Sikker på racercyklen

Frygten og usikkerheden afholder mange fra at starte som motionscykelrytter, men med den rigtige indsats kan du selv øge din cykelsikkerhed. Læs her, hvordan du kan bryde sikkerhedsbarrieren, så cykelmotionen kan blive vedvarende og køreglæden accelererende

Sikker på racercyklen

Cyklister mod bilister

I de senere år er kampen mellem cyklisterne og bilisterne blusset op efterhånden som antallet af cykelryttere, som naturligt nok ikke kan være så erfarne, nærmest er eksploderet. Det er blevet ’dem mod os’. Bilisterne synes, cykelryttere kører som om, de ejer hele vejen og råber bagfra, så de almindelige cyklister bliver forskrækkede og provokerede. Cykelrytterne synes, bilisterne kører alt for tæt og aggressivt. De tror, de har mere ret til vejene end cykelrytterne, og nogle tænder endda for sprinklervæsken ved forbikørsel. Det er den grundlæggende holdning og opfattelse, selv om det selvfølgelig er en generalisering.

Læs også: Kom i gang med pendlercykelmotion

Kulturen skal ændres på vejene

Heldigvis er der mange, der cykler fornuftigt, hensynsfuldt og sikkert, og som har et nuanceret syn på cykelsikkerhed og debatten herom. Men der er ingen tvivl om, at kulturen skal ændres til det bedre på landevejene. Der skal større respekt og forståelse mellem trafikanterne. Det skal ikke være en utryg og dårlig oplevelse at cykle på landevejene.

Læs også: Færdselsregler for racercyklister og -motionister

Omvendt skal rytterne ikke gøre bilisterne utrygge og frustrerede med hasarderet og respektløst cykling.
Det handler om god cykelkultur, og det uagtet, om man starter som barn, voksen eller pensionist. Og kulturen skal starte ude i klubberne og hos de selvorganiserede cykelgrupper, slår supermotionisten

Carsten Hejbøl fast. Han er konsulent i DGI cykling og indehaver af cykelbutikken Velo Pavé i Farum.

”Kulturændringer tager tid, og selv om processen er startet, og ryttere såvel som bilister så småt er begyndt at tillære sig den gode cykelkultur, så vil det tage mange år, før cykling i Danmark vil minde om Sydeuropa, hvor den gensidige respekt er herskende.”

Vi skal være mere hensynsfulde

Der er brug for foregangsmænd, og klubberne har mulighed for at påvirke et absolut flertal. I Danmarks Cykle Union uddanner man også kaptajner til det samme. Man sørger alle for at starte med sig selv ved at kigge indad, så er det første vigtige pedaltråd taget. Cykler jeg egentligt selv hensynsfuldt og sikkert nok?

I Danmarks Cykle Union bliver sikkerhed på cyklen vægtet højt, siger udviklingskonsulent Bent Skov. Han er overordnet ansvarlig for at uddanne de trænere, der skal ud i klubberne og være med til at ændre kulturen.

”Sikkerhed fylder utrolig meget på uddannelserne. Vi skal have opbygget en kultur om at være hensynsfulde. Cykling er stadig en ny motionsform i Danmark sammenlignet med sydpå. Det skal først nu til at tages alvorligt.”

Til cyklisten

- overhold gældende færdselsregler

Det giver sig selv, men alligevel er det så svært. Når først arbejdet er lagt bag, har man måske lidt travlt, familien er utålmodige derhjemme, og man har alt for kort tid til at cykle i dag – så skal det gå stærkt, og færdselsreglerne ryger fløjten. Det er med til at forpeste stemningen på landevejene i forholdet mellem cykelryttere og øvrige trafikanter. For man kører selvfølgelig ikke overfor rødt, selv om du aldrig tidligere har set en bil i det lyskryds. Man sender et enormt dårligt signal om ens holdning til færdselsloven, og det er endnu en faktor, der går ud over stemningen og kommunikationen på landevejene. Hold hånden op ved stop og hånden ud ved sving, hvis det dog ikke er for farligt, for de danske kommuner er desværre ikke lige hurtige til at fylde hullerne ud i vejene, så at svinge med en hånd på styret er ikke altid det mest sikre for nogen parter.

Til bilisten

- forstå rytternes udfordringer 

Der kan især være dybe huller i vejen og kloakdæksler samt affald og nedfaldne grene. Der er næsten altid en grund til at en rytter ikke cykler så langt til højre som sikkerhedsmæssigt muligt eller drejer uden at række hånden ud.
”Bilisten bør have forståelse for, at der kan ligge en flok ryttere, der endnu ikke har den store erfaring. Det er jo mennesker, der sidder på cyklerne. Det kan være far og søn. Bilister skal vise omtanke og ikke køre for tæt på. Huske på, at man ikke dytter langt og gentagne gange, for det er provokerende og kan være skræmmende og medvirke til farlige situationer. Giv gerne et lille dyt, der advarer om, at du er på vej bagfra, når det er nødvendigt,” siger Carsten Hejbøl fra DGI Cykling.



 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke