Bliv ikke stresset af at dyrke yoga og meditation

Flere og flere danskere føler sig stressede i hverdagen. Arbejdet stiller høje krav og fritiden fyldes af familielivets mange forpligtelser: Børnene skal hentes i institutionen og køres til spejder eller fodbold. Senere skal de hentes igen og der skal laves mad. Når det er gjort, skal der læses lektier, og så er det sengetid. Nej, der er bestemt ikke noget at sige til, at mange mennesker i dag er stressede.

Bliv ikke stresset af at dyrke yoga og meditation

Måske kan det være en god idé at tage et kursus i meditation eller yoga for at forebygge stress?

Det kan dog være at være, at du alligevel skulle tænke dig om en ekstra gang. For det kan jo være, at det ikke er nogen god idé at fylde flere aktiviteter i en forvejen overfyldt kalender, når du faktisk kan lære yoga og meditation uden at møde op på et kursus på et bestemt tidspunkt. Der er jo ingen grund til at blive stresset af at dyrke meditation og yoga, når det modsatte gerne skulle være tilfældet.

Læs også: Miks løb og yoga

Lær yoga selv

På hjemmesiden Den intelligente krop er det muligt først at lære to enkle yoga-øvelser af Rikke Hansen, som er yoga- og meditationslærer, kropsterapeut og doula (en kvinde, som er uddannet til at støtte forældre før, under og efter deres barns fødsel) hos Sanum yoga.

1. øvelse

Yoga øvelse Armstræk

Første øvelse er armstræk, som er en øvelse, der skal åbne op til hjertet. For mange sker der nemlig tit det, at skuldrene falder ned og lukker sammen om hjertet, når livet bliver hårdt. Derved bliver det sværere at række ud efter livet. Det skal denne øvelse lave om på.

2. øvelse

foroverbøjet

Anden øvelse hedder foroverbøjet – eller pose of surrender på engelsk. Den kan noget helt specielt, nemlig at lære os at overgive os. Det er vigtigt, ellers bliver livet for meget opad bakke.

Hvis du efter at have lært de to øvelser fatter interesse for at lære mere, har hun udgivet to lyd-cd´er. Med dem kan du dyrke mediterende yoga på et hvilket som helst tidspunkt af døgnet. Derved er du ikke bundet af at møde op på et kursus på et bestemt tidspunkt.

Du kan læse mere om Super yoga øvelsen her.

Formålet med at dyrke yoga og meditation

Kort fortalt arbejder man i yoga og meditation med at skabe harmoni mellem kroppen og sindet. Målet er at opnå Samâdhi (den højeste tilstand), som er en form for salighed eller forløsning for yoga-udøveren.

De fysiske øvelser i yoga arbejder med de svage områder i kroppen. Man strækker og spænder de forkortede muskler ud og giver styrke til de svage. Det gælder både kroppens store muskler og de små i fødder, tæer, fingre og hænder.

Herved finder kroppen automatisk tilbage til sin naturlige tilstand, og ved i meditative øvelser at lytte til åndedrættet, bliver man opmærksom på de fysiske begrænsninger og kommer i harmoni med sin krop.  Gennem vedvarende praktiseren af yoga, kan stillingerne selv i hård fysisk yoga udføres meditativt.

Yoga er blevet allemandseje

Yoga kan dyrkes af alle slags mennesker og interessen for yoga-træning er de sidste 20 år steget enormt  i Danmark, viser en ny rapport fra Idrættens Analyseinstitut bestilt af Videnscenter for Folkeoplysning.Rapporten ’Yoga i København - udøvere, undervisere og uddannelser’ af Henriette Bjerrum og Maja Pilgaard, fortæller, at antallet af yogadyrkere er seksdoblet, og at antallet af skoler for yogainstruktører er siden 2011 steget fra lidt under 20 til hele 48 blot tre år efter (2014, red.).

Ja, yoga er unægteligt blevet for alle og fylder i dag også rigtig meget på mange fitnesscentres holdplaner. Men måske er det alligevel en overvejelse værd, om du skulle lære yoga hjemme på stuegulvet i stedet for at stresse dig selv mere ved at skulle møde op på et til en yogatime på et bestemt tidspunkt.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke