Vægttab handler om kalorieforbrænding

En af verdens bedste cykelryttere, Catherine Marsal, giver her sine bedste råd om spinning

Vægttab handler om kalorieforbrænding

"Spinning er særligt godt på grund af dens intensitet. Fra middel til høj intensitet – og det er niveauer, der er optimale for at forbedre vores kondition og iltoptagelse," fortæller Catherine Marsal, der har været instruktør på flere hundrede spinningtimer de seneste seks år. Hun har fire verdensmesterskaber fra både banecykling og landevejscykling på sit CV, og er tidligere time-verdensrekordholder på bane med 47,112 km.

"Spinning er en optimal og yderst effektiv træningsform, hvis man gerne vil tabe sig. Men ignorér den såkaldte fedtforbrændingszone, lav intensitetstræning i lang tid, som mange kredsløbsmaskiner i fitnesscentret anbefaler. Vægttab handler om at forbrænde kalorier! Og for at gøre det simpelt, så jo højere intensitet, man har under en spinningtime, desto flere kalorier vil du forbrænde."

Instruktøren viser vejen

De fleste fitnesscentre tilbyder introtimer, hvor du kan få hjælp til at få indstillet din cykel. I nogle centre er det ligefrem et krav, at du har deltaget på en introtime, før du kan cykle med på de øvrige timer. En god instruktør skal kunne få dig til at presse dig selv udover dine grænser.

"Start med at prøve flere forskellige instruktører. Alle instruktører har deres egen stil, og der kan være stor forskel på, hvordan de virker på dig. Om du kan lide deres måde at instruere på, og den musik, de afspiller. Det er vigtigt for din motivation og dit træningsudbytte, at du føler en god kemi med instruktøren," råder Catherine Marsal, der anbefaler at finde en instruktør, som man finder motiverende og inspirerende og så køre med på de timer, så ofte man kan. På den måde vil man føle sig som en del af timen, og man vil komme til at yde mere.

"Spinning handler om at have det sjovt og forblive motiveret til at få det bedste ud af spinningtimerne. Enhver skal finde deres egne grænser og flytte dem på deres egen måde. Det er ikke et krav at ramme den røde zone, og man har ret til at vælge sin egen træningsintensitet, men jo højere, desto bedre udbytte. Men det vigtigste er, at man går derfra med et stort smil i ansigtet og føler sig afstresset."

Du skal svede

Det er vigtigt, at starte spinningtimen hydreret. Start med at drikke ved starten af timen. Det er en fejl at vente til, du bliver tørstig, eller til det bliver varmt i spinninglokalet. Mange sveder rigtigt meget til spinning på grund af den høje intensitet og det varme lokale. Men mængden af sved er med til at køle vores krop ned, så det er kun godt, hvis du sveder.

"Fortsæt med at drikke efter spinning. Din kropstemperatur vil forblive høj, så du vil fortsat svede, og det væsketab skal du sørge for at få dækket," siger Catherine Marsal, der opfordrer til, at man lytter til sin krop og lærer dens signaler at kende.

Læs også: Kom godt igang med spinning

"Man kan med tiden investere i en pulsmåler, som er et nyttigt og sjovt værktøj til at kontrollere træningen, fordi den sikrer, at man hele tiden er i den ønskede pulszone," siger Catherine Marsal, der også forklarer, at en pulsmåler vil kunne vise det præcise kalorieforbrug, hvilket er brugbart, hvis målet er vægttab.

"Det er meget individuelt, hvor mange kalorier, du forbrænder på en spinningtime. Det kommer i høj grad an på din vægt. De fleste vil forbrænde imellem 500 og 700 kalorier, mens nogle vil kunne forbrænde helt op til 1000 kalorier."

Det skal du bruge til spinning

Spinningcyklen stilles til rådighed for dig i fitnesscentret. Den kan betegnes som en avanceret kondicykel, som primært adskiller sig på svinghjulet, der vejer ca. 55 kg. Det gør, at du kan cykle med en væsentlig større belastning, og den er markant mere langtidsholdbar. En spinningcykel giver også mulighed for en mere personlig indstilling, da både styr og sadel kan justeres op og ned samt frem og tilbage, så det er muligt at finde ens optimale position uden at gå på kompromis.

Cykelbukser

Et par cykelbukser med pude og seler er stærkt anbefalelsesværdigt for at undgå ømhed og friktioner omkring de ømme områder, der er i berøring med sadlen. Af samme årsag bør man heller ikke have undertøj på under cykelbukserne. Overdelen skal være en svedtransporterende cykeltrøje eller lignende. Ikke én overdel, der vil klæbe til huden, når den bliver våd.

Cykelsko

Cykelsko kan typisk lejes i fitnesscentret, men det kan varmt anbefales at investere i sine egne, når man begynder at dyrke spinning jævnligt. Sko koster ca. kr. 20 at leje per gang, mens et par nye cykelsko kan købes fra ca. kr. 400. Ved at have dine egne cykelsko, har du også mulighed for selv at placere dine klamper i en position, som passer til dig. Klamperne sidder fast til sålen af skoene med skruer, og klikkes fast i pedalerne, når du sætter dig på cyklen. Er du i tvivl om, hvordan dine klamper skal sidde, så spørg i fitnesscentret eller i cykelbutikken.

Pulsmåler

Pulsmåler er ikke nødvendigt i begyndelsen, men det kan være et nyttigt redskab, når du har fået lidt erfaring. Nogle fitnesscentre er begyndt at udbyde deciderede puls-timer, hvor instruktøren dirigerer dig i forhold til puls og pulszoner, som kan følges på en storskærm.

Drikkedunk

Medbring to drikkedunke. En med vand, og en med en isotonisk energidrik, der indeholder ekstra mineraler og elektrolytter. Det vil hjælpe til, at du holder lidt mere væske i kroppen i stedet for at svede elektrolytterne ud. Det vil ellers kunne medvirke til et underskud af salte i kroppen, og det kan i sidste ende udløse kramper.

Læs mere: Fem nye fitnesstrends



Få de seneste artikler direkte i din indbakke