ANGST KAN FOREBYGGES

Angst har mange former og stadig flere lider af angst. Angsten er en vigtig budbringer om, at det er tid til at tage sig selv alvorligt og foretage ændringer i livet.

ANGST KAN FOREBYGGES

”Hvis angsten først sætter ind, kan den komme til at virke truende, uforståelig og svær at håndtere, men med den rigtige forståelse for hvad angst er, og hvordan man behandler den, kan man komme ud af det skjulte helvede og tilbage til et liv fuld af liv”, siger psykolog Trine Moll, som hver dag er i kontakt med mennesker, der har angst.

”Jeg er for længst holdt op med at forbavses over, hvor forskellig angsten kan vise sig – og hvor skjult for omverden den kan være. Man kan ikke nødvendigvis se på andre, at de har angst. Derfor kan den angstramte gå længe og meget isoleret med sin lidelse.”

UNDGÅ ANGST VED AT LYTTEPsykologen fra Silkeborg gør opmærksom på, at det enkelte menneske og dets pårørende kan tage nogle vigtige skridt for at undgå eller begrænse angstens hårde greb.

“Angsten kan komme glimtvis. Den kan indeholde vigtige budskaber, som kan være vejviser mod trivsel. Måske har man ikke fået sagt fra og arbejder for meget, forkert eller mod ens inderste værdier? Måske er man i et dårligt forhold, er for hård ved sig selv eller undertrykker livsvigtige følelser,” fortæller hun.

”Angst kan derfor være en vigtig budbringer om, at det er tid til at tage sig selv alvorligt og foretage ændringer i livet. At lytte til sine følelser og følge sine værdier, så livskvaliteten igen kan bringes i top. Man kan desuden gøre meget for forebyggelse af angsten ved at opbygge en sund livsstil, hvor både den fysiske og mentale sundhed spiller ind”.

  • Søvnen er det allervigtigste at have på plads! Tilstrækkelig og god søvn giver hjernen mulighed for at tænke klart og handle rationelt, mens træthed sætter kroppens alarmberedskab hurtigere i gang.

  • Kost i regelmæssig og varieret form giver kroppen den rette næring, og det har betydning for nervesystemet, som styrer angsten. For meget og for lidt påvirker vores system i negativ retning.

  • Alkohol giver oplevelsen af en afslappende effekt, men på længere sigt giver det forstyrrelser i kroppen og andre problemer, så derfor bliver det en kortsigtet løsning på oplevet uro.

  • Motion giver kroppen balance og opnås på flere måder. En rask gåtur eller aktiv leg med børnene giver bevægelse, som også hjælper på tankemylder, reducerer stresshormoner og udløser gode stoffer.

  • Glæde og mening er vigtige faktorer for at undgå angstudløseren stress. Det er derfor væsentligt at have mening med i hverdagen, som kan hentes ved dagligt at gøre en ting, der giver glæde og energi.

  • Åbenhed om sin tilstand, hvis man er i en sårbar situation eller angsten nærmer sig, giver andre mulighed for at vise forståelse og omsorg, samt gør det nemmere at være social og komme væk fra plagsomme tanker.

  • Tag dig alvorlig og læg mærke til din egen trivsel. Herfra er det nemmere at forebygge med opmærksomhed ind i, hvornår du ikke trives, eks. ved søvnmangel.

MØDET MED ANGSTENTrine Moll gør opmærksom på, at det første skridt på vej ud af angsten er at se den i øjnene og søge hjælp.

”Hvis angsten alligevel dukker op, så husk, at du stadig er normal, og at angsten går over igen. Tag det alvorligt og kig efter, om du har haft for travlt i en periode? Har glemt at sige fra? Har sovet for lidt?”, siger Trine Moll og tilføjer.

”Ved at blive klog på, hvad der udløser netop din angst, kan du langt bedre forebygge den. Opsøg læge eller psykolog, hvis du oplever længere tid med angst, så du hurtigt får den rette hjælp og får hjælp til at lære selv at forebygge angsten.”

”Det handler om at bryde angstens mønstre. At forstå angstens onde cirkel og konfrontere både de tanker, angsten sætter i gang, og den uhensigtsmæssige adfærd mange ofte havner i. Det handler om at have de rette værktøjer og arbejde med det struktureret og grundigt,” forklarer Trine Moll.

ANGST FOR ANGSTENAngst er en medfødt overlevelsesmekanisme, der er gavnlig, når den er rettet mod noget reelt farligt. Når hjernen registrerer faren, tager angst-kontrol-centeret over, og instinktet til at kæmpe eller flygte sætter i gang med kropslige symptomer: Pulsen stiger, hjertet banker, kroppen er urolig, maven gør kvaler, adrenalinen suser rundt i kroppen, og det er svært at trække vejret ordentligt. ”Det er i og for sig smart, men det bliver uhensigtsmæssigt, når der ikke er noget at frygte, som det ofte er tilfældet ved angstlidelser. Hjernen skelner her ikke mellem reel fare og oplevet fare”, siger Trine Moll og gør opmærksom på, at angst bliver en lidelse, når truslen ikke er reel, og angsten bliver svær at forstå.

”Ofte udvikler man i tillæg til angsten også angst-for-angsten. Mange beskriver det som at være i et fængsel i egen krop, hvor man ikke føler, at man har nogen kontrol. Det kan munde ud i undgåelse af situationer, hvor man får andres opmærksomhed eller hverdagsemner, som bliver til frygtede situationer, og som man derfor enten undgår eller gennemfører i en høj grad af angst.”

Angst kan diagnostisk inddeles i flere former:

 

Socialfobisk angst optræder i samvær med andre. Det kan være for om de tænker negativt om én eller pinlige situationer, og kan gå ud over skolegang, at spise sammen og andre situationer.

 

Generaliseret angst eller bekymringsangst er en overdreven bekymring for hverdagen og problemer i forhold til nære pårørende. Angsten opleves som en vedvarende nervøs tilstand.

 

Panikangst er voldsomme, pludselige angstanfald med tanker om at dø, miste kontrollen, lide af en alvorlig lidelse eller være sindssyg. Man kan opsøge lægen ud fra tanker om eks. hjerteanfald.

 

Enkeltfobisk angst kender de fleste af os som noget, der er knyttet til specifikke ting eller situationer, som edderkopper, højdeskræk, blod mm., og kan få store konsekvenser for hverdagen med tiltagende isolation.

 

OCD er også en angstlidelse, og her opstår der tvangstanker og -handlinger. Tvangstankerne bliver ved og giver ubehag og angst i en grad, så den ramte udfører tvangshandlinger for at neutralisere ubehaget.

 

PTSD opstår efter en voldsom og traumatisk oplevelse, eks. røveri, overfald, voldtægt, bilulykke eller andet. Der kan opstå flash-backs om den voldsomme oplevelse, og man kan leve i konstant alarmberedskab.

 

350.000 danskere lider af angst

 

Ifølge Angstforeningen lider 350.000 danskere mellem 16 og 65 år af angst. Hertil kommer alle dem, der oplever angst som en del af stress, depression eller andet.

Psykolog Trine Moll skriver om angst på sin hjemmeside:

https://psykologtrinemoll.dk/viden-om/angst/

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke