Barnets middagssøvn - slip lyset ind

I gadebilledet ses barnevogne med forskellige slags tildækninger af barnevognens åbning – alt lige fra farvestrålende bleer og klemmer til at holde fast i stoffet og til gedigne sorte skærme. Barnet får det let (for) varmt og mørket kan forstyrre døgnrytmen. Væk med tildækningerne!

Barnets middagssøvn - slip lyset ind

Det er en god idé, at dit barn sover i dagslys, når det sover om dagen. Uanset om du har en baby eller en tre-årig, så betyder påvirkningen af lys og mørke, at kroppen lettere kan regulere søvnrytmen.

Påvirkningen sker faktisk især gennem øjets nethinde (ja også når øjet er lukket!). Der er en rytme på 24 timer, hvor temperatur, lys, mørke og måltider spiller en stor rolle for regulering af søvnen. Og kroppen er indstillet til regelmæssighed.

Læs mere: Sov mit barn - Når skal vi flytte sovetiden

Lad barnet vågne selv

De fleste børn over et år sover en til tre timer, når de tager den længste middagslur. Når barnet vågner, skal det være udhvilet – måske lidt stille efter søvnen men glad.

Det kan være, at dit barn vågner op efter 15-20 minutter. Hvis det sker, har det sædvanligvis ikke sovet nok. Så det er godt at forsøge, om du kan få det til at sove igen.

Du kan først prøve at gøre ingenting i håbet om, at det falder i søvn igen af sig selv. Hvis det ikke sker, kan du eventuelt køre med barnevognen eller vugge barnet blidt, mens det ligger i vognen.

Middagssøvn og nattesøvn

Når dit barn holder op med at sove om dagen, bliver nattesøvnen ofte lidt længere. Men hvis du tænker, at det vil være en smart idé, at dit barn holder op med middagssøvn for at sove bedre om natten, så tager du fejl.

Har dit barn behov for at sove middagssøvn om dagen, så skal det have lov at sove. Du kan i stedet for at vække barnet gøre nattesøvnen længere.

Læs også: Kiropraktik kan give barnet en rolig søvn

Længere nattesøvn

Når du lægger dit barn tidligere i seng, og I alligevel bliver ved med at stå op på samme tid, så vil det måske efter et stykke tid kunne undvære middagssøvnen uden problemer.

Du kan rykke søvnen med cirka et kvarter om ugen. Hvis du eksempelvis lægger dit barn fem minutter tidligere i seng mandag, onsdag og fredag, så kommer det i seng et kvarter tidligere, når den første uge er gået. Efter to uger er det en halv time tidligere. Og når der er gået en måned, kommer dit barn en time tidligere i seng.

Hvis I stadig står op på samme tid, har dit barn efter to måneder med samme model fået to timers nattesøvn ekstra. Så kan det være, at det uden problemer kan undvære sin middagssøvn, samtidig med at nattesøvnen måske bliver yderligere en smule længere.

BØRN OG SØVN

  • Babyer og børn skal sove lyst, når de sover om dagen, og mørkt om natten
  • Et barn skal sove, til det vågner op af sig selv og er glad og veloplagt
  • Et barn kan ikke spare op til søvn. Tværtimod giver god søvn mere søvn
  • Vil du ændre på dit barns døgnrytme, er det godt at gøre det gradvist

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke