Få det bedste ud af solens energi

På den ene side drømmer du om en solbrun hud og en krop, der er tanket op med det livsvigtige D-vitamin, og på den anden side lurer skrækken for kræft. Det med solen er lidt kompliceret, når de varme stråler på en gang er livgivende og farlige. Vi hjælper dig på vej

Få det bedste ud af solens energi

Er det sundt at ligge i solen?

Du har lige lagt dig godt til rette i solen. Solcreme, vand, bog og håndklæde er på plads. Du trækker vejret dybt og mærker hurtigt, hvordan varmen nærer dig, og velværen breder sig i kroppen. Ja, det er lige før, at du kan fornemme lykkehormonerne rumstere og gør klar til at suse rundt i blodbanerne. Men der går kun et øjeblik. Så melder tvivlen sig. Er det nu overhovedet sundt eller måske ligefrem usundt at flade ud i solen?

Læs også: Pas på solens stråler og få nok d-vitamin

UVB og D-vitamin

Det er et godt spørgsmål. Solen er på flere måder rigtig sund. Når solens ultraviolette stråler af typen UVB rammer huden, danner den automatisk D-vitamin. Kroppen bruger D-vitamin som byggesten i for eksempel knogler, og vitaminet er afgørende for, at kroppen kan optage kalk fra tarmen, så knoglerne ikke mister kalk. Men det tyder på, at solskins-vitaminet kan mere end det. Nogle forskere mener, at D-vitamin kan være med til at forebygge en række alvorlige sygdomme som for eksempel hjerte-kar-sygdomme og visse kræftformer.

Når lyset rammer dit øje og din nethinde, stimuleres produktionen af lykkehormonet serotonin, som findes naturligt i din hjerne, og derfor bliver du mere positiv og føler dig bedre tilpas. Omvendt falder produktionen af serotonin om vinteren, når det er mørkt en stor del af døgnet.

Lidt sol er sundt

Peter Dalum er projektchef hos Kræftens Bekæmpelse og har i mange år beskæftiget sig med solen og dens påvirkninger.
”Solen er god for os i mindre mængder. Den giver lys og varme, og solens ultraviolette stråler sætter kroppens produktion af D-vitamin i gang. Det er også baggrunden for, at vi anbefaler at skrue ned for solen midt på dagen og altså ikke ligefrem slukke for den og udelukkende holde sig inden døre om sommeren i Danmark,” siger Peter Dalum og fortsætter:
”Og faktisk skal der ikke særlig meget ultraviolet stråling til, før kroppen danner D-vitamin. I sommerhalvåret – fra maj til september – er solens lys i Danmark så kraftigt, at det nødvendige D-vitamin er dannet i løbet af få minutter midt på dagen. I ydertimerne skal der lidt mere tid til, men det giver ikke et større lager af D-vitamin i kroppen, at du opholder dig længere tid i solen.”

LÆS OGSÅ: SÅDAN FÅR DU SOLEN SUNDEST

Meget sol er usundt

På den anden side taler tallene sit eget sprog. Flere og flere danskere får hvert år konstateret kræft i huden. Enten i form af hudkræft eller modermærkekræft. Og her er forklaringen de samme ultraviolette stråler.
”Solens ultraviolette stråler øger risikoen for at udvikle hud– og modermærkekræft. WHO anslår, at op imod 90 procent af alle tilfælde af disse kræftformer skyldes de ultraviolette stråler fra den naturlige sol og fra solarier. Det er både antallet af solskoldninger og den samlede mængde ultraviolet stråling gennem livet, der har betydning for din risiko for at udvikle hud– og modermærkekræft. Hvor meget du kan tåle er individuelt. Det afhænger blandet andet af hudtype og om der for eksempel i din nærmeste familie er personer, der har hud– og modermærkekræft,” siger Peter Dalum.

Læs også: Pas på øjnene i solen

Hold øje med din hud

Netop derfor bliver det så vigtigt, at du selv holder øje med din hud. Det er jo dig, der kender din hud bedst og ved, hvordan den reagerer i solen, og hvor meget den kan tåle.
Du kan sagtens have det godt i solen og med solen, hvis du altså bare husker at tænke lidt over din adfærd og dine vaner.

Solcreme betyder ikke ubegrænset solbadning

Det handler både om at søge skygge midt på dagen og om at dykke dybt ned i solcremen. Det sidste bør du beskytte huden med fra april til oktober, hvor solen står højere på himlen og giver mere stråling end den øvrige del af året. Men selv med solcreme kan huden faktisk ikke tåle lange ophold i solen, hvor du giver den fuld skrue. Det er sundere, hvis du har mange kortere ophold i solen og dermed giver huden en pause, så den ikke bliver forbrændt og rød.

Det er ikke usundt at være brun

Det er ikke usundt at blive brun eller at få en gylden farve. Du skal bare bygge farven langsomt op, så huden ikke bliver rød undervejs. Når solen skinner på din hud, øges produktionen af melanin, som både farver din hud og beskytter den mod solen. Derfor kan du også tåle lidt mere sol i slutningen af sommeren end i begyndelsen af foråret.
Selv om du har en sund adfærd i solen og veksler mellem sol og skygge og smører dig godt ind i solcreme, kan du med andre ord sagtens blive brun. Det tager bare lidt længere tid.

Så høj en faktor skal du bruge

Kræftens Bekæmpelse anbefaler faktor 15 til de fleste, men har du en meget lys hud, skal du bruge en højere faktor. Hvis du vil være længe ude i solen midt på dagen, skal du vælge en højere faktor.

Men faktortallet på solcreme er kun vejledende. Den mængde sol du kan tåle afhænger af rigtig mange ting som for eksempel tidspunktet på dagen og året, mængden af UV-stråler, skydække, hudtype og hvor meget solcreme, du bruger og hvor ofte du smører dig ind.

Prisen for at få stoppet de allersidste og meget få procent af strålerne er ofte meget høj. Det kan derfor være en god ide at købe en billigere solcreme med lidt lavere faktor, hvis du så bruger den oftere eller smører mere på.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke