerede elever. I interne rapporter jubler de sydfynske dansklærerne over, at selv dagens sidste lektion nu kan bruges til diktat.

Også på Vejlby Skole har erfaringer vist, at børn, der rører sig lidt ekstra hver dag, får mere ud af undervisningen.

"Oprindelig var det faktisk vores elitesportselever på overbygningen, der inspirerede os til at arbejde mere med idræt. Jeg kan love dig, det er nogle børn, der tager fra i mere end én forstand. Spiser og spiser og spiser og har energi til ALT. Både spilopper og læring. Det er elever, der sagtens kan være væk i en måned for at deltage i et mesterskab i Brasilien og holde sig fuldt opdaterede med skolearbejdet imens," fortæller Marianne Bach.

Læs mere: Motorik er meget mere end bevægelse

Børn betaler en høj pris

Hverken hun eller kollegerne har overvejet at vente med profileringen af den nye idrætsfolkeskole, til forskerne siger sikkert og endeligt god for, at børnene bliver dygtigere af det.

"Eleverne kan jo ikke undgå at profitere af det her. Sundhedsmæssigt og mentalt," som hun siger.

Reelt kan det kun gå for langsomt, sammenfatter skoleleder Jørgen Tvorup.

"Efter 200 år gør vi jo stadig på mange områder 'som vi plejer' i den danske folkeskole. At rokke ved værdierne i denne institution er virkelig noget, der tager tid. Og nu er der virkelig brug for at rokke ved den fastgroede forestilling, vi både som forældre og lærere læner os op ad; at børn lærer bedst, hvis de sidder helt stille og holder deres kæft. Det føler vi os mest trygge ved. Men børnene betaler en høj pris for den tryghed," siger han.

danske børn sidder for meget

Nogle børn bliver altid kørt og rører sig reelt næsten ikke. Andre når både tre timers computerspil, lektier og en masse fysisk aktivitet hver eneste dag. Men det generelle billede i dag er, at danske børn bevæger sig alt-alt for lidt, siger professor og speciallæge i ortopædkirurgi Niels Wedderkop, der står i spidsen for et større dansk forskningsprojekt på i alt 11 skoler i Svendborg.

 

En tredjedel af børnene bevæger sig ligefrem faretruende lidt. Løber rundt og giver den gas i mindre end ti minutter hver dag. En tredjedel bevæger sig lidt for lidt – går til den, så de lige taber pusten 10-20 minutter hver dag og kun en tredjedel rører sig tilstrækkelig – løber, hopper, spurter, dribler og leger vildt i tyve minutter eller mere hver dag, viser undersøgelser.

 

En anden tendens, der bekymrer forskerne er, at både den passive livsstil og overvægt er blevet sociale fænomener, dernu især rammer i familier, som i forvejen har mange problemer at slås med.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke