Gør din pendlercykling til motion

Cykling til og fra arbejde er miljøskånsom motion og særdeles effektivt i vores ellers travle hverdag. Og alle kan opnå de mange gavnlige effekter

Kampagnen 'Vi cykler til arbejde' (Vcta), som Dansk Cyklist Forbund og Dansk Firmaidræts Forbund arrangerer, afholdes hvert år i maj med godt 80-110.000 deltagere og har netop som mål at få flere til at cykle til og fra arbejdspladsen.

Det har Bo Falck Hansen gjort de seneste 22 år.

Han er specialkemiker og projektleder i Novo Nordisk, som var den mest cyklende virksomhed i 'Vi cykler til arbejde' sidste år.

Deres 3.211 medarbejdere fordelt på 330 hold tilbagelagde hele 524.034 km, og Bo Falck Hansen trækker i den grad gennemsnittet i vejret.

Sundere og billigere transport
"Man får det bedre, fordi man dyrker motion. Man slipper for at hidse sig op over de andre bilister og de lange bilkøer. Det er meget simpelt. Selv om cykler også kan være dyre, og jeg har endda både en MTB og en racer, så er det billigere end bilen. Der er ingen vægtafgift, og jeg skal ikke købe benzin. Der er slid på cyklen, der skal dækkes, men det skal man betragte som en udgift, der også ville være brugt på bil, tog eller bus."

Læs også: Kom i gang med pendlercykelmotion

Han var himmelhenrykt, da han for 10 år siden flyttede arbejdssted fra Bagsværd til Måløv. Med familiens bopæl i Virum fik han da længere til arbejde og dermed mange flere muligheder for at cykle forskellige ruter.

Teknisk træning om morgenen
Bo Falck Hansen er ikke kun en erfaren pendlercyklist. Han er tillige medaljevinder i DM i MTB og vandt sidste år den samlede MTB Cup under Dansk Cykle Union i aldersklassen H50.

Han er også assisterende landstræner i MTB samt Elitechef i Holte MTB Klub. Så når han skal hjem og køre med drengene, kører han direkte til klubben og cykler videre.

"Om morgenen kan jeg lave teknisk træning. Jeg træder eksempelvis et minut med det ene ben og skifter. Jeg beholder begge ben i pedalerne og lader bare det andet følge med. Det træner det runde tråd. Følelsen af den cirkulære bevægelse. Det gør jeg 2x5 minutter. Ved stoplys træner jeg i at stå stille på cyklen. Det giver en bedre balance. Om morgenen er der bedre tid, og det tager to måneder, så kan man det, og ens balance er blevet forbedret."

Alle kan være med
Han cykler fra hjemmet i Virum klokken otte og cykler oftest enten direkte eller kun en kortere omvej, så han møder klokken ni på Novo Nordisk i Måløv.

I sommertiden kan det dog sagtens blive til en længere morgentur, og han cykler altid på racercykel, hvis det er godt vejr.

Men Bo Falck Hansen understreger, at pendlercykelmotion kan trænes på alle typer cykler, det være sig den klassiske citybike/trekkingbike eller crosscykel, ikke kun på MTB eller racercykel.

Konditionstræning på hjemturen
Om eftermiddagen cykler han til gengæld næsten altid langt. Med mindre han virkelig skal noget andet, eller vejret sætter naturlige begrænsninger.

Da kan han drage fordel af MTB i skoven og køre runder og intervaller derinde, hvor regn og blæst ikke får fat på samme måde.

"Når jeg kører hjemad, har jeg fokus på konditionen. Jeg laver konkurrencer med mig selv. Kører afstande på tid. Kører mod min egne bedste tider. Eksempelvis kører jeg bakken ved skydeterrænet i Birkerød ti gange som intervaltræning. Og henover sommeren er jeg måske ved at være under 10 minutter på en favoritrute. Det er motiverende."

Børn og cykelpendling
Da familien Falck Hansen havde små børn, var det svært at få vendt pendlercyklingen til decideret fysisk aktivitet. Der var først og fremmest det rent fysiske problem med at få dem bragt til og fra institution.

ved siden af cyklen"Inden børnene kunne cykle, bar jeg dem på skulderen. Så snart de kunne cykle, cyklede vi sammen derned. Min kone og jeg var heldigt stillet, da der ikke var så langt til institutionen. Den ene hentede, den anden bragte. Jeg tog så den lange cykeltur, når det ikke var mig."

Man kan forsøge sig med cykelanhængere til børn, hvis institutionen ligger for langt væk til at køre frem og tilbage mellem hjemmet efter sin pendlercykel. Den kan monteres alle slags cykler, men kan altså kun bruges på almindelig vej, ikke over stok og sten.

'Vcta' pedallerer hele året
En undersøgelse fra sidste år viste, at 14 procent begyndte at cykle til arbejde i forbindelse med Vcta-kampagnen, 27 procent er begyndt at cykle mere, og hele 17 procent er begyndt at motionere mere af kampagnen.

"Så snart skemaerne kommer op med, hvilket hold der kører mest, så går der konkurrence i den. Så tager man den også i regn og modvind og melder det stolt ud. Konkurrencen gør også, at folk bliver cyklende lidt længere hen på efteråret, end de ellers ville have gjort."

Bo Falck Hansen fortæller, at det er den samme holdkaptajn hvert år, der skriver en invitation ud til alle i afdelingen.

De sædvanlige deltagere er selvfølgelig de første, der skriver sig på. Og så prøver man ellers at få lokket flere og nye med, beretter pedalentusiasten.

Og det går meget godt med det, må man sige. Novo Nordisk var i 2012 den virksomhed, der havde flest deltagere og vil igen i år være stærkt repræsenteret, når 'Vi cykler til arbejde' afholdes i denne måned.

Den 13. juni vil årets vindere blive offentliggjort på www.vcta.dk.

Få de seneste artikler direkte i din indbakke