Færdselsregler for racercyklister og -motionister

Kører du på racercykel og dyrker det som sport, så cykler du sikkert stærkt. Her får du DGI Cyklings råd til sikker cykeladfærd.

Færdselsregler for racercykler

Her er en række ’færdselsregler’ til dig, der gerne vil cykle sikkert på racercyklen fra Carsten Hejbøl, DGI Cykling

Bliv ikke vred og ophidset

”Det er en beslutning og en holdning, man bliver nødt til at efterleve som cyklist. Man kan aldrig undgå, at en enkel bilist dytter langvarigt og højt eller kører for tæt på. Men det nytter ikke at reagere i trods med: ’Hvad fanden bilder du dig ind!’. Man må vise overskud og ikke lade sig rive med af vrede. For går det ikke galt denne gang, går bilistens vrede måske ud over den næste gruppe,” siger Carsten Hejbøl fra DGI Cykling.
I stedet for at begynde at gestikulere aggressivt i mødet med en tåbelig bilist, så tag hånden afværgende op, smil let og nik en anelse, så du signalerer: ’Undskyld, jeg er i vejen. Det var min fejl’. Det er måske ikke retfærdigt, men den svage på landevejen er cykelrytteren.
”Som cykelrytter må man lære at bide sig selv i tungen. Selv om det ikke er ’mig’, så trækker jeg ind – så får bilisten også en god oplevelse,” anbefaler Bent Skov fra Danmarks Cykle Union.

Læs også: Sikker på racercyklen

Sig fra overfor idiotisk kørsel 

”Mænd er de værste. Det kan gå helt galt. Det går måske ikke galt i den gruppe, men så kommer den næste gruppe, og de får bilistens vrede at mærke,” beretter Carsten Hejbøl.
Det kræver mandsmod at sige fra og råbe højt. Men hvis du tænker at der er én rytter i din cykelgruppe, stor som lille gruppe, der opfører sig som en idiot på cyklen og ikke viser hensyn og cykler alt for farligt, så er du højst sandsynligt ikke den eneste, der tænker det. Ligesom god opførsel smitter, så gør dårlig det også. Tænk det som om, at du er med til at ændre kulturen. At det ikke er okay at cykle som om, man ejer hele vejen og ikke tager hensyn til andre trafikanter.
”Hvis én opfører sig dumt, så opfører alle sig dumt. Man skal opdrage på hinanden i en gruppe. Også for de unges skyld. Jeg kan godt finde på at stoppe en gruppe og sende dem hjem fra træning, hvis de ikke cykler hensynsfuldt, men som idioter, f.eks. hvis de cykler venstre om en helle,” siger Bent Skov.

Læs også: Gør din pendlercykling til motion

Sig tak med et anerkendende vink med hånden

Vis din anerkendelse, taknemmelighed og respekt for at bilisten holder tilbage for dig – også selv om det faktisk var dig, der havde forkørselsret. Ræk hellere hånden op en gang for meget end for lidt. Det kan bevirke, at bilisterne oplever flere venlige og hensynsfulde cykelryttere og derfor selv begynder at tage mere hensyn. Cykelryttere og bilister skal jo ikke være fjender men venner.

Kør med ringeklokke og stop råbene! 

Det er noget af det første, som ikke-cykelryttere/almindelige cyklister undrer sig og irriteres over: ’Hvorfor skal cykelryttere råbe sådan bagfra? Jeg bliver da helt forskrækket!’.
Når DGI-konsulenten Carsten Hejbøl cykler, så er det altså også med ringklokke, og det er selvfølgelig en venlig én. For kan man dytte blødt og venligt, kan man også ringe venligt med ringeklokken. Undgå at ringe fuldstændigt uhæmmet, indtil du har passeret. Ring en enkelt gang roligt og afvent, om det ikke er tilstrækkeligt.
Når Peter Sagan, én af cykelsportens største stjerner og ny rytter på det dansk-russiske Team Tinkoff-Saxo kan cykeltræne med ringklokke, så kan vi andre også uden at skulle frygte kommentarer om, at det er da for ulirens (cykelslang og kan bedst beskrives som at værende udtryk for dårlig stil). Men bare vent; jo flere ryttere, der begynder at cykle med ringeklokke, jo mere trendy vil det blive – og lige pludselig, er det decideret utrendy og bare dumt ikke at cykle med ringeklokke.
Råb også kun, når det er nødvendigt, anbefaler Bent Skov. Ellers giv tegn. Al den råben, gør mange på vejene usikre.

Sæt farten ned i byerne

Det er ikke rart at være en far med en barnevogn, en ældre dame med rollator, en almindelig cyklist eller andet, hvis der kommer én eller mange cykelryttere bankende gennem byen, mens de råber ’bagfra’ og ’forfra’. Det kan virkelig være en utryg fornøjelse og én af grundene til, at mange har fordomme om cykelryttere som f.eks. at: ’De tager aldrig hensyn’.
Sæt farten ned i de få minutter, du er på vej igennem en lille by. Og skal du gennem en større by på vej hjem eller ud på din træningstur, så acceptér, at det altså ikke er træning. Anse det hellere som træning i din teknik, hvor du skal være mere opmærksom på trafikken, har mange op og nedbremsninger og et tidspunkt, hvor du for alvor kan træne i at klikke ud og ind af pedalerne.

Forstå dine omgivelser

”Nærmer en gruppe ryttere sig en ældre dame, som går lidt tæt på cykelstien, så nytter det ikke højt at råbe ’bagfra’ til damen. Det er cykelrytterjargon, men jo helt misforstået! Hvis man ikke har ringeklokke på cyklen, så er det altså ned i fart, og sige: ’Undskyld frue, vi lister lige forbi’. Man er nødt til at forstå sine omgivelser,” siger Carsten Hejbøl.

racercykel færdselsregler

Hold altid til højre

Selv om du cykler på racercykel, og naturligt vil være én af vejens hurtigste, så kan der altid stadig være flere, der cykler stærkere, og derfor skal man altid holde så langt til højre som muligt – ligesom på motorvejen.

Undgå høj musik i ørerne

Du skal kunne høre, når der kommer biler bagfra. Og særligt ude på landevejene, er det ikke alle bilister, der overholder hastighedsgrænserne. Skal du partout høre musik, for det motiverer dig, så sæt lydstyrken så lavt, at du stadig kan høre omgivelserne.

Nik gerne til andre cykelryttere

Det skaber en god stemning på landevejen og en følelse af, at vi cykelryttere er der for hinanden, for vi er altså også de sårbare over for bilisterne. Vi er nødt til at holde sammen.

Cykl to og to og maksimalt otte sammen

Carsten Hejbøl fra DGI Cykling anbefaler, at man ikke cykler i større grupper end otte, og at der altid er en holdleder i hver gruppe. Ellers bliver det for svært at styre gruppen, og der kan for let opstå farlige situationer.
”Man må gerne cykle to og to ved siden af hinanden – så længe, man ikke er til gene for den øvrige trafik. Men det er altså vigtigt, at gruppen har indøvet, hvordan man hurtigt kommer ind på én række, når der f.eks. kommer en bil bagfra. Den yderste mand tager to til tre hurtige tråd, og så rykker yderrækken ind. Øvelsen kalder man for lynlåsen og skal øves som noget af det første, når en ny gruppe ryttere starter med at cykle sammen. Det er irriterende at køre i en bil bag en stor gruppe ryttere, og man skal derfor sørge for at give plads, før irritationen opbygges hos bilisten,” fortæller Carsten Hejbøl.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke