Jerntjek

Stadig flere blodbanker måler donorers jernstatus. Det er nemlig ikke alle, der får jernmangel af at give blod

Jerntjek

Den menneskelige organisme bruger jern til mange ting. Blandt andet til at danne proteinstoffet hæmoglobin, der transporterer ilt rundt til hjerne og muskler.

Jern er et livsvigtigt mineral for mennesker. Afrikanske undersøgelser har vist, at mennesker med voldsom jernmangel er dårligere til at løse opgaver og lære nye ting end mennesker med samme sundhedsstatus i øvrigt, som ikke har jernmangel.

Læs mere: Få styr på vitaminerne

Jerntilskud i samråd med læge

Alligevel bør man aldrig tage jerntilskud uden først at få målt sit jerndepot, understreger overlæge Karin Magnussen, blodbanken på Hvidovre Hospital.

Her bliver donorernes jernstatus analyseret ved hver 10. tapning eller oftere. Nogle får jerntabletter med hjem. Andre ikke.

"Jernmangel er ikke ualmindeligt. Vores donorer går typisk herfra med 20 tabletter, men en del har behov for mere, og får tilsendt 60 eller en sjælden gang 100 jerntabletter. Det afhænger af den aktuelle måling. Men vi har også relativt mange donorer, som ikke har behov for jerntilskud," påpeger overlægen.

Læs mere: Det gør vitaminerne for dig

Symptomer på jernmangel

Mange danskere har en lav jernstatus uden at mærke noget til det. Symptomer på alvorlig jernmangel kan være:

  • Muskeltræthed
  • Muskelsvaghed
  • Uro i benene
  • Sprækker i mundvigene
  • Glat brændende tunge
  • 'Skenegle' der synker ned i tå- og fingerspidser
  • 'Pica' (lyst til at spise mærkelige ting som kridt eller isterninger)
  • Forringet hjernefunktion

Læs mere: Forskere om betacaroten: Snup hellere en gulerod

Skjult sygdom giver for meget jern

Hæmokromatose hedder en ret almindelig, arvelig egenskab, som kan få kroppen til at optage for meget jern fra kosten. Normalt regulerer organismen automatisk sit jernoptag. Gennemsnitsdanskeren optager typisk kun cirka 10 procent af den mængde jern, der indtages gennem kosten.

Hvis man mangler jern, vil man typisk optage en lidt højere procentdel. Den store forskel på optag og indtag kan godt forvirre begreberne. For mens kroppen typisk kun har behov for mellem et og to mg jern pr. dag, er de officielle anbefalinger (ADT) 10 gange højere. Reelt er der så stor forskel, at gennemsnitlige anbefalinger næsten ikke giver mening.

Gravide og ammende, unge mennesker i voksealderen og menstruerende kvinder kan sagtens have et dobbelt så stort behov som ældre mennesker. Og i den kabale er hæmokromatose en joker, der kan vende alt på hovedet. Og der kan gå mange år, før symptomer afslører, at kroppens bremse på jernoptaget ikke virker. Hos kvinder sker det typisk efter menopausen. Hos mænd måske allerede i begyndelsen af 40'erne. Bloddonorer opdager det muligvis meget senere, forklarer Karin Magnussen.

"Hvis man optager for meget jern, lagrer kroppen overskuddet i lever, led og budspytkirtel. Det kan på sigt give ganske alvorlige symptomer. Men unge mennesker mærker som regel intet til hæmokromatose."

Læs mere: 10 myter om jern

Alle bør få målt jernstatus

Med en defekt jernbremse kan jerntilskud få fatale følger. Overlægen anbefaler derfor alle at få målt deres jerndepot, inden de eventuelt begynder at tage jerntilskud. Og nøjes med at tage jerntabletter i en begrænset periode. Blandt andet fordi jern påvirker optagelsen af andre mineraler.

Et tilskud kan imidlertid være nødvendigt, selv om de fleste gennem kosten indtager 10 gange mere jern, end de optager. Bloddonorer har eksempelvis ofte jernmangel efter tapning – eller hvis de tappes hyppigt. En ensidig kost kan indeholde for lidt jern til at opretholde en sund status, og stoffer i en i øvrigt sund kost kan hæmme jernoptagelsen, så kroppen kommer i underskud. De såkaldte 'hæmmere' findes blandt andet i te og kaffe, vin og vegetarkost

Jernmangel kan også være symptom på tarmkræft med blødning eller tarmbetændelse, som gør at man bliver ekstra dårlig til at optage jern. Symptomer, som eventuelt jerntilskud kan maskere, så sygdomme ikke opdages.

En almindelig multivitamin-mineraltablet med jern skulle de fleste dog ifølge Karin Magnussen kunne tåle.

"Dér er indholdet af mineraler så lille, at man ikke behøver at holde pause" siger hun.

jernindtag og optag

INDTAG

  • Det anbefalede daglige jernindtag er 10 mg for både drenge og piger indtil 12-årsalderen.
  • I 13-18-årsalderen 12 mg hos drenge og 20 mg hos piger.
  • Menstruerende kvinders behov er 15 mg.
  • Efter overgangsalderen bør kvinder og mænd have 10 mg daglig.
  • Kvinders daglige kost indeholder gennemsnitlig 9 mg og mænds 12 mg jern. En almindelig vitaminmineraltablet indeholder 10-20 mg jern.

 

OPTAG

  • Kroppen optager kun cirka en tiendedel af de mængder jern, der indtages, ca. 1-2 mg om dagen.
  • Hvis jerndepoterne er for små, kan kroppen dog optage op til 3,5 mg mere pr. dag.
  • Mennesker med hæmokromatose har en genfejl, der gør, at de optager mere jern end normalt. Det kan på sigt forårsage alvorlig sygdom.

Kilde: Den Store Danske

Læs mere: Dit blod er en ubarmhjertig sladrehank

 

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke