Gode kilder til kostfibre

Kostfibre er langsomt nedbrydelige kulhydrater, som kan passere mavesyren og tyndtarmen næsten uden at blive nedbrudt. Fibrene stimulerer hele fordøjelsessystemet og virker forebyggende på blandt andet kræft, betændelsestilstande og hjertekarsygdomme. Vi guider dig til gode kilder til kostfibre.

Gode kilder til kostfibre

Vi er i Danmark blevet bedre til at spise fuldkorn, og det er godt nyt, fordi fuldkorn er en vigtig kilde til kostfibre. Men kostfibre findes også i andre fødevare. Vi giver dig en overblik over, hvor du kan finde kostfibre i din daglige kost.

Læs også: Fibersund uden fibre

Så mange kostfibre er der:

  • Ærter indeholder seks gram kostfibre pr 100 gram.
    Med knap 500 gram grønne ærter kan du altså dække dit dagsbehov
  • Groft rugbrød indeholder 9,2 gram kostfibre pr 100 gram.
    300 gram eller cirka seks skiver kan altså dække hele dit dagsbehov
  • Tørret frugt, f.eks. figen/abrikos indeholder 9,5 gram pr 100 gram.
    300 gram tørret frugt kan altså dække dit dagsbehov for kostfibre.
  • Groft knækbrød indeholder 16,3 gram kostfibre pr 100 gram.
    200 gram = en pakke dækker dit kostfiberbehov en dag.
  • Hvedeklid 36 gram pr 100 gram – så 100 gram er rigeligt.
  • Havregryn 9 gram pr 100 gram – 300 gram er nok – det svarer til en lille tredjedel af en pose.
  • Spinat, tomat, peberfrugt, bladselleri og salat indeholder en til to gram kostfibre pr 100 gram.
    Du skal altså op på at spise 1,5 kilo salat for at dække dagsbehovet.

Læs også: Grov kost slanker og forebygger sygdomme

Hvad er kostfibre?

Kostfibre er langsomt nedbrydelige kulhydrater, som kan passere mavesyren og tyndtarmen næsten uden at blive nedbrudt. Fibrene stimulerer hele fordøjelsessystemet og virker forebyggende på blandt andet kræft, betændelsestilstande og hjertekarsygdomme.

Kun cirka 30 procent af danskerne indtager den anbefalede mængde af kostfibre, der er 75 gram fuldkorn eller 25-35 gram kostfibre om dagen for en voksen og mindre for børn.

Undersøgelser viser, at kræftrisikoen falder næsten lige så meget som indtag af kostfibre øges. Får man f.eks. 30 gram kostfibre dagligt i stedet for 15, falder risikoen for kræft i tarmen med 40 procent.

Fastfood indeholder næsten ingen kostfibre

Fastfood har generelt et lavt indhold af kostfibre. Det viste en undersøgelse fra DTU i 2007. Helt i bund lå den klassiske burger med bøf og bolle af hvidt hvedemel.

Kilde: www.foodcomp.dk, Netdoktor, Altomkost, DTU Fødevareinstituttet

Læs også: Bedre fordøjelse - lyt til din mave



Få de seneste artikler direkte i din indbakke