Kom godt i gang med romaskinen

Vil du gerne have del i de mange gavnlige motionseffekter, som romaskinen giver? Og er du usikker på, hvordan du kommer i gang? Eller vil du bare gerne have mere ud af romaskinen, som du allerede bruger? Så læs endelig videre og bliv klar til indendørs roning

Kom godt i gang med romaskinen

Mørket og kulden er over os, og mange har for længst flyttet udendørs træningen inden døre til fitnesscentret. Her står romaskinen ofte ubenyttet hen i modsætning til roklubberne. Ikke mindst sammenlignet med andre kredsløbsmaskiner som løbebåndet, crosstraineren og motionscyklen, hvor der kan være trængsel i spidsperioder.

Men fordelene er mindst ligeså store ved at ro. Især fordi, du får aktiveret hele kroppen. Og du behøver ikke ro særlig længe for at få del i de gavnlige effekter. Roning er kort, intensiv og effektiv motion, der giver allround styrke. Du træner ben, bagdel, mave, ryg og arme og får et seriøst konditionsboom.

Læs også: Bliv roer på fire uger

Derfor skal du ro

”Roning er en helkropssport, der aktiverer en stor muskelmasse og kræver en masse ilt for at nå ud til musklerne. Derved bliver roning hårdt. Det er konditionskrævende og pulsen kan ikke undgå at komme op. Og vi ved, det har mange gavnlige effekter på vores sundhed, blandt andet reduceres risikoen for livsstilssygdomme,” fortæller den tidligere landsholdsroer Nicki Winfield Almquist, der er fysisk træner i Danmarks mest traditionsrige roklub, Bagværd Roklub.Han fortsætter:

”Mange bliver faktisk også henvist af deres læge til roning, f.eks. folk, der er rygskadede. Ryggen bliver nemlig utrolig stærk af at ro. Skadede løbere kan også godt ro, for roning er ikke en vægtbærende sport. Der er ingen stor belastning fra underlaget. Men det er alfa omega, man sidder korrekt.”

Lær den rigtige teknik

Det kræver en god teknik at få det optimale ud af roning. Den kan du dog oparbejde forholdsvis hurtigt, hvis du lærer at ro korrekt fra start. Fysisk kræver det tålmodighed, for du kan i starten ikke ro særlig lang tid af gangen. Holder du ved, er der til gengæld mærkbare effekter at indkassere.

”Roning er ikke så super let, som mange tror. Man sætter sig ikke bare ned. Teknisk er det en svær disciplin, for meget skal koordineres på samme tid. Det er vigtigt, man lærer teknikken, så man ikke ødelægger sig selv – for det gør man, hvis man ikke ror teknisk korrekt,” siger Nicki Winfield Almquist.

Spinning i romaskinen

50-årige Frank Klahsen ror også i Bagsværd Roklub. Her har de i et par år haft rospinnings hold tre gange om ugen. Det er cykelspinning bare i romaskinen. En times motion med sveden haglende ned af kroppen. Typisk består timen af 10-15 minutters opvarmning, 40 minutters program med intervaller og fem minutters nedvarmning. En instruktør guider deltagerne, mens der bliver roet i takt til musikken.

”Rospinning er sjovt og hyggeligt. Alle kan ro sammen, uanset niveau. Og man kan presse sig selv mere. Man træner styrke og kredsløb. Det er i det hele taget meget afvekslende træning. På kort tid kommer man rundt i hele kroppen. Det er et fantastisk redskab, og så holder man skaderne væk, da man ikke belaster led og sener i maskinen,” fortæller en begejstret Frank Klahsen.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke