5 tegn på, at du er deprimeret

Mon ikke, at du kender til følelsen af at have en dårlig dag, hvor du næsten ikke kan slæbe dig af sted. Hvis du har en depression, stikker den dårlige dag lidt dybere, og du skal have hjælp for at komme ud af det.

5 tegn på depression

Faresignalerne i denne guide kan de fleste af os genkende, men når du har en depression, hober de sig op og forsvinder ikke. De kan vare i uger eller måneder. Her får du fem tegn på, at du kan være deprimeret. Husk at gå til din læge - hvis du har mistanke om at du lider af en depression - for det skal behandles.

1. Træt og udmattet

Din søvn ændrer sig, og du oplever måske, at du har svært ved at falde i søvn og vågner mange gange om natten. Du sover meget dårligt og føler dig sjældent udhvilet. Det kan også være, at du flygter ind i søvnen og helst vil sove så meget som muligt. Ikke, at det gør dig frisk. Du mangler konstant energi og orker dårligt at tage tøj på og komme i gang med dagen.

Det kan du gøre: Undersøg, hvor lang tid det har stået på. Har du haft 14 dage, hvor dit søvnmønster er helt anderledes, end det plejer, må du en tur til lægen. Har det stået på i kortere tid, kan du forsøge at løse det selv. Måske kan det hjælpe at udtænke nye søvnritualer, hvor du gentager de samme ting hver aften. For eksempel en kop varm te, et bad eller lidt dagbogsskrivning. Sover du alt for meget, vil en skærpet opmærksomhed på, hvornår du går i seng og står op, være det bedste.

 Læs mere: For lidt søvn gør dig syg

2. Ligeglad og trist

Du føler dig ikke rigtig glad for noget. Du har nærmest mistet interessen for de ting, du normalvis glæder dig til. Du føler dig nedtrykt, trist og måske bliver du også meget let irritabel. Det kan være, at du overreagerer, når du bliver bedt om noget eller mindet om, at du har glemt noget.

Det kan du gøre: Kontakt din læge, hvis du ikke føler glæde over noget som helst. Der vil typisk være et eller andet, der får smilet frem på læben, og derfor er det alvorligt, hvis du slet ikke kan få mundvigene op. Kan du fremtvinge et smil, men med hiv og sving, er du overbelastet og har det ikke godt.
Lav en ønskeseddel til dig selv: Hvad kunne du virkelig godt tænke dig? Formulér dine ønsker overfor én, du har tillid til.

Læs mere: Motion som lykkepille

3. Orker ingenting 

Du føler dig komplet ugideligt. Du er nærmest gået helt i stå og har aldrig følt dig så doven.

Det kan du gøre: Kniber det med at få klaret de opgaver i hverdagen, som du plejer at ordne, er det en god idé at kontakte din læge. Kan du overskue dagens opgaver nogenlunde, må du gøre status. Lav en liste: Hvad giver dig energi? Hvad trækker energi? Måske er der et mønster. Find på små ting, der sætter energi ind på kontoen: Massage, blomster, yoga eller en gåtur med veninden.

Læs mere: Dit åndedræt kan give dig mere energi

4. Spiser ikke, som du plejer

Dit forhold til mad ændrer sig. Måske mister du appetitten, men det kan også være, at du begynder at trøstespise og får problemer med at mærke, hvad det egentlig er, at du har brug for.

Det kan du gøre: Er dit tøj blevet for stort eller småt indenfor en relativ kort periode – for eksempel en måned – kan du med fordel tage kontakt til din læge. Kniber det med appetitten, kan du skrue lidt op for det sunde fedt, så du får ekstra kalorier pr. bid. Spiser du rub og stub uden at mærke, hvornår du er mæt, kan du læg bestikket mellem hver bid. Sørg også for at vælge de grove fødevarer, så du skal arbejde for føden.

5. Vanvittig stresset

Du er på vej til at drukne i for mange opgaver derhjemme og på arbejdet. Du mister overblikket og får sværere ved at huske og koncentrere dig. Du er simpelthen stresset.

Det kan du gøre: Lav en hård opbremsning, og find ud af, hvad der stresser. Ofte er det kombinationen af meget arbejde og for mange spekulationer på hjemmefronten, der får bægeret til at flyde over. Læg kortene på bordet overfor både chefen og familien. Lad dem komme med ideer til, hvordan du bliver aflastet.

 Læs mere: Undgå at stress bliver til depression

Tidsfaktoren er vigtig

Symptomer på en depression er ikke altid soleklare og bliver måske hverken opdaget af dig selv eller dine omgivelser. Derfor er det på en måde meget nemt at komme til at gemme din depression i stedet for at søge hjælp. Derfor kan det være godt for dig at vide, at nedtrykthed og depression adskiller sig fra almindelig tristhed ved at være konstant, vedvarende og upåvirket af, hvad der sker omkring dig. Søg derfor læge, hvis du er ved siden af dig selv og har været nedtrykt gennem nogle uger. 


Kilder: www.sundhed.dk www.psykiatrifonden.dk



Få de seneste artikler direkte i din indbakke