Stræk dig sund

Oplever du, at din tidligere smidighed og frie bevægelighed er ved at gå fløjten? Så er det værd at stoppe op her. For sådan behøver det ikke at være. Du kan nemlig strække dig tilbage til en sund og fleksibel krop, og resultaterne kommer hurtigt.

øvelser der gør dig smidigere - havfruen

Måske har du længe ærgret dig over, at du ikke er så smidig, som du har været. Kroppen er blevet lidt stivere at have med at gøre. Det kan være, at der er blevet meget længere ned til tæerne, og at det både strammer lidt her og lidt der, når du bukker dig ned for at samle noget op.

Det er ikke så ualmindeligt, at mange af os med alderen oplever, at vores bevægelighed bliver lidt indskrænket og hæmmet, og at vi måske ikke bevæger os så frit, som vi gjorde en gang. 

Du tørrer ud med alderen

Årene kan som sagt godt sætte et lidt kedeligt aftryk i din funktionelle sundhed, og det skyldes slet og ret nogle biologiske forandringer. 

”Man kan populært sige, at du tørrer ud med alderen. Det vil sige, at dit bindevæv blandt andet bliver mere stift. Det har nogle konsekvenser, fordi dit bindevæv både er indvævet i og omslutter alle dine muskler og led. Derfor er det også i bindevævet, at vi typisk skal finde forklaringen på den større stivhed i kroppen, som du måske oplever,” siger fysioterapeut Lotte Paarup og fortsætter:

”Det er dog meget vigtigt at pointere, at du både kan påvirke dette i en positiv og negativ retning. Det handler meget enkelt om, at hvis du bruger kroppen mindre og bevæger dig mindre, så vil du også opleve en større stivhed i kroppen, ligesom det omvendte også gælder. Jo mere du bevæger kroppen, jo mere smidig vil du også være.”

Læs mere: 4 GODE ØVELSER, DER HOLDER DIG SUND OG SMIDIG

Nemmere at være aktiv

Det kan sagtens indskrænke din adfærd, at du går rundt og føler dig stiv og ufri i dine bevægelser, for det påvirker hurtigt måden, du håndterer forskellige situationer på. 

”Det er faktisk afgørende for din sundhed, at du bevarer din smidighed, så du kan fortsætte med at lave alle mulige aktiviteter hele livet som for eksempel at tage sko på, vaske dig på ryggen, lege med børnene på gulvet og så videre,” siger Lotte Paarup.

Læs mere: Træn dine rygsmerter væk

Stræk dig hver dag

Heldigvis er det muligt at tage kampen op. Det kræver bare, at du beslutter dig for at tage dig kærligt af din krop hver eneste dag. Kodeordet er bevægelse.

”Du skal først og fremmest tænke på, at du hver eneste dag skal bevæge alle store led i alle mulige retninger. F.eks. skal du flere gange dagligt rejse og sætte dig helt nede fra gulvet, da det træner din bevægelighed i ben, hofter og ryg.” siger Lotte Paarup og supplerer:

”Og når du laver øvelser for din smidighed skal du sørge for ikke kun at foretage det gammeldags statiske stræk, hvor du holder en position. Det er vigtigt, at du arbejder med dit åndedræt, fordi du med åndedrættet stimulerer din bevægelighed meget effektivt. Derudover skal du tænke på at lave mere dynamiske øvelser, hvor du arbejder med en kontrolleret bevægelse og går ud ind og ud af en position,” siger Lotte Paarup.

Læs mere: Sig farvel til din pukkel

Læs artiklen hvor Lotte viser de 4 øvelser, der holder dig sund og smidig.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke