De gyldne dråber

Rapsolie, olivenolie, hørfrøolie og kokosolie. Det vrimler med vegetabilske madolier, og man kan let komme til at skøjte rundt i alle mulighederne. Vi har allieret os med en ekspert og er blevet klogere.

De gyldne dråber

Jonglerer du også med diverse planteolier i køkkenet og plasker lidt tilfældigt på panden og i salaten? Det vrimler med lovprisninger af planteolier i alle afskygninger, og det kan gøre én mere forvirret end oplyst. Ernæringsekspert Lotte Lauritzen hjælper os tilbage på sporet:

Hvorfor bør vi indtage vegetabilske olier frem for animalske?

Fordi vegetabilske olier indeholder flerumættede fedtsyrer, som er gavnlige for kroppen. Vores krop har brug for flerumættede fedtsyrer, også kaldt essentielle fedtsyrer, men kroppen kan ikke selv producere dem. Derfor er det vigtigt, at vi selv tilfører dem. Mættet fedt, som der er meget af i kød og mælkeprodukter, kan kroppen ikke bruge til noget.”


Hvad er så den sundeste form for vegetabilsk olie?

”Den olie, der er mest ideelt sammensat er rapsolien. Den indeholder en masse flerumættet fedt, både omega 3 og 6.”

 

Læs flere spørgsmål-svar i Magasinet Sundhed+ februar. Her får du bl.a. svar på, hvilke olier, der egner sig bedst til stegning, og om der er forskel på billig og dyr olie.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke