Musik virker som sund doping

Nu kan du fremme dine sportspræstationer med et ekstra skud energi. Ny forskning viser nemlig, at musik kan optimere ydeevnen med helt op til 20 procent, og verdens største sportsstjerner bruger systematisk musik til at yde optimalt

Musik virker som sund doping

'Dont stop me noooow', gjalder Freddy Mercury, og han kan faktisk være med til at holde dig længere tid i gang, så du ikke behøver at stoppe, når kroppen ellers ikke kan mere.

Ny forskning viser nemlig, at kroppens ydeevne bliver presset til det yderste og lidt længere, når træningen foregår til musik. Så man kan sige, at musik fungerer som en lovlig og sund form for doping, der giver et ordentligt skud ekstra energi i træningssituationer.

Nogle af verdens største sportsudøvere som maratonløberne Paula Radcliffe og Haile Gebrselassie bruger systematisk musik i deres træning for at skærpe kroppens ydeevne, og roeren James Cracknell, der ved OL i 2000 i Sydney roede sig til guldmedalje og en plads i Guiness Book of Records, har efterfølgende fortalt, at han i sin træning altid lytter til Red Hot Chili Peppers album 'Blood Sugar Sex Magic', fordi musikken gør ham ekstra tændt.

Og det er ikke bare pseudovidenskab, at musik er godt til træning.

En af verdens førende forskere i musik og idræt, idrætspsykolog Costas Karageorghis fra Brunel University i London har lavet undersøgelser, der viser, at man kan optimere sin træningsindsats med helt op til 20 procent, mens det samtidig vil føles op til 10 procent mindre smertefuldt.

Læs mere: Musik påvirker din koncentration

Musik giver holdånd

Costas Karageorghis opridser tre hovedpunkter, der peger på, hvorfor musikken kan fungere som doping. For det første kan musikken få en idrætsudøvers opmærksomhed til at flytte sig og overdøve oplevelsen af træthed og udmattelse. For det andet er musik og rytmik med til at støtte motorikken og fysiske færdigheder. Og for det tredje viser det sig, at musik har en enorm indflydelse på idrætsudøverens humør. Så musik kan bruges til at motivere, stimulere og berolige i de rigtige situationer.

Dr. Karageorghis fortæller hvordan musik eksempelvis kan skabe en følelse i kroppen, som også kan bruges i træning.

"Ligesom følelsen mellem en sang og en forelskelse kan være meget stærk, er det samme princip, der fungerer i sport. Når et foldboldhold for eksempel altid løber på banen til den samme sang, giver det spillerne inspirerende følelser som holdånd, stolthed og en ophidselse, der kan kanaliseres ud i sporten."

Smertestillende stoffer

Dr. Costas Karageorghis forskning viser dog, at det ikke er hvilken som helst musik, der fremmer formen, men at man kan lave nogle pejlepunkter ud fra slag per minut. Det optimale er dog, at man laver en personlig playlist, da det er individuelt, hvad der fremmer præstationen.

Peter Vuust har en doktorgrad i musik og medicin, og han arbejder med aktivering af hjernen under påvirkning af musikalske stimuli. Han fortæller, hvordan musik i allerhøjeste grad spiller en rolle, når man træner og giver Costas Karageorghis ret i, at det optimale er at finde sin personlige musik.

"Det er hovedsageligt to faktorer, der spiller ind, når man bliver påvirket af musik under træning. Rytmen i musikken kan – hvis den er nøje afstemt med tempo – få eksempelvis cykelryttere og løbere til at time deres rytme helt optimalt, så man hverken rykker for hurtigt eller langsomt. Den anden ting, der spiller ind, er vigtigere, og det er det emotionelle, musikken giver os," fortæller han og uddyber, hvorfor musikken skal skræddersys til den enkelte idrætsudøver.

"Musik er jo super subjektivt. Det giver sig selv, at vi ikke alle sammen kan lide det samme, og derfor reagerer vi også følelsesmæssigt forskelligt på musik. Når man skal bruge musikken til at optimere sin præstation, er det vigtigste, at det er noget musik, man selv kan lide. Man bliver opstemt af musik, som man elsker, og det frigiver neurotransmitter-stoffer i hjernen som for eksempel adrenalin, dopamin og endorphiner, som gør at man kan presse kroppen yderligere, samtidig med at det kan virke smertestillende.

Læs mere: Musik bruges som beroligende medicin

Mol gør dum

Musik, vi sætter pris på, kan altså give os et ekstra skub, men Peter Vuust gør opmærksom på, at musikken skal nøje afstemmes, og at det optimale er at bruge tre forskellige typer musik før, under og efter, man skal præstere.

"Under opvarmningen vil man typisk bruge en hidsig musik, som sætter os op til at præstere. Under sportsudøvelsen vil man bruge noget, der har et fast drive, så man kan time sin rytmik helt perfekt. Efter træningen vil man bruge noget stille musik for at geare kroppen helt ned igen."

Han understreger vigtigheden af at bruge den rigtige musik, for det kan også virke i en negativ retning. Der er for eksempel lavet forsøg, hvor man spillede langsom musik i mol under en IQ test, og der præsterede alle under deres normale score. Det samme gør sig gældende i sport.

Verdensrekord og hjemmebanefordel

Den professionelle sportsverden har fået øjnene op for, at musik kan virke så præstationsfremmende, at det nu bliver anset som doping. For nogle år siden skulle Haile Gebrselassie forsøge at slå verdensrekorden på 3.000 meter. Inden rekordforsøget var der stillet gigantiske højttalere frem på stadion, som pumpede musiknumre ud efter Haile Gebrselassie valg, og det lykkedes ham at sætte ny verdensrekord. Og da man efterfølgende fandt ud af, at det måske kunne skyldes musikken, blev det forbudt at spille musik til sådanne rekordforsøg. Verdensrekorden fik han dog lov at beholde, og Peter Vuust uddyber, hvordan musik faktisk godt kan anses som doping.

"Musik er sund doping. Det svarer til at have hjemmebanefordel med et enormt publikum i ryggen, hver gang man træner, og det er klart, at det er med til at fremme enhver idrætspræstation," konkluderer han.

Al den forskning, der er foretaget omkring sammenhængen mellem musik og idræt, peger på, at musik giver ekstra energi. Der er ingen negative bivirkninger ved at proppe høretelefonerne i ørene og give den gas, så det er bare med at skrue op for volumen, næste gang, turen går mod træningscentret. Musik er nemlig sund doping.

 

Intensitet Rock Pop Soul / R 'n' B Klassisk
55% The Best – Tina Turner Lifted – Lighthouse Family Back to Life – Soul II Soul Spring from "The Four Seasons" - Vivaldi
65% Keep on Running – The Spencer Davis Group Don't Stop Til You Get Enough – Michael Jackson I Will Survive – Gloria Gaynor Radetzky March - Johann Strauss
75% Born to be Wild - Steppenwolf Movin' Too Fast - Artful Dodger & Romina Johnson I Feel Good – James Brown Troika - Prokofiev
85% The Heat Is On - Glenn Frey Reach – S Club 7 Everybody Needs Somebody to Love – The Blues Brothers William Tell Overture - Rossini


Få de seneste artikler direkte i din indbakke