Skift løbebåndet ud med en skovbund

Der findes et alternativ til fitnesscentrenes verden af smart motionsteknologi: Det hedder skoven. Og på netop denne årstid er det særligt fristende at overveje, om ikke løbebåndet og alle de fikse maskiner forsøgsvis skulle skiftes ud med en skovsti, træstammer og alle de andre muligheder for motion, der ligger lige for i Danmarks skove.

Skift løbebåndet ud med en skovbund

Motion i skoven kan fysioterapeut Torben Christensen og cand.mag. i idræt Lissi Christensen, begge fra Vejle, tale med om. De er indehavere af firmaet NaturFitness, som nu på tredje år udforsker skovenes muligheder som træningssted.

"Målet med vores træning er en alsidig træning af hele kroppen, og den umiddelbare forskel på os og fitnesscentrene er, at vi træner udendørs i kuperet terræn i skoven i frisk luft. Vi har udviklet et koncept, der især koncentrer sig meget om stabilitetstræning. Det vil sige fokus på at vedligeholde en god rygsundhed og i det hele taget være kropsligt rustede til de strabadser, som vi uanset køn udsættes for i hverdagen," siger Torben Christensen.

Læs også: Lær at stå på rulleskøjter

Han siger, at fitness-centre sikkert kan være udmærkede for nogen, men han tror, at der findes et stort udsnit af den voksne befolkning, der af forskellige grunde ikke rigtig tænder på at træne i sådanne omgivelser.

For dem kunne organiseret træning i skoven måske være en mulighed.

Sådan løber du i skoven

Enhver kan i princippet løbe en tur i en skov og lave alverdens øvelser, men gøres det under vejledning af en instruktør og i et fællesskab til en fastsat tid, så bliver oplevelsen både fysisk og psykisk en hel del anderledes. Og det er vist velkendt, at det under tiden kan være lidt svært at få løbeskoene på, hvis træningen er et soloprojekt.

I skoven bruger man fantasien og de ting, man kommer forbi. En væltet træstamme kan bruges til step og til at lave hop over på mange måder. Grene og stammer kan bruges til armløft og trækævler bruges til at svinge, skubbe eller trille med. Bakker er fantastiske til konditionstræning. Grøfter er forhindringer, man skal springe over. Det er kun fantasien, der sætter grænser.

"Og man kan jo også godt lade sig inspirere af skovens dyr og for eksempel tilstræbe en smule ynde i sine spring," siger Lissi Christensen med smil på stemmen.

Læs også: Brug byen som legeplads

Den bløde skovbund er heller ikke nær så belastende for ryg ankler og knæ som asfalt eller løbebånd. Desuden er udfordringen med at holde balancen med til at styrke kroppen yderligere. Og hvad angår balanceøvelser er skoven helt eminent: Træstubbe, stammer og store sten, man kan stå på, kan gøres til en konstant udfordring, især for det modne publikum, der med tiden kan få stigende problemer med at holde balancen.

Droppede motionscenteret

Den 54-årige Krista Grane Larsen fortæller at hun for otte år siden blev opereret for en diskusprolaps, som blev konstateret to år tidligere. Hun træner nu sin ryg hos NaturFitness sideløbende med almindelig ryggymnastik.

"Inden den tid havde jeg gjort adskillige forsøg i forskellige fitnesscentre, men det fangede mig ikke, og det var en pestilens at komme af sted. Det var virkelig noget, der skulle overstås. Jeg kunne slet ikke se noget formål med at tonse af sted på et løbebånd, eller sidde på en kondicykel for slet ikke at tale om alle de øvelser, man skulle igennem ved diverse træningsredskaber. Så det var kun kortvarige perioder, jeg var aktiv på den front," siger hun.

I dag er hun NaturFitness-deltager i Vejle. Hun synes, at det spændende ved naturfitness også er, at man aldrig helt ved, hvad der skal ske, for meget afhænger af de ting, som man bliver inspireret af undervejs.

Når man træner i naturen må kroppen hele tiden tilpasse sig terrænet, bakker, forhindringer på stien, grene, træstammer og sten. Det stiller store krav til stabiliteten i ben og kropsstamme, og det er just kernen i NaturFitness. I NaturFitness træner man således overvejende styrketræning i en form, hvor mange muskelgrupper skal arbejde sammen. Dette kommer i særdeleshed også til sin ret som forebyggelse af ryglidelser og andre problemer i bevægeapparatet.

Læs mere: Få styr på din løbeteknik

Mere end motion

NaturFitness er mere end bare en anderledes omgang motion.

Nat fitness IIII"Vi er med tiden blevet mere og mere overbeviste om, at det at opholde sig i naturen – træning eller ej - i sig selv har en meget gunstig effekt på mennesker, og der er massevis af studier, der understøtter den opfattelse," siger Lissi Christensen.

Hun henviser blandt andet til Statens Institut for Folkesundhed, der i 2007 udgav 'Folkesundhedsrapporten'. Den konstaterede, at jo tættere på et grønt område folk bor, jo mindre stressede er de. Tilsvarende er der statistisk sammenhæng mellem stress og antallet af besøg og tidsforbruget i grønne områder. Jo oftere folk besøger grønne områder, og jo mere tid de bruger der, jo mindre stressede er de.

"Det fortæller os, at brugen af grønne områder modvirker stress, og at der formentlig er en direkte sammenhæng mellem afstanden til natur og grønne områder og stress," siger Lissi Christensen.

Hun henviser også til den amerikanske psykolog Stephen Kaplan, der siden midten af 1990'erne sammen med sin hustru var blandt de første i den vestlige verden til at studere, hvordan mennesker og natur interagerer med hinanden. De to introducerede begrebet 'genopbyggende omgivelser', som handler om, hvordan naturen bidrager til, at mennesker kan slappe af og skabe et nyt mentalt overskud. Sat på spidsen mener de to amerikanere, at det at gå en tur i virkeligheden kan kurere massevis af lidelser.

Lissi og Torben Christensen er helt enige.

"Ved at være i naturen finder en proces sted, som fornyer den fysiske, psykiske og sociale kapacitet, som i det daglige liv bliver reduceret ved, at vi konstant skal imødekomme krav fra vores omverden. Så vi tror på, at hvis man motionerer i det fri til lyden af fuglefløjt eller om vinteren til en fuldmåne og tindrende stjerner, så er det noget der rykker i sjæl og legeme. Tingene hænger jo sammen," siger Lissi Christensen.

NaturFitness har fokus på:

  • Træning af muskelstyrke, kondition, stabilitet, koordination, balance og kropsbevidsthed i én pakke
  • Styrketræning i form af funktionelle kropskernebaserede helkropsøvelser
  • Indlæring af ergonomisk korrekte bevægelser
  • Udnyttelse af naturlige træningsredskaber, som fx træstammer, grene, sten og bakker på nye sjove og overraskende måder
  • Bløde jordbundsforhold virker skånsomt på leddene
  • Dannelse af D-vitamin og melatonin med solens lys
  • Reducering af stresshormoner med naturens beroligende virkning
  • Niveaudeling af træningen, så de fleste kan være med
  • Instruktion og vejledning på højt fagligt niveau
  • Træning året rundt i al slags vejr

Her trænes der:

Aalborg, Hobro, Vejle, Haderslev, Middelfart, Odense, Hillerød, Holte/Virum, Hareskoven og Roskilde.

Kommende træningssteder i 2012: Aarhus, Langå, Fredensborg, Ebberød, Gentofte/Klampenborg og Glostrup/Herlev.

Link: www.naturfitness.dk

 Læs mere: Løb og undgå skader

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke