Find balancen i dit kolesterol

Ikke for lidt og ikke for meget. Det er den svære ligevægt, når det handler om det livsvigtige og til tider livsfarlige kolesterol. Læs her, hvordan det hænger sammen.

Find balance i dit liv og få styr på dit koleterol

Mål dit kolesterol

Dit kolesterol og kolesteroltal har stor indflydelse på din sundhed og ikke mindst dit helbred, men der er ingen røde lamper, der blinker og giver dig et lille puf, hvis dit kolesteroltal bevæger sig i den gale retning. Så det kan være en god idé at få målt dit kolesteroltal.

Læs mere: Kender du de 3 typer kolesterol 

Lever du nogenlunde sundt?

Du behøver dog ikke på forhånd behøver at frygte noget, hvis du ingen symptomer har på, at der skulle være noget galt og i øvrigt lever et nogenlunde sundt og aktivt liv.
Der er nemlig netop en vigtig skelnen at gøre, ifølge forskningschef, professor og overlæge ved Hjerteforeningen, Gunnar Gislason.

Læs mere: Sådan får du balance i dit kolesterol

”Helt overordnet er det vigtigt at kigge lidt på dig selv og den livsstil, du fører. Føler du dig sund og rask, er normalvægtig, ryger ikke, spiser en sund og varieret kost og lever et rimeligt aktivt liv, har du ingen grund til bekymring. Så kan du vælge at få taget dit kolesteroltal, fordi du synes, at det er relevant at kende og i øvrigt har rundet de 40. Men det er som sagt et valg, du kan træffe og ikke noget, du nødvendigvis bør gøre,” siger Gunnar Gislason, der tilføjer, at dette er under forudsætning af, at der ikke er flere i familien, der tidligt er ramt af hjertesygdom.

Vidste, du at…
På trods af det høje indhold af mættet fedt kan du sagtens spise æg? For år tilbage var forskerne ellers overbeviste om, at kolesterolet i ægget ville øge kolesterolet i blodet, men det var der dog ikke videnskabeligt belæg for, har det siden vist sig

Er der hjertesygdom i familien

Omvendt kan det også være, at det faktisk giver rigtig god mening for dig lige at tjekke op på, om du er risiko for at have et for højt kolesteroltal, der måske kræver en behandling for at få det skubbet ned i et normalt leje igen.

”Hvis der er andre med enten for højt kolesteroltal eller hjerte-karsygdomme i din familie, vil det være en god idé for dig at tage til lægen og få målt dit kolesterolniveau. Derudover vil jeg sige, at er du overvægtig, ryger du, spiser du lidt for ensidigt og til den fede side, og lever du et stillesiddende liv, er det også relevant for dig at få dit kolesteroltal undersøgt. Det samme gælder i øvrigt, hvis du har et for højt blodtryk,” siger Gunnar Gislason.

Læs mere: Mangelfuld kolesterolbehandling

DHL, LDL og triglycerider

Har du fået målt dit kolesteroltal og viser det sig at ligge i den høje ende, skal du ikke per automatik i behandling for det. Også her gælder det om at kigge på netop dig og din livsstil.

”For det første kigger vi ikke længere ensidigt på det totale kolesterol. I dag er vi ret målrettet i forhold til at vurdere forholdet mellem det gode DHL, der sænker indholdet af kolesterol i blodkarrene, det dårlige LDL, der blandt andet kan forårsage åreforkalkning samt det frie fedt, der kaldes for triglycerider og som øger risikoen for blodpropper. Har du for eksempel for høje niveauer af LDL kolesterol og triglycerider, vil vi igen vurdere din egen generelle sundhedstilstand og livsstil, inden vi ordinerer en eventuel behandling,” siger Gunnar Gislason.

På den måde findes der ikke en entydig vurdering af, hvornår et kolesterolniveau er henholdsvis godt eller skidt. Der skal være et ganske højt LDL kolesterolniveau, før det i sig selv udgør en alvorlig risiko for dit helbred. Men det er vigtigt at vide, at et højt kolesterolniveau i blodet kan give åreforkalkning og øge din risiko for at blive ramt af en blodprop.

Du har brug for kolesterol 

Kolesterolniveauerne stiger med alderen, men det er ikke nødvendigvis et problem, hvis du i øvrigt er rask og lever sundt. Omvendt kan dit kolesteroltal også være lavt – det kan for eksempel være i forbindelse med stress. Det er heller ikke godt, for du har nemlig brug for kolesterolet, og derfor danner din krop det da også selv, ligesom du desuden får kolesterol med kosten.

Det bedste du kan gøre er, at have en god føling med din krop og have fokus på, hvad du byder din krop. Du kan nemlig sagtens påvirke dine kolesterolniveauer, så du får en god balance mellem de forskellige typer af kolesterol.

Din livsstil gør en forskel

Er du ikke arveligt disponeret for at udvikle for højt kolesteroltal, har du gode muligheder for at spise dig til en god balance. Det handler om at vælge dårlige madvarer fyldt med mættet fedt og sukker fra, drikke alkohol med måde og holde dig fra cigaretterne.

Læs mere: Scanning afslører om du lider af åreforkalkning

Det er vigtigt, fordi det, du spiser, optages i blodet og cirkulerer rundt, og hvis du for eksempel ofte spiser fede ting, er der risiko for, at der aflejres kolesterol i dine pulsårer. På samme måde kan du sænke risikoen for åreforkalkning ved at spise sundt og fokusere på at fylde tallerkenen med blandt andet grøntsager.
En anden vigtig knap, som du selv kan skrue på, er motion. Når du er fysisk aktiv, falder blodets indhold af det skadelige LDL-kolesterol og dermed bliver risikoen for åreforkalkning mindre.

Hvad er kolesterol?

Kolesterol består af en gruppe af fedtstoffer, der cirkulerer i dit blod og indgår i en lang række processer.

Opgaverne er mange. Kolesterolet transporterer de essentielle fedtsyrer ud i cellerne, medvirker i dannelsen af kønshormoner og af det livsvigtige D-vitamin. Ligesom det også spiller en væsentlig rolle i både leverens og galdens arbejde.

På den måde kan du altså ikke undvære kolesterol, ligesom du omvendt heller ikke kan tåle for meget af det. 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke