Tør du rette ryggen

Masser af kvinder bærer rundt på en lille pukkel ved overgangen mellem hals og rygsøjle, og mange gør det uden, at de selv ved det. Den lidt krumme, fremoverbøjede holdning er så indgroet en del af kvindernes selvopfattelse, at de slet ikke tænker over det.

Tør du rette ryggen

Mange kvinder kan ubevidst ikke lide at gå med ret ryg, og så ender de med en såkaldt tantepukkel øverst på ryggen. Men heldigvis kan man nemt slippe af med den, hvis man bare tør

Men man kan se det, det er ikke kønt, og i længden kan kroppen heller ikke holde til det.

"Puklen kommer gradvis, hvis man i løbet af mange år går og dukker sig lidt og bliver sammenfalden. Den sammenfaldne holdning gør, at den knogle, hvor halsen går over i ryggen, begynder at stikke ud, og det generer huden. Så for at beskytte huden, begynder kroppen at danne bindevæv rundt om knoglen, og det udvikler sig efterhånden til det, jeg kalder en tantepukkel," forklarer Rie Winkler, der er afspændingspædagog med 15 års erfaring. Hun har netop skrevet bogen 'Smuk Holdning uden tantepukkel', hvor hun forklarer, hvor enkelt det er at slippe af med både pukkel og den usunde holdning.

Læs også: Sig farvel til din pukkel

"Ændrer man holdning, så stikker knoglen ikke ud, så er der ikke brug for bindevævet længere, og så forsvinder det efterhånden, som kredsløbet forbedres i området. Man kan altså komme af med en tantepukkel af sig selv, hvis man ændrer kropsholdning. Jeg er kommet af med min egen tantepukkel, og jeg har hjulpet klienter af med deres," forklarer hun.

Din indre pukkel

Løsningen er nem, man skal blot lave nogle enkle øvelser og huske at løfte sit brystben. Men det tager tid at få en pukkel helt væk.

"Puklen er kommet over tid som en aflejring, og alt efter hvor lang tid man har haft den, tager det tid at komme af med den igen. Hvis man føler, at de ellers nemme øvelser er svære at udføre, kan det hænge sammen en kulturel og sociologisk holdning til det at rette ryggen. Det er nemlig ikke altid helt i orden, at en kvinde gør det," mener Rie Winkler.

Har du en tantepukkel?

  • Bøj hovedet let frem og mærk den knogle, der stikker ud ved overgangen mellem hals og ryg. Hvis den også stikker ud, uden at du bøjer nakken, så har du tendens til tantepukkel. Bulen kan være stor eller lille – begge dele bør du gøre noget ved.
  • Det er også et tegn på dårlig holdning, når armene er drejet, så håndryggen og ikke tommelfingeren vender fremad.
  • Husk på at du kan komme af med en tantepukkel. Den har intet til fælles med den pukkel, man kan få, hvis man lider af knogleskørhed, har en Scheuermann eller andre ryglidelser.

Et kvindefænomen

"Tantepuklen er et kvindefænomen. Der er noget i vores kultur der gør, at vi bøjer nakken. Når jeg beder en kvinde om at løfte brystbenet, så siger de ofte, at det er sådan lidt 'hovskisnovski', og det er jo interessant. For jeg har jo bare bedt dem løfte brystbenet. Men det er et udtryk for den måde, man med sin kropsholdning tilpasser sig sin sociale sammenhæng," forklarer Rie Winkler.

Når en kvinde retter ryggen, kan den fysiske forandring både have betydning for hendes eget selvbillede og den måde, andre møder hende på.

"En kvinde, der har haft foroverbøjet ryg i mange år, får et helt andet udtryk, når hun pludselig løfter brystbenet. Derfor kan nogle af øvelserne fremkalde en indre modstand, for man ændrer det billede folk har af en. Og det er alle ikke forberedte på. Man vil gerne være den, man plejer at være," forklarer hun.

Kroppen siger 'suk'

Mange ved ikke engang, at de har en tantepukkel, og man kan sagtens leve et helt liv med den, for den er ikke direkte sundhedsskadelig. Dog vil de fleste med tiden få forskellige gener, som udspringer af den uhensigtsmæssige kropsholdning.

"En tantepukkel kan starte på forskellige tidspunkter i livet. Hvis man som barn altid får at vide, at man ikke skal fylde så meget i landskabet og lige skal dæmpe sig lidt, så kan kroppens reaktion på et tidspunkt være opgivelse, og det afspejler sig i kropsholdningen. Brystkassen sænker sig som i en udåndning. Det er den tantepukkel, jeg kalder 'et eksistentielt suk'. Det er den måde, man kan synke sammen på, når man opgiver og mister modet. Bliver man i den kropsholdning, kan man med årene udvikle en tantepukkel," forklarer afspændingspædagogen.

Det sker også, at piger, der er ved at få bryster, krummer ryggen lidt for at skjule dem. Det kan gå hen og blive en dårlig vane, der kan ende med en pukkel. Ligeledes skal man være på vagt med de dårlige vaner på jobbet, hvis man eksempelvis sidder ved en computer i mange timer hver dag. Man må naturligvis gerne hænge lidt, hvis man er træt, men det er især vigtigt ikke at falde sammen som en fast arbejdsstilling.

"Man skal løfte sit brystben, og det vil selvfølgelig føles anstrengende i starten, for man har jo ikke brugt de muskler, der holder en oppe. Men efter et stykke tid er de bygget op, og så bærer kroppen sig selv," siger Rie Winkler.

symptomer på tantepukkel

Hvis man føler, at armene er kraftløse, eller det føles, som om de sover, er det et typisk symptom på en tantepukkel.

Det skyldes hovedets ændrede stilling som følge af den sammensunkne holdning. Musklerne omkring halsen bliver spændte, fordi de arbejder forkert. Imellem disse muskler løber nerver og blodkar til armene, og de bliver klemt, når musklerne bliver uelastiske.

 

Det reagerer folk på, og så går de til lægen med armen. Det er dog ikke armen, den er gal med, men den kropsholdning, der har givet en tantepukkel.

 

Andre symptomer kan være hovedpine, nakkepine, træthed og smerter i ryggen.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke