Eksperter: Festindustrien opfordrer unge til druk

Når danske unge har verdensrekord i druk, er det ikke kun fordi, de lever i en kultur, der lærer dem at drikke. Det skyldes også, at alkoholproducenter, diskoteker og rejsebureauer tjener mange penge på at organisere nattelivet sådan, at de unge drikker mest muligt. Fagfolk efterlyser fokus på andre måder at beruse sig på

Eksperter: Festindustrien opfordrer unge til druk

Festindustrien tjener fedt på unges trang til fællesskab og intensitet. Således organiserer diskoteker, rejsebureauer og alkoholproducenter i stigende grad begivenhederne, når unge går i byen og målet er at få dem til at drikke så meget, de kan. Det ses for eksempel, når producenter som CULT og Carlsberg sender såkaldte Cult- og nissepiger ud i nattelivet og etablerer ritualer omkring deres produkter, eller når rejseselskaberne i Sunny Beach har professionelle guider i nattelivet, som er medvirkende til, at de unge drikker mere, end de ellers ville have gjort uden deres tilstedeværelse.

"Det er selvfølgelig langt fra alle, som er slemme til at opfordre de unge til at drikke. Men generelt oplever jeg, at festindustrien promoverer og tjener store penge på alkohol, og den er med til at definere fest som stordruk. Det vil sige, at det ikke bare handler om at have det sjovt og være sammen med venner, men i høj grad om at drikke så meget alkohol som muligt," siger Sébastien Tutenges, der er forsker ved Center for Rusmiddelforskning ved Aarhus Universitet og lige nu er i gang med et 3-årigt forskningsprojekt, der skal kortlægge, hvordan man undgår alkoholrelaterede skader i nattelivet.

Sébastien Tutenges giver flere eksempler på, hvordan unge bliver opfordret til druk, når de indtager de danske barer og diskoteker.

"Nogle steder er der fjernsynsskærme med fulde folk, der omfavner hinanden, andre steder råber dj'en 'bunde, bunde, bunde'. Der er også mange steder, som reklamerer for ti shots for 100 kroner eller bartendere, der spørger gæsterne, om de er ved at være søvnige, hvis de bestiller en lille øl," forklarer Sébastien Tutenges.

unge på druk

Hver dansker over 14 år har et årligt forbrug af 11-12 liter ren spiritus, svarende til cirka tre flasker vodka om måneden.

 

Trods et lille fald i forbruget er danske unge stadig Europamestre i druk. Omkring hver syvende pige mellem 16-20 år har fortrudt fulde-sex, og cirka hver sjette dreng har været i fuldmandsslagsmål. Hver tiende dreng har været på skadestuen eller hospitalet på grund af druk.

 

Ifølge en ny undersøgelse udarbejdet af Mandag Morgen og TrygFonden mener 44 procent af danskerne, at afgiften på alkohol skal øges, mens 24 procent er i mod. 67 procent mener, at aldersgrænsen for køb af alkohol skal hæves til 18 år.

 

3.000 danskere dør hvert år af direkte alkoholrelaterede sygdomme, som for eksempel skrumpelever. Alligevel er Danmark blandt de to lande i EU, der ingen alkoholhandleplan har.

 

Et nyt forskningsprojekt på Hvidovre Hospital skal i løbet af de næste tre år dokumentere, hvordan et begyndende alkoholforbrug sætter spor i hjernen hos børn og unge. Projektet vil give ny viden om, hvordan den unge hjerne påvirkes af alkohol.

Kilde: Sundhedsstyrelsen & Statens Institut for Folkesundhed.

Foreningen Alkohol og Samfund, som arbejder for at styrke forebyggelse af alkoholproblemer i Danmark, er enig med sociologen.

"Der er kommet en kultur blandt de unge, som handler om at drikke sig voldsomt beruset, ofte flere gange om ugen. De kan ikke gå i byen og være ædru, for så er det ikke sjovt, og det vil virke afvigende i forhold til deres kammerater. Derfor så jeg gerne, at vi havde en festindustri, som var mere ansvarlig og serverede mindre alkohol," siger Anette Søgaard Nielsen, der er formand for foreningen.

Læs mere: Hver 5 kender en spritbilist

Danskere er verdensmestre i druk

Hos Ung Rejs, hvor man sælger ungdomsrejser til unge mellem 16-26 år, har man svært ved at genkende det billede af den danske alkoholkultur, som eksperterne tegner.

"De unge vil hellere hygge sig sammen med vennerne i stedet for at køre shots ned. Selvfølgelig er der et segment, som synes, det er sejt. Men de fylder mindre og mindre. Vi oplever, at alkoholforbruget er faldende," siger medejer af Ung Rejs, John Tobiesen.

I maj måned i år offentliggjorde verdenssundhedsorganisationen WHO ellers en undersøgelse af skolebørns sundhed og trivsel i 39 lande. Den viste, at danske unge fortsat ligger helt i top, når det gælder fuldskab. 56 procent af de adspurgte 15-årige svarer ja til mindst to gange at have drukket så meget, at de blev fulde. Det er omkring dobbelt så stor en andel af aldersgruppen, som man for eksempel ser i Norge og Sverige, der placerer sig som nummer 27 og 29 i statistikken.

"Vi har under 6.000 gæster om året, så vi kan ikke præge en hel ungdomskultur. Og jeg mener ikke, man kan bebrejde et rejseselskab for, at der er en generation af unge, som drikker øl, lige som deres forældre gør det," siger John Tobiesen.

Sébastien Tutenges giver Ung Rejs-ejeren ret i, at mange unge er opvokset i et miljø, hvor de ser forældrene drikke alkohol, hvis de skal have det sjovt. Men han fastholder sin kritik af festindustrien, der ifølge ham får de unge til at drikke mest muligt. Det gør han blandt andet på baggrund af en række feltstudier, han har foretaget i den bulgarske ferieby Sunny Beach, hvor omkring 10.000 danske unge hver sommer rejser hen for at feste.

"Noget af det, der er særegent ved festturismen er, at de unge ofte følges med en guide, når de går byen. Og det viser sig, at de unge ikke drikker så meget, når de går alene i byen, som når der er en guide i selskabet. Så på den måde er de med til at fremme stordruk," siger Sébastien Tutenges.

Læs mere.: Unge mænd drikker mindre alkohol 

Hvis ansvar?

Hos Ung Rejs så man gerne, at de unge drak mindre, men samtidig er det ikke rejsebureauernes eller deres guiders ansvar at fortælle gæsterne, hvor meget de må drikke, lyder det fra medejer af Ung Rejs, John Tobiesen.

"Jeg kan ikke fortælle en 19-årig, bare fordi han har købt flybilletten hos mig, at nu skal han gå hjem på sit hotelværelse, fordi han har drukket over fem genstande. Det ville Stig Elling heller ikke sige til sine gæster. Så er det da et større problem, at vores lovgivning tillader unge på 16 at købe øl i supermarkederne," siger John Tobiesen og tilføjer:

"Vi skammer os ikke over, at der er aftenarrangementer på en ferie. Det har der altid været, og det vil der også være fremover. Hvis ikke man kan tåle, at der er pubcrawl på programmet, så kan man bare lade være med at deltage," siger han.

Ved Center For Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet erkender man da også, at festindustrien, herunder rejsebureauer, ikke har hele ansvaret for, at de unge har et stort forbrug af alkohol.

"Det er nogle vigtige medansvarlige, men det er selvfølgelig et samspil af flere aktører, som for eksempel forældre og politikere," siger Sébastien Tutenges.

Han opfordrer derfor til at favne frem for at bekæmpe beruselsen.

"Bevidsthedsændrende oplevelser kan opnås på mange måder end gennem alkohol. I mange samfund spiller rusmidler en meget mindre rolle, end de gør i det danske. I nogle kulturer er intens dans og musik for eksempel de midler, der oftest tages i brug for at rokke ved bevidstheden," siger sociologen.

Han får opbakning fra Foreningen Alkohol og Samfund, der gerne så en ændret alkoholkultur.

"Det kunne være rart, hvis vi havde nogle arenaer, hvor man kunne høre høj musik, danse og have det skægt, uden at man på den måde drak sig i hegnet," siger Anette Søgaard Nielsen, der dog også erkender, at det bliver svært at ændre.

"Vi er et konfliktsky folkefærd i forhold til at sætte grænser over for de unge. Som det ser ud nu, har vi overladt en bane til de unge, som er voldsom risikabel. Derfor bør vi sætte aldersgrænser og afgifter op, hvis vi vil undgå varige mén, som for eksempel indlæringsvanskeligheder," siger Anette Søgaard Nielsen, der er formand for foreningen.

pÅ REJSE MED UNG REJS

Ung Rejs er flere gange anmeldt til Forbrugerombudsmanden for upassende markedsføring (2001, 2005, 2007 og 2011), men i april i år blev selskabet frikendt for at opfordre unge til druk gennem deres markedsføring i 2008. Ung Rejs blev tidligere på året kendt skyldig i byretten, men er altså nu blevet pure frikendt.

 

Ung Rejs har gennem de seneste 10 år gennemført en række tiltag, som har haft til formål at skabe trygge rammer omkring de festglade unge. Blandt andet har selskabet indført et armbånd for gæster under 18, så bartenderne kan se, hvor gamle de er. De har også lavet en følg-hjem ordning og en alkoholpolitik for deres ansatte guider. 10 procent af Ung Rejs' gæster er under 18 år.



Få de seneste artikler direkte i din indbakke