Kom i form med hulahop

Vil du gerne have en slankere talje og en stærkere kropskerne på bare ti minutter daglig sjov? Hulahoppen er et fleksibelt, skånsomt og yderst effektivt motionsredskab, der er oplagt til hjemmebrug

Kom i form med hulahop

Hulahopringe til træning

Det er ikke hulahopringen, som du kender den fra skolegården og gymnastiktimerne, du skal træne
med for at opnå de gavnlige effekter, slår eksperter fast. Det er en videnskabelig udviklet vægtet (tung) og stor (diameter) hulahopring med bløde, brede bølger, der både styrker og masserer (skånsomt) maveregionen.

Vægten og ringens diameter gør det nemmere. Et anerkendt canadisk studie af Powerhoop, som er det mest anerkendte mærke på markedet, har vist en gennemsnitlig reduktion på 3,35 cm omkring taljen på seks uger, lidt mindre omkring hoften samt en stærkere kernemuskulatur.

FÅ 8 ØVELSER MED HULAHOP HER

Trim, stram, talje

”Jeg er blevet meget mere fast omkring talje, mave og ryg. Jeg bliver strammet op. Og så går tiden bare hurtigere, fordi det er sjovere,” beretter den 44-årige hulahopper Trine Sørensen.
”Det er genial træning for taljen og meget sjovere end mavebøjninger. Du træner musklerne omkring mave og ryg. Du får samtidig masseret maveregionen godt og grundigt, hvilket er en stor fordel for både muskler, fedt og væske,” anbefaler fysioterapeut og instruktør Lotte Paarup. Ringen nærmest knuser fedtet og de konstante masserende bevægelser bidrager til udskillelsen af kroppens affaldsstoffer.

Læs også:8 sjippeøvelser for begyndere

Hulahop dig til bedre løb 

Det gør 40-årige Sanne Larsen. Når hun kommer hjem fra en løbetur nær hjemmet i Smørum, skruer hun op for den gode musik og smider ringen på taljen i ti minutter (fem minutter til hver side). På den måde får hun trænet sin kropskerne, som er en vigtig løbefaktor – ikke mindst for et skadefrit løb. Hun bruger faktisk også ringen som bækkenbundstræning. Hun kniber simpelthen bare, mens hun kører ringen rundt.
”Hulahoptræning er bare sjovt. Som tilbage i barndommen. Man kan heller ikke tænke på andet samtidig. Man er nødt til at holde fokus.”

Læs også: Morgengymnastik - få 6 enkle øvelser

Start roligt op

”Ringen skal veje mindst 1,5 kilo for at få en belastning, der gør en forskel fra de almindelige hulahopringe til leg, og som derfor optimerer de gavnlige effekter. Den vægtede ring gør også, at det er lettere at holde den kørende rundt, og det er bare svært at få succes med de lette i forhold til de vægtede fra 1,5 til 2,2 kilo,” siger Vivi Visby fra Powerhoop.dk.
Den tungeste på 2,2 kilo er primært til de garvede hulahoppere og mændene. Der findes også modeller til børn og teenagere, og hulahoppen er jo også oplagt leg og motion i et med børnene. 

Blå mærker normalt i starten

Prioritér i starten at lære teknikken korrekt, så dit udbytte bliver optimalt. Men brug kun ringen et par minutter om dagen den første uges tid. Øg derefter stille og roligt. Nogle begyndere kan nemlig godt få blå mærker, men bliv ikke bekymret. Det er bindevævet, der er ved at vænne sig til belastningen. Efter nogle uger vil det gå væk, og de kommer ikke igen.

Øvelserne skifter mellem at belaste maveregionen og benene for at give din mave en pause. Det er vigtigt, du udfordrer dig selv til at køre ringen begge veje rundt, så du styrker kropskernen ens. Det er også hårdere at køre ringen rundt til ens dårlige side, så du forbrænder simpelthen flere kalorier. Og husk, at det jo også er god træning, når ringer falder til jorden, og du skal sætte den i gang igen og igen.

FÅ 8 ØVELSER MED HULAHOP HER

Sådan hulahopper du

Vi har fundet denne youtube video, som viser hvordan du hulahopper - den er på engelsk.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke