Den velplejede mand er kommet for at blive

Motion, sund mad og ansigtscreme er blevet faste rutiner i den danske mands liv. Der er ikke længere noget modsætningsforhold mellem at være maskulin og at pleje sit udseende, og en mand kan sagtens have langt fuldskæg og samtidig få fjernet alt hår på ryggen

Den velplejede mand er kommet for at blive

En ung håndværker kommer ind af døren, og henvender sig hjemmevant i receptionen i Danmarks første hudplejeklinik kun for mænd 'Men´s Room', der ligger på H.C. Andersens Boulevard i København.

Han er blot en af klinikkens mange faste kunder, der jævnligt kommer for at få vokset ryggen eller for at få en ansigtsbehandling med retning af bryn, øre og næsehår.

"Da vi åbnede i 1998, var det lidt hemmeligt, at man kom her. Hvis kundens mobil ringede, mens han var her, sagde han typisk, at han var til møde ud i byen. I dag fortæller han åbent, hvor han er, og han tjekker endda ind på Facebook," fortæller indehaveren Marie Marcuslund-Reuss.

"Fra starten er alle slags mænd kommet her. Lige fra håndværkeren til præsten, indvandrere og homoseksuelle mænd. De er typisk mellem 25 til 50 år og de kommer fra hele Sjælland. Vi har også mange udenlandsdanskere, der kommer, hver gang de er hjemme.

"Den eneste gruppe, der ikke kommer, er dem, der var unge i 60´erne. Dvs. mænd mellem 60 og 75 år," fortæller Marie Marcuslund-Reuss, der er uddannet kosmetiker.

Læs mere: Unge mænd bliver syge af parfume

Mænd som målgruppe

Da Marie Marcuslund-Reuss sidst i 90érne startede som nyuddannet kosmetiker, var hun ansat i en traditionel skønhedsklinik, hvor der ikke kom mænd.

"Dengang var der ingen steder til mænd. Men jeg kunne se, der var noget på vej. Der kom flere og flere produkter, der var målrettet mænd. Der kom cremer, og der var mere opmærksomhed omkring mænds personlige pleje og mænd i det hele taget. Det var også på det tidspunkt, der åbnede cigarforretninger. Så da vi åbnede Mens´s Room, tror jeg, vi ramte en bølge," fortæller hun, for kunderne var der lige fra starten.

"De kom stille og roligt, og det steg løbende indtil 2006 og 2007, hvor det pludselig boomede. Det var som en wellness-boble lidt ligesom boligboblen. Alle ville have wellness. Men efter finanskrisen voksede det ikke mere. Nu ligger antallet af kunder stabilt, men de bruger færre penge hos os. Under højkonjunkturen var 50 procent af vores omsætning produktsalg. Det er langt lavere i dag. Dengang brugte mænd heller ikke noget, når de kom ind til os. I dag har alle noget derhjemme i forvejen."

Fra deo til ansigtscreme

En stor global undersøgelse fra det internationale analyseinstitut Synovate viste i 2008, at top tre indenfor skønhedsprodukter til mænd var deodorant, blegende tandpasta og aftershave.

Men i 2014 har ansigtscremen bidt sig godt fast i mandes forbrugsmønster.

Det franske mærke Biotherm Homme er verdens mest udbredte hudplejeserie til mænd, og nye tal fra brancheforeningen SPT viser, at salget af hudplejeprodukter til danske mænd er steget med 28 procent fra første halvår af 2012 til første halvår af 2013. Dermed udgør mændenes andel indenfor hudpleje, parfume og makeup 17 procent af markedet.

"De sidste 10-20 år har der været en generel æstetiseringsproces, hvor der er kommet meget mere fokus på mandens udseende og krop. Det er blevet legitimt for mænd i alle samfundslag at forholde sig til sit udseende. Det er langt fra alle, der får skønhedsbehandlinger, men mænd dyrker det æstetiske ved at være veltrænede, spise sundt og være velplejede.

"Det er ikke længere et modsætningsforhold at være maskulin og velplejet. De mænd, der følger 'skovarbejdertrenden' med stort vildt skæg, er også en del af den moderne æstetik. De leger meget bevidst med deres udseende, og de er også velplejede. Men der er grænser for, hvor meget man kan dufte, og hvor velplejet man kan være som mand. Homofobien er ikke helt afblæst," fastslår Kenneth Reinicke, der er en af Danmarks førende kønsforskere.

Læs mere: Solcreme forstyrrer sædcellers retningssans

Kvinden bliver utryg

Når en velplejet mand går fra single til parforhold, kan det også sætte hans velplejede livsstil på en prøve. Hos Men´s Room oplever de jævnligt, at mænd, der har gået der fast, pludselig holder op, når de har fået en kæreste.

"Det skyldes dels, at mændene går mere op i deres udseende som single, men også, at kvinden skal acceptere, at de går her. Kvinderne vil gerne have velplejede mænd, men det kan også gøre dem lidt utrygge, at han fortsætter med at dyrke en vane fra før hendes tid," fortæller Marie Marcuslund-Reuss.

"Der er et opbrud i kønsrollerne. Men de traditionelle maskuline dyder er stadig stærke. Det er f.eks. meget nemmere for en mand ikke at dyrke sit udseende, end det er for en kvinde," mener Kenneth Reinicke.

men´s room

Men´s Room tilbyder en lang række forskellige typer ansigtsbehandlinger, hånd- og fodpleje, massage og hårfjerning.

 

De to mest populære behandlinger er en ansigtsbehandling, hvor man får renset huden for urenheder og får rettet bryn, øre og næsehår og hårfjerning med voks af ryggen.

 

Se mere på www.mensroom.dk.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke