Frem med sjippetovet

Sjipning er en billig, fleksibel, simpel og alligevel effektiv motionsform. Fyldt med grin og glæde. Måske sjippede du i skolegården som barn? Så kender du allerede til tovets mange gavnlige effekter – pulsen hopper i takt med svingene og det i kombination med solid styrketræning for hele kroppen

Frem med sjippetovet

De tre voksensjippere Anne Marie Præstholm, Rikke Francis og Camilla Lykke sjipper alle tre i Lillerød Rope Skipping Team og har sjippebørn i klubben, der er én af de bedste i landet. De deltager i både nationale og internationale konkurrencer som EM og VM. De laver opvisninger, og underviser øvede og nybegyndere i workshops. De har stor erfaring i at undervise folk, der aldrig har haft et tov i hånden før.

Styrker kropskernen

”Sjipning kræver konstant afspænding i bækkenbund – dog uden, at man behøver at tænke over det,” siger Cecilia Præstholm fra Lillerød Rope Skipping Team.
Sjipning styrker altså en vigtig del af vores krops fundament. Det aktiverer næsten samtlige muskler i kroppen (helkropstræning). Man træner især den indre muskulatur i kropskernen (core), der er så vigtig for, at vores krop er funktionel stærk – mavemusklerne samt lår og lægge – dog uden at de bliver store, de bliver bare stærke.

Læs mere: 8 sjippeøvelser for begyndere

Stærkere knogler

Din koordination og stabilitet bliver mærkbart bedre, for du lærer hurtigt, at du bliver nødt til at koordinere dine bevægelser optimalt, hvis du skal holde tovet svingende rundt og rundt. Man træner armene i og med, man svinger tovet. Dine knogler bliver stærkere grundet den megen kontakt med underlaget, og det har således en kæmpe effekt mod knogleskørhed.

På vej tilbage i skolegården

Hvis du er fra den lidt ældre generation, vil du sikkert have sjippet dig godt frisk i hjernen i frikvartererne. Men efter en lang årrække, hvor sjippetovet har været væk fra skolegården, er det faktisk på vej tilbage – selv om det går langsomt. Det er især den amerikanske udgave double dutch, hvor to sjippere svinger hver deres buetove eller lange tove, mens en eller flere hopper inde i tovene.

Ti minutters sjip er lig 30 minutters løb

Selv om det er mere nuanceret, så har studier fastslået, at det er meget sammenligneligt med løbetræning. Sjipning er især intervaltræning i høj intensitet (HIIT) – for det er begrænset, hvor længe man kan holde tovet i gang uden en pause. Det giver en række gavnlige effekter som blandt andet en højere efterforbrænding, fedtomsætning og aktivering af en større del af muskelmassen og muskelfibre grundet den høje intensitet – og reduceret risiko for diabetes, reducering af kolesteroltallet samt forbedring af hjertekarsystemet. 

Læs mere: Gør din motion til et HIIT

Læs mere på Danmarks Gymnastik Forbund. Her kan du finde den nærmest beliggende forening, som kan tilbyde dig sjippehold.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke