Leg løb med dine børn

Kunne du godt tænke dig at løbe med dine børn, men er usikker på hvordan? Udtrykker dine børn ønske om at løbe med dig, men du kan ikke rigtig finde ud af, om det er en god idé? Fordelene er mange, og nøgleordene for succes er få

Leg løb med dine børn

"Børnene får en fællesskabsfornemmelse fra oplevelsen med mor og far – og tit slår de mor og far. Det er godt for barnets selvværd – og det er ikke mindst godt for jeres forhold som forælder og barn. De gevinster, du giver barnet rent psykologisk ved at løbe med dem, det kan virkelig gavne familielivet og jeres forhold sammen."

Jonathan Sydenham er bl.a. løbeinstruktør og forfatter til DGI's hæfte 'Børn & Løb'. Han har set det med mange familier som løbetræner for børn og deres forældre. Hvis forældrene er fornuftige, så rækker sundhedsgevinsterne langt ind i voksenlivet.

Han eksemplificerer det med en familie, han trænede i klubben Blovstrød Løverne. Forældrene pressede aldrig børnene og tog dem med til motionsløbet Etape Bornholm hver sommer som en familie.

Nu gør forældrene det ikke mere, men børnene tager af sted alene bare for hyggens skyld.

Læs også: Orienteringsløb for børnefamilien 

Sundhedsgevinster for resten af livet

"De gevinster, man høster som barn og ung, kommer dem også til gode i voksenlivet. Man lægger en bund, man aldrig smider. Før i tiden var stort set alle unge aktive, og først nu begynder man at se resultatet af inaktiviteten – og vi ved nok til at se, det her er enormt vigtigt."

Et nyt offentliggjort globalt studie har da også vist, at nutidens børn er 90 sekunder langsommere på 1,5 km, end deres forældre var som børn for 30 år siden. Det er meget, vil de fleste motionsløbere nok sige. Jonathan Sydenham fortæller, at man i dag ser børn med åreforkalkning på grund af inaktiviteten.

Som barn er man rigtig god til at opbygge knoglemasse og få et sundt hjerte. Det er altså afgørende for barnets senere liv at være fysisk aktiv i de unge år. Og hvis dit barn først er blevet overvægtig, bliver det meget svært for barnet at komme i gang med idræt og særligt løb, for det er selve overvægten, der forhindrer aktiviteterne, siger Jonathan Sydenham.

Man skal forhindre overvægten til at starte med. Et godt kondital, der kan måles på iltoptagelse/kondition og vægt, kan betyde bedre blodtryk som voksen.

En undersøgelse i Canada har vist, at det faktisk ikke er de aktive børn, der drikker mest cola og energidrikke indeholdende sukker, aspartam, koffein og andre ikke sundhedsfremmende ingredienser. De aktive børn indtager mindre af den slags og indtager generelt bedre kost.

Læs også: Sådan kommer du i gang med at løbe

Skal lege løb, ikke løbe løb

"Hvis en forælder løber ud med sit barn på 7-8 år, og den voksne mener, de lunter af sted, og løber måske 5.30 min/km, vil det for barnet svare til at løbe med ca. 95 procent af sin maksimale puls. Selv om barnet prøver at følge med, vil barnet absolut hade det, og det er meget usandsynligt, at barnet vil gide mere efter det. Og hvis børn op til 12 år træner i den høje intensitet, så risikerer man at tabe sundhedsgevinsterne ved løbetræningen."

Boern-loebVoksne skal bare ikke træne udholdenhedsløb med børn, slår Jonathan Sydenham fast. Det er omsonst, og det kan være med til at ødelægge dem i idrætsmæssig sammenhæng resten af livet, fortæller han og kalder det en dødssynd.

Børn rammer deres vækstspurt i 10-15-års alderen, og i den alder er de også mere tilbøjelige til at få skader. Litteraturen viser yderligere, at løbetræner børn som voksne, stiger risikoen for, at barnet bliver fysisk inaktiv senere i livet – altså lige det modsatte af det, man som forældre ønsker at opnå.

Han kalder det en forspildt mulighed, og det er ærgerligt.

Dansk Atletik Forbunds anbefalinger for konkurrencedistancer lyder også på maksimalt 800 meter for børn under 10 år samt en km for børn i alderen 10-13 år. Først herefter bør børnene begynde at løbetræne i klassisk forstand.

I USA 'må' de gerne løbe tre km, når de er 9-13 år og allerede 1 km, når de er under 6 år.

"Ingen tvivl om, at børn kan løbe længere end de danske anbefalinger. Men hvis de træner til mere end disse konkurrencedistancer, vil der være en større risiko for skader, udbrændthed og langvarige sundhedsproblemer."

Et af de mange børnemotionsløb, der både arrangeres individuelt og i forbindelse med de voksnes motionsløb, kan give gode løbeoplevelser sammen som familie, siger Lea Dyrehauge. Hun er formand for foreningen Familieidræt, hvor de integrerer børn og forældre i motionsaktiviteterne.

Hun understreger, at fokus skal være på fællesskabet og oplevelsen sammen som familie og ikke på tab, vind, tider og resultater. Det skal være, fordi barnet gerne vil, og det skal være en positiv oplevelse.

Som fodboldens bevægelsesmønster

Gentagne ensidige fysiske bevægelser øger skadesrisikoen. 45 minutter normal voksentur vil udsætte barnet for rigtig mange ensidige bevægelser, og det kan være lig med skader og overbelastning. Om ikke andet er det ubehageligt for barnet. Hvis barnet først siger fra, så kan det være slut med løb. Det er utrolig vigtigt for deres sundhed og fremtid, at de bliver ved med at være aktive.

"Løb med børn skal afspejle de samme bevægelser, som når børnene spiller fodbold. Hvor de stopper op, spurter frem og tilbage, og det er et stort legende element." siger Jonathan Sydenham og Lea Dyrehauge supplerer:

"Tænk hele tiden i kroppens totalbevægelser som hop, spark og sving, for det fremmer motorikken og vil gavne barnet senere i livet."

Læs mere: 7 løbelege, der får pulsen op 

Kun på børnenes præmisser

Børnene skal løbe på deres præmisser og kun deres præmisser, siger Jonathan Sydenham, så det ikke kan misforstås.

"Tilskynd dem ikke til at løbe længere. Forælderen skal sige til sig selv, at det er lige meget med min egen træning. Sig til dig selv: 'Jeg træner på et andet tidspunkt. Nu skal jeg bare have det sjovt med mit barn'.barn fodbold

"Man holder pause, når det er nødvendigt, og der er ingen stor fare for, at de bliver presset for meget, for børn er fornuftsmennesker – meget mere end voksne. Når børn ikke gider mere, så stopper de bare."

Lea Dyrehauge, der også har været med til at udvikle materialet og undervist på DGIs 'Børn og løb uddannelse' og i hverdagen arbejder som motionsvejleder i et forebyggelsescenter, siger:

"Fokus skal være på lysten og glæden ved at være aktiv sammen. Ingen fokus på at vinde eller tabe. Udfordr jer selv ved korte intensive løbelege. Netop legen skal gerne være med til at give et andet perspektiv. Løbet skal være sjov fysisk aktivitet og give fællesskabsfølelse."

Læs mere: Leg dig igennem løbetræningen 

Leg og løb

Her får du en række eksempler på lege, der gør løbeturen sjovere for både børn og forældre, fra formanden for foreningen Familieidræt, Lea Dyrehauge, hvor de netop integrerer børn og forældre i motionsaktiviteterne

Fangelege

  • 'Du er den': Barnet eller den voksne starter med at være fangeren. Den anden, der skal fanges, får et lille forspring og spurter, indtil vedkommende bliver fanget. Herefter en lille luntepause, indtil den fangede bliver den, der skal fange.
  • 'Ståtrold': Hvis man løber flere sammen, kan en gruppe være fanger, og der aftales et begrænset område, der fanges indenfor. Når man er fanget, skal der laves en øvelse for at blive fri som 10 englehop eller 10 sprællemand. Skift fanger så alle prøver at være det.
  • 'Halefange': Leg hvis man løber flere sammen. Klip en sort sæk i strimler og brug dem som 'haler', der stikkes ned bagi bukserne (så størstedelen af strimlen stikker ud). Det gælder om at forsvare sin egen hale og fange de andres haler. Der må kun fanges en hale af gangen. Når en ny hale er fanget, stikkes den ned bag i bukserne, og man kan fange videre.

Forhindringsløbelege

  • Udse jer nogle forhindringer på løberuten, eksempelvis træstubbe, der skal hoppes over, grene der skal kravles under eller over, fliser der skal løbes på uden at stregerne må røres mv. Løb ruten som en forhindringsbane. På jeres bane kan I også indlægge spurt mellem to træer, lygtepæle eller andet.

Orienteringsløbelege

  • Find sammen poster på kort over jeres løbeområde – gerne i en bestemt rækkefølge og gerne, så der skal løbes i forskelligt terræn. Ved posterne kan I skiftes til at bestemme en øvelse eller andet, I skal lave, inden I løber videre.

sådan løber du med dit barn

  • Løb på barnets præmisser. Mentalt vil du og dine børn få uvurderlig meget ud af at løbe sammen.
  • Hav et realistisk syn på dit barns fysiske formåen.
  • Sørg for dit barns mål er realistiske.
  • Bifald forbedring og nye færdigheder.
  • Sørg for dit barn kan træne under sikre forhold.
  • Hep på dit barn men også på de andre børn.
  • Vær en god rollemodel og vis at man både kan have det sjovt og leve sundt.
  • Opfordr dit barn til at dyrke idræt, men lad være med at lægge pres på.
  • Børn og unge dyrker idræt mest på grund af indre motivationsfaktorer. Derfor skal du kunne perspektivere det at 'vinde'.
  • Hjælp dit barn til at forstå, hvad man får ud af at dyrke idræt.
  • Indtil 12-års alderen skal fokus være på legen og ikke på distancen.
  • Lad løbet afspejle bevægelserne fra boldspil.
  • Start i det små. Det skal altid være en god oplevelse for barnet.
  • Belønning må ikke indgå. Det skal være den indre motivation, der får barnet ud at løbe.
  • Et barns krop er ikke så god til temperaturregulering som forælderens, så tag drikkepauser – helst siddende, så I lige får pulsen ned.

Jonathan Sydenham har skrevet DGIs hæfte 'Børn & Løb', hvor du kan finde flere gode tips og viden.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke