Kom godt i gang med spinning

Vil du gerne tabe dig, forbedre din kondition og bruge mindst mulig tid på det? Svaret er spinning, og i spinninglokalet er ingen bedre end andre. Der kræves ikke noget af dig på forhånd. Du skal bare være villig til at træde igennem på cyklen og få sved på panden. Det gør også spinning til en social oplevelse

Kom godt i gang med spinning

Du cykler indendørs på en stationær cykel, mens instruktøren giver dig anvisninger til kadence og belastning. Musikken pumper samtidig løs, mens dine kalorier forbrændes i rent flammehav. Intet under, træningsformen har fået fat i danskerne. For der er fortsat flere og flere, der stiger på den stationære cykel. Idrættens Analyseinstituts (IDAN) seneste undersøgelse af danskernes motionsvaner fra 2007 viste, at 11 procent af voksne kvinder dyrker spinning, mens andelen er 9 procent for mændene. I 2004, som var første gang, at IDAN målte vores interesse for spinning, var den samlede andel kun 4 procent. IDAN er snart klar med en ny undersøgelse af danskernes motionsvaner, og det tyder på, at der er en del flere af os danskere, der nu dyrker spinning.

"Interessen for cykling er klart stigende, og cykling er klart det mest populære hold i kæden," siger Kim Persson fra fitness.dk. I fitnesskæden kalder man spinning for 'cykling', da spinning er et beskyttet varemærke. Fitness.dk har øget deres cykelkapacitet med 10 procent sammenlignet med 2009. I dag er der 15 procent flere deltagere på cykelholdene.

I Danmarks største fitnesskæde Fitness World kalder man spinning for 'BikeFit', og her kan man melde om den samme stigende interesse. Fitness World har afviklet 23 procent flere spinninghold i 2011's første 11 måneder sammenlignet med 2010.

Læs mere: Fem nye fitnesstrends

Skånsom og effektiv træning

Spinning er først og fremmest kredsløbstræning, når det er mest effektivt. Men derudover kan det også være skånsom træning for kroppen, især sammenlignet med løb, fortæller idrætsfysioterapeut Kristian Larsen.

"Der er en reduceret belastning på knæ og hofter sammenlignet med løb. Man får ikke stødene fra det hårde underlag op igennem kroppen. Risikoen for at lave fejl og udvikle skader er simpelthen lavere ved spinning. Mange motionister, der ikke kan tåle at løbe, kan godt spinne. Ved løb skal der mindre til for at fremprovokere skader, især på knæene. Til gengæld kan spinning være hårdt ved ryggen, især hvis cykelindstillingen og teknikken ikke er rigtig."

Spinning er desuden en mere egnet træningsform for overvægtige end løbetræning, da man ikke skal bære hele sin vægt under træningen. Motionister med lettere former for slidgigt kan også med fordel spinne, men Kristian Larsen understreger, at det er individuelt, om en person med slidgigt eller andre skavanker vil have godt af spinning, og det kræver kyndig vejledning. Det samme gælder, hvis man er i en genoptræningsfase, eksempelvis efter en ankelskade. Men man vil tidligere kunne begynde at spinne end at løbe.

"Det kan være en fordel at vælge den stående cykling fra, hvis man har skavanker, da den stående cykling er den mest belastende del af træningen. Man kan ofte justere sig lidt ud af rygsmerter ved eksempelvis at rykke styret højere op, men motionister, der ikke kan lide at sidde foroverbøjet for længe, skal være forsigtige og måske ikke vælge denne type træning. I sådanne tilfælde bør ens træningssted kunne vejlede én," fortæller Kristian Larsen.

Læs også: Vægttab handler om kalorieforbrænding



Få de seneste artikler direkte i din indbakke