Av min ryg!

Hold i ryggen har ingen kendt mirakelkur, men få her de bedste råd, hvis du bliver ramt?

Av min ryg

Pludselige rygsmerter har mange betegnelser og hold i ryggen er bare én af dem. Smerterne kan også betegnes som en låsning i lænden. Fagfolk kalder den type smerter for uspecifikke lændesmerter eller akutte lændesmerter. Intensiteten af smerterne kan variere meget og de kan være så voldsomme, at de gør dig stort set ude af stand til at bevæge ryggen. I nogle tilfælde kan det også give smerter, der mærkes og nærmest stråler ud i benene.

Læs også: Bevæg din dårlig ryg

Hvorfor hold i ryggen?

Man kan ikke med sikkerhed sige, hvorfor du får hold i ryggen. Det er også derfor, du kan opleve forskellige forklaringer, alt efter hvem du taler med.

De, der oplever et hold i ryggen, kan ofte fortælle, at det startede efter en forkert bevægelse, og den behøver faktisk ikke engang være særlig belastende. Nogle forklarer også, at de har fået kulde eller har siddet på en dårlig stol, men ofte ved man ikke, hvad rygsmerterne er kommet af.

Læs også: Stærk med elastik på 15 minutter

Rygsmerter kommer igen

Heldigvis går den akutte fase af et hold i ryggen som regel hurtigt over igen. Vend derfor hurtigst muligt tilbage til dine almindelige aktiviteter, og husk at holde ryggens styrke ved lige. Det vil nemlig hjælpe dig… indtil næste gang. I dag ved man nemlig, at har du haft rygproblemer én gang, så er der stor sandsynlighed for, at du får det igen. Det kan lyde, som om fremtidsudsigterne ikke er så gode, men der er oftest ingen grund til bekymring. For selv om rygsmerterne muligvis kommer igen, så er det som regel ganske ufarligt. Typisk følger rygsmerter nogenlunde samme mønster gang efter gang, så næste gang ved du, hvordan du skal agere og bliver ikke lige så skræmt af forløbet. Det, der hjalp dig sidst, vil sandsynligvis hjælpe dig igen.

Gode råd, hvis du har hold i ryggen

Det bedste du kan gøre, når du har akutte rygsmerter, er at holde dig i bevægelse, også selv om det gør lidt ondt. Det gælder om at få den onde cirkel brudt.

Bevægelse hjælper ryggen til at slappe af og finde tilbage til sit naturlige bevægemønster.

Du kan også prøve om smerterne lindres, hvis du køler området med is.

Hold i ryggen?
- bevæg dig

Al forskning tyder på, at du kommer dig hurtigere, hvis du holder dig aktiv, og undgår at sygemelde dig fra arbejde.

Forskning har vist, at deciderede rygøvelser sjældent hjælper dig, mens du har akut hold i ryggen.

Gem dem til du er ovre den akutte fase, men husk altså at holde dig i bevægelse.

Du kan læse meget mere om hold i ryggen på kiropraktorguide.dk



Få de seneste artikler direkte i din indbakke