Bevæg din (dårlige) ryg

Ondt i lænden rammer de fleste af os. Og det er ganske ubehageligt. Men det er vigtigt at vide, at ondt i ryggen sjældent skyldes en alvorlig lidelse og ofte går væk i løbet af nogle dage. Det bedste, du kan gøre, er at holde dig i bevægelse – også selv om det gør ondt

Bevæg din (dårlige) ryg

Bevægelse hjælper ryggen til at slappe af, når du har ondt, og finde tilbage til sit naturlige bevægemønster. Det gælder om at få den onde cirkel brudt. De fleste synes, at det hjælper at bevæge sig, når de først er 'kommet i gang'.

Læs mere: Av min ryg

Al forskning tyder på, at du kommer dig hurtigere, hvis du holder dig aktiv og, hvis det overhovedet er muligt, undgår at sygemelde dig fra arbejde. Ny forskning fra Syddansk Universitet og Nordisk Institut for Kiropraktik og Klinisk Biomekanik viser, at det hjælper at kende sin ryg godt.

Hvis du tidligere har haft ondt i ryggen, kan du bruge disse erfaringer positivt til at få en idé om, hvordan det vil gå dig fremover. De fleste, der får ondt i ryggen, har heldigvis en god fornemmelse af, hvordan det vil gå dem, men det lader til, at en positiv forventning om at komme sig hurtigt rent faktisk er gavnligt for forløbet.

Læs mere: Ryggen gør ondt

Hvad kan man selv gøre?

Selv om ondt i ryggen kan være meget ubehageligt, skyldes det sjældent en alvorlig lidelse.

  • En episode af ondt i ryggen går ofte væk i løbet af få dage, men mange oplever tilbagevendende smerter.
  • Hold dig så vidt muligt i gang. Prøv at passe dit arbejde og din hverdag i øvrigt. Lad være med at lægge dig i sengen!
  • Ved akutte smerter lægges en ispose på det mest smertefulde sted i cirka 15 minutter. Det kan du gentage fem til seks gange dagligt med en times interval de første par dage.
  • Du kan spise smertestillende medicin som eksempelvis Panodil, Pinex eller Ipren. Der er ingen videnskabelig dokumentation for, at receptpligtig medicin virker bedre end medicin i håndkøb.
  • Er smerterne stærke, eller går de ikke væk i løbet af et par dage, kan du søge læge, kiropraktor eller fysioterapeut med henblik på at blive undersøgt og få behandling.
  • Har du haft ondt i ryggen i længere tid eller vender smerterne tilbage, kan det være en god idé at lave styrketræning hos en kiropraktor eller en fysioterapeut.

Kilde: Jan Hartvigsen, seniorforsker på NIKKB, professor på Syddansk Universitet

Læs mere: Paracetamol virker ikke på rygsmerter



Få de seneste artikler direkte i din indbakke