Her er vinterens sundeste mad

Skal man spise sundt her i marts, så skal det være grove grøntager med stærke farver eller frosne grøntsager og endelig fede fisk

Her er vinterens sundeste mad

På denne side af året er friske grøntsager en sandhed med modifikationer, men hvad er vinterens sundeste mad ?

For det er flere måneder siden, de er blevet høstet, og c-vitaminindholdet bliver med tiden gradvis nedbrudt. Så hvis man spiser grøntsager ud fra en sundhedsbetragtning, er der nogle grøntsager, der har mere at byde på andre, fortæller ernæringsekspert Per Brændgaard Mikkelsen, der blandt andet er fagligt ansvarlig for Sundhedsstyrelsens uddannelse af Vægt Stop Rådgivere.

Læs mere: Få styr på vitaminerne

Spis de stærke farver

"Det bedste, man kan spise lige nu, er grove grøntsager som kål, løg og rodfrugter som eksempelvis selleri, persillerod, gulerod og rødbeder. Kartofler er også ok, men de indeholder slet ikke lige så mange vitaminer som rodfrugterne," forklarer han.

Kartofler, der har ligget længe, mister nemlig vitaminerne. Men sådan er det ikke med kål:

"Kål er rigtig godt, fordi det blandt andet indeholder A og K-vitamin samt plantestoffer, der forebygger kræft. De grove grøntsager har også et højt vitaminindhold, og her er det dem med de stærkeste farver, der er de sundeste. Jo stærkere farver, des mere er der af beskyttende stoffer. Farvestoffet har nemlig som funktion at indgå i plantens eget immunforsvar, og når man spiser det, styrker man sin egen modstandskraft," forklarer han.

Læs mere: Grov kost slanker og forebygger sygdomme

Spis frosne grøntsager

Men skulle man få lyst til ærter eller en helt anden grøntsag, så kan man sagtens gøre det og få mest udbytte af dem. Man skal bare købe dem som frostvare.

"Frosne grøntsager er nedfrosset mens vitaminindholdet var højt, så vitaminerne er der stadig," lover han.

Men grøntsager gør det ikke alene, til det sunde måltid kan man meget passende også spise en fed fisk som laks, sild eller makrel:

"Om vinteren er vores D-vitamin depot helt nede, og så er det godt at spise fede fisk, fordi det styrker kroppens produktion af D-vitamin."

Læs mere: Hvidløg - stinkende sundt



Få de seneste artikler direkte i din indbakke