10 gode råd mod flyskræk

Flyskræk er en fobi – en overdreven angst for det at flyve. Hvor mange, der helt undgår at flyve på grund af angst, ved man ikke.Men ca hver tiende flypassager føler sig utryg på rejsen. Vi giver dig 10 gode råd mod flyskræk.

10 gode råd mod flyskræk

10 gode råd mod flyskræk:

  • Mød op i lufthavnen i ordentlig tid – stress fremmer angst.
  • Ignorer lyde du ikke kender – de skal helt sikkert være der. Prøv at forestille dig, du sidder i en bus.
  • Kig på personalet – ser de rolige ud, er alt som det skal være.
  • Undgå alkohol før og under rejsen – alkohol dehydrerer og fremmer angsten.
  • Sid så langt fremme i flyet som muligt – de fleste fly støjer mindst oppe foran.
  • Undgå piller – selvmedicinering og flyvning kan være en farlig cocktail.
  • Fortæl personalet at du er bange for at flyve – de har set det mange gange før og vil gerne støtte og hjælpe.
  • Rejs i bekvemt og løstsiddende tøj – gem slipset og de høje hæle til destinationen.
  • Vær åben omkring din flyveangst – du kan gøre det værre for dig selv, hvis du prøver at skjule den.
  • Opsøg information – er der noget du ikke forstår, så spørg eller undersøg det i litteratur eller på nettet. Manglende viden fremmer utryghed.

Læs også: Øvelser kurerer angst for flyveture

7 ting, der kan fremprovokere eller forstærke flyangst:

  • Lyde. For eksempel det klonk, der indikerer, at hjulene er trukket op.
  • Ulykker. Flyhavarier er sjældne og bliver derfor prioriteret højt i nyhedsstrømmen. Nogle mennesker med angst for at flyve kan gøre rede for alle flyulykker i nyere tid.
  • Fiktion. Mange myter om faren ved at flyve er fri fantasi. Eller stammer fra film.
  • At få børn. En del nybagte forældre oplever, at ansvaret for den lille øger angsten for ulykker generelt. Man bliver bange for at dø fra sine børn. Er børnene med, tøjler forældre til gengæld dygtigt angsten – for ikke at gøre børnene utrygge.
  • Uvidenhed. Turbulens skræmmer mange flypassagerer, fordi de ikke ved, hvad det er, der får maskinen til at give sig. Antallet af flyfobikere siges at være særlig højt på Færøerne, hvor vindforholdene skaber ekstra megen turbulens.
  • Stress og pres. Flyveangst kan opstå i en periode, hvor man af helt andre grunde er særlig presset eller stresset. Mange forsøger at skjule deres angst, hvilket øger presset og kan gøre angsten værre.
  • Kontroltab overordnet. Det er naturligt at frygte lukkede rum, iltmangel og højder. De fleste mennesker kan opleve, at det er angstprovokerende at lægge sin skæbne i hænderne på andre. Der stilles store krav til passagerernes tillid til flyets personale.

Kilder: Psykolog Tina Muldvad og chefpilot Ulrik Pedersen, Flytryg.dk

Læs også: Få styr på angsten - før den styrer dig



Få de seneste artikler direkte i din indbakke