De uundværlige mellemmåltider

Både små og store børn (- og voksne) har brug for mellemmåltider, men jo mindre børnene er, jo mere har de brug for mellemmåltider og mellemmåltider til de mindste børn skal som regel være små og have godt med energi

De uundværlige mellemmåltider

Små børn har et stort behov for energi, og samtidig har de ikke den helt store mavesæk, der kan kapere en større mængde af mad. Det er derfor vigtigt, at de spiser både hovedmåltider og mellemmåltider, fordi de ikke kan spise store portioner ved hvert måltid. Selv om børn vokser allermest i spædbarnsalderen, har børn gennem hele barndommen brug for sund og energirigtig mad. Det er jo her, de vokser og er meget fysisk aktive.

Læs også: Barnemad kan også være svært

Aftensmaden som en udfordring

Det antal af måltider som en familie spiser sammen i hverdagen varierer fra familie til familie. Alligevel er aftensmåltidet nok det måltid, som langt de fleste familier ønsker at spise sammen, men det kan være en udfordring, når man har et eller flere små børn i familien.

Nogle børn er trætte på dette tidspunkt af dagen, og det kan ske, at de simpelthen mangler den energi, det kræver at indtage aftensmåltidet. Når det mindre barn skal spise, skal det kunne koncentrere sig, det skal kunne orientere sig om den mad, der er på bordet. Måske skal det vælge mellem de forskellig slags mad (grøntsager, kød, pasta, etc.) og maden tygges. Og er barnet træt, så er det en udfordring.

Læs også: Din speltkiks er en sukkerbombe

Lune mellemmåltider

Måske skal du acceptere, hvis dit barn ikke spiser det store aftensmåltid. Du kan eksempelvis gemme maden til en anden dag, hvor du kan server det om eftermiddagen, eller måske til frokost. Det kan være en fordel, at fryse rester af mad og gerne i emballage, der kan tåle at komme direkte fra fryseren til mikroovnen. På den måde får dit barn glæde af den dejlige mad, du har gjort dig umage med, og du har nogle gode hjemmelavede energiholdige mellemmåltider, der eventuelt kan serveres lune.

Nogle børn vil helst have varm mad, mens andre foretrækker kolde måltider. Ernæringsmæssigt er der ingen forskel på, om maden spises kold eller varm.

Læs også: Fødevarestyrelsen advarer mod riskiks og rismælk til børn

Idéer til mellemmåltider

Mange børn kan ikke lide sammenrodet mad. Når I tager mellemmåltider med ud af huset, så kan det med fordel deles i flere små pakker/bokse, så hver ting får sin egen boks. Det er også helt almindeligt, at mange børn spiser pålægget og efterlader brødet. Det kan nogle gange løses ved, at man pakker en bar humpel rugbrød, som barnet kan gnave i sig i en pakke/boks og så pakker pålægget for sig i en anden boks – det behøver jo ikke ligge på brød.

Frugt og grønt er gode mellemmåltider, men der er ikke altid nok energi i frugt alene som mellemmåltid, her hjælper et lille stykke brød med ost/smør/pålæg til frugten.

En lille fiskefrikadelle eller en almindelig frikadelle er et godt bud på et mellemmåltid ligesom en lille kold hakkebøf kan friste mange børn.

Ost i små blokke ligesom en lille boks med yoghurt med små stykker frugt i er eksempler på fristende mellemmåltider.

5 gode råd om mellemmåltider

  • Gem rester af aftensmaden i fryseren og gerne i emballage, der tåler at komme direkte i mikroovnen.
  • Giv dit barn større måltider på de tidspunkter af dagen, hvor dit barn virker mest frisk og har mest energi til at spise.
  • Server gerne flere mellemmåltider der er små, men energitætte. De fylder ikke meget, men mætter godt.
  • Har I regler, I kunne lempe? Det er dejligt at spise i rare, rolige og kendte omgivelser.
  • Det er godt at have en lille 'madpakke' med, når I er ude. Dit barn kan sagtens blive sulten hurtigt igen efter et større måltid.

Denne artikel er bragt i samarbejde med sundhedsplejersken.dk



Få de seneste artikler direkte i din indbakke