STYRKETRÆNING TIL DE SMÅ GRÅ

Øvelserne her kan hjælpe dig til en bedre koncentration og hukommelse, og så virker de afstressende. Lav øvelserne så tit du ønsker, men gerne en gang dagligt. Hold øje med din udvikling. Mærker du en større ro i pressede situationer, en større koncentration når du skal fokusere, og husker du bedre de små ting?

STYRKETRÆNING TIL DE SMÅ GRÅ

ENERGIBOOSTER

Stå op og lad to fingre massere let fordybningen over overlæbenundefined med roterende bevægelse, mens den anden hånd holdes på halebenet. Rygsøjlens to yderpunkter. Gennem dybe indåndinger gennem næsen og udåndinger via munden, skubbes dit energiflow op langs rygsøjlen.

Skift hånd efter 20 til 30 sekunder.

OBS: Gnid ikke for hurtigt eller for heftigt!

 

Aktiverer følgende hjernefunktioner:

Samarbejdet mellem den forreste og bagerste hjernehalvdel og koncentrationen omkring en opgave.

 

 

 

 

 

______________________________________________

 

KLOGE-BRILLER

En arm strækkes lige frem med tommelfingeren pegende opad, således at tommelfingeren er på højde med næsen. Brilleglasundefined (liggende ottetaller) tegnes med tommelfingeren.

Du skal følge fingeren med øjnene og sørge for at holde dit hoved stille. Bevægelsen skal være flydende og uden afbrydelser. Hver arm tegner tre sæt brilleglas.

Vigtigt: Lad arme og overkrop slappe helt af imens. Udfør ikke øvelsen for hurtigt.

 

Aktiverer følgende hjernefunktioner:

Samarbejdet mellem venstre og højre hjernehalvdel (via registreringen med øjnene).

 

 

 

___________________________________________________

 

STÅENDE ØRE- OG NÆSE-KOORDINATION

Rør din ene øreflip med modsatte hånd, samtidig rører du din næsetip med den anden hånd. Skift hele tiden side. Hold undefinedøvelsen kørende i min. 60 sek.

 

Aktiverer følgende hjernefunktioner:

Samarbejdet mellem den venstre og højre hjernehalvdel, via bevægelsen over kroppens midterlinje.

 

HUKOMMELSES-KNAPPER

Stå eller sid med lukkede øjne og placer hænderne på panden, således at fingerspidserne lige præcis ikke rører hinanden. Vigtigt: Ikke trykke. Lad energien flyde frit.

 

Aktiverer følgende hjernefunktioner:

Langtidshukommelsen og overvindelse af hukommelsesblokader.

 

 

 

___________________________________________________

 

STÅENDE CENTRERING

Venstre ben krydses foran det højre. De udstrakte arme krydses således, at den venstre ligger over den højre, og håndfladerneundefined flettes ind i hinanden. De foldede hænder føres op til brystet mod hagen. Med lukkede øjne fordeles kropsvægten så vidt muligt lige mellem begge ben uden at vælte. Skift efter 30 sekunder.

Hvis balancen svigter, kan du åbne dine øjne. Når du har opnået at kunne stå med lukkede øjne uden at miste balancen, kan du udfordre dig selv ved at svinge fra side til side eller rundt.

 

Aktiverer følgende hjernefunktioner:

Kobling af alle hjernedimensioner gennem centrering. Forhøjet opmærksomhed.

 

 

 

 

 

 

INFOBOX

Dette øvelsespas er tilrettelagt af personlig træner, coach, tidl. håndboldspiler og iværksætter af SimpelFitness.com, Tina Nielsson, der har specialiseret sig i børn og voksne med forskellige mentale udfordringer. Fra hjerneskade og bogstavdiagnoser til stressrelateret sygdom.  

Træningen er tilrettelagt, så deltagerne gennem aktiv bevægelse får trænet alle sanser. I træningen oplever deltagerne konstante succesoplevelser, hvilket både medvirker til at styrke hjernen og selvtilliden.

 

 

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke