Gå dig i topform

Det er mere populært at løbe end at gå, men det er synd og skam. Gang er en glimrende motionsform for dig, der gerne vil i bedre form og styrke kroppen på kort tid. Træningsekspert Birgitte Nymann fortæller dig hvorfor – og giver dig praktiske råd, så du kommer ud af døren allerede i dag.

Gå dig i topform

Bedre kondi, en stærk, slank krop og masser af energi. Dét er bare fire af de mange sunde grunde til at dyrke gang som motionsform. Det er ikke alle, der kan løbe motionsløb, men stort set alle kan gå sig i bedre form på relativt kort tid. Og så er gang en motionsform, der er nem at have med at gøre: du behøver kun to ben og et par gode sko, så er du i gang!

Læs også: Sådan varierer du dine gåture

10.000 skridt og pulsen op

De fleste af os lærte at gå, da vi var omkring et år og siden har vi dagligt finpudset teknikken. Sundhedsstyrelsen opfordrer os til at gå mindst 10.000 skridt på en almindelig dag for at undgå de bivirkninger, der kommer af for lidt bevægelse. Heldigvis er vi mange, der går meget mere end det, men vil vi i topform og måske tabe os, er det ikke nok at have en aktiv dag med mange gøremål. Vi skal sørge for at få pulsen op flere gange om ugen i mindst en halv time af gangen.
Du skal med andre ord planlægge din gangmotion og gå så stærkt, at du har svært ved at føre en længere samtale imens. Gå bevidst, sving med armene, gå på bakker og trapper, så du får sved på panden og en høj puls. Sådan lyder opfordringen fra Birgitte Nymann.

Læs mere: Støt Hjerteforeningen når du går

Gang øger ikke appetitten

I Danmark er gang undervurderet som træningsform og træningseksperten har et bud på, hvad det kan skyldes:
”Sammenlignet med løb og anden konditionstræning er gang ikke benhårdt og det udmatter os ikke nær så meget. At folk ikke tænker på gang som motion kan også hænge sammen med, at vi ikke så let får ømme ben efter en omgang powerwalking. Til kritikere af gang som motionsform: Det behøver ikke gøre ondt, før det gør godt!”

Når du har god fart i gåskoene og bevæger hele kroppen, bruger du stort set lige så meget energi på at gå en kilometer som på at løbe en kilometer.

Det betyder, at energiforbruget er højt og dermed er iltoptagelsen i musklerne høj. Når iltoptagelsen bliver udfordret jævnligt, bliver dine celler bedre til at optage ilt. Jo mere ilt musklerne kan optage, des bedre er din krop til at forbrænde fedt og sukker. Det hjælper dig til at præstere mere og til at holde vægten eller tabe dig, hvis det er dét, du vil. Birgitte Nymann fremhæver også et andet forhold, der er værd at tage med, når det kommer til gang:

”En gåtur øger ikke din appetit på samme måde som en løbetur eller en spinningtime kan gøre det. Derfor kan gang virke slankende i forhold til de mere hårde træningsformer, hvor du typisk kommer til at spise mere end du plejer og på den måde kan vælte kalorieregnskabet.”

Læs også: Bedre kondition med intervalgang

Skånsomt og effektivt

For at få mest muligt ud af gåturen skal du tænke over, hvordan du går. Din ryg skal rotere og skridtene være længere end normalt, så ballerne bliver aktive og får musklerne i ryg og mave til at arbejde bedre og dermed blive stærkere. At du især får stærkere arme og mere velformede ben af at gå, behøver vi vel ikke nævne!

Når du går hurtigt, rammer dine fødder underlaget mange gange og så hårdt, at stødene stimulerer dine knogler til at blive stærkere. Gang belaster altså dine knogler på en god måde, fordi dine knogler ikke afkalkes så hurtigt. Det er især en fordel for kvinder, hvis skelet hurtigere end mændenes bliver porøst.
Hvor løb kan være hårdt ved især muskler, sener og led, er gang en meget mere skånsom motionsform og derfor kan langt de fleste af os dyrke gang.

Læs mere: Gåture mindsker risiko for brystkræft

Begynd i dag

Marts er årets første forårsmåned og det perfekte tidspunkt at debutere som powerwalker. Dit forårsforsæt kan være at begynde at dyrke gang – og at blive ved med at gøre det, så du holder fast i den grundform, du hurtigt kommer i. Når din kondition er god, vil du ikke alene være tættere på en topform, du vil også opleve, at dagligdagsgøremål som at gå på trapper, gøre rent, haste efter bussen, lege med børn og børnebørn samt gøre haven forårsklar er lettere for dig. Det vil være med til at holde dig motiveret til at træne og måske endda få dig til at bruge gang som din foretrukne transportform. Alt tæller i sundheds- og kalorieregnskabet, fastslår træningsekspert Birgitte Nymann.

Derfor skal du gå!

  1. Du kommer i bedre form og kan yde mere.
  2. Du bliver stærkere og former din krop.
  3. Du styrker dine knogler, led og sener.
  4. Du stimulerer din fordøjelse.
  5. Du får mere energi og bliver gladere.
  6. Du får frisk luft, D-vitamin og tænker gode tanker.
  7. Du behøver kun et par gode sko og eventuelt stave.
  8. Du kan gå når som helst, hvor som helst – uden at betale en krone for det.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke