Derfor skal du bruge 30 minutter dagligt på motion

Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og risikoen for f.eks brystkræft er påvist i mange studier. Her får du en række gode grunde til at dyrke 30 minutters motion - hvis du synes du manglede

Motioner 30 minutter hver dag og forebyg bla. kræft

Her får du en palette af gode grunde til at dyrke motion, fordelene gælder ikke kun for kvinder med brystkræft, men for os alle

Læs også: Gå dig i topform

Derfor motion

  • Motion mindsker kropsfedt og øger muskelmassen. Kvinder i overgangsalderen har især brug for mindre fedtdepoter, fordi størstedelen af deres østrogen produceres i fedt.
  • Motion udløser endorfiner, der giver følelse af velvære. Du får bedre humør, større selvværd og bedre velbefindende.
  • Motion øger aktiviteten af NK celler (Natural Killer Cells), som medvirker til at destruere kræftceller.
  • Motion mindsker fedtindholdet i muskler, giver bedre tonus i skeletmuskulaturen og øger blodgennemstrømning – som alle nedsætter insulinresistens.
  • Motion øger optagelsen af ilt i blodet, og mere ilt giver mere energi og vitalitet. Kræftceller trives ikke i et iltrigt miljø.
  • Motion forebygger forstoppelse, fordi din tarm påvirkes af bevægelse.
  • Regelmæssig motion styrker leverens vigtige afgiftningssystem.
  • Motion øger dine knoglers styrke og mindsker derved risikoen for knogleskørhed.
  • Udendørs motion er godt, fordi sollys på huden øger kroppens indhold af D-vitamin. 

Læs også: Tilskud af kalk og d-vitamin forlænger livet

Kilde: Bogen ”En sund kvindekrop uden brystkræft af Anne van der Merwede



Få de seneste artikler direkte i din indbakke