Job og Sundhed

Firma fodbold

Job og sundhed

Kolleger bliver sundere af to kvarter med bolden

Firma Fodbold Fitness giver overbevisende sundhedsbonus på kort tid, viser studier.

Seks spillere, en bold, fire kaffekrus og en græsplæne. Mere kræver det ikke at line op til en rask omgang fodbold i frokostpausen. “Om man spiller to mod to eller fire mod fire kommer sig ikke så nøje. Udbyttet bliver dog størst med relativt få spillere på en relativt lille bane. For så er alle spillerne meget på,” siger professor i holdspil og sundhed ved Københavns Universitet Peter Krustrup.

Tre fordele
Han peger især på tre fordele ved at spille fodbold i arbejdstiden:

1.Medarbejderne får trænet. Det kan være svært at nå i fritiden.

2.Sundhedsgevinsterne er dokumenterede. Et større norsk-dansk studie har vist, at kvindelige hospitalsansatte får færre smerter i nakke og skuldre, lavere fedtprocent samt bedre kondition og stærkere knogler, hvis de spiller fodboldfitness to gange en time om ugen. Et engelsk-dansk studie har endda vist, at både kondition og fedtprocent forbedres ved blot to gange et kvarter om ugen. Men, som Peter Krustrup siger: “Effekten bliver større, når man træner to gange en time om ugen.”

3.Fælles motion styrker sammenholdet og motiverer medarbejderne til at blive ved med at motionere.

Temposkift er sunde Pulsen kommer op, fordi spillerne hele tiden veksler mellem spurt og gang. Denne form for højintens intervaltræning kaldes også HIIT. Og det er bare én af flere gode grunde til at vælge fodbold som motionsform, siger Peter Krustrup. ”Hos alle voksne i den arbejdsdygtige alder, fra 18 til 70 år, ser vi, at selv kort tids fodboldtræning har en betydelig sundhedsmæssig effekt. De mange opbremsninger og accelerationer styrker både muskler og knogler,” siger han. “Den høje puls og det store kalorieforbrug giver bedre kondition og hjertefunktion og får blodtryk og fedtprocent til at falde.” Om man er en dygtig, hæderlig eller rent ud sagt dårlig boldekvilibrist, spiller ingen rolle. Sundhedseffektrene gælder for alle, peger Peter Krustrup på.

Flere deltager i arbejdstiden ”Uerfarne spillere har lige så god effekt som erfarne spillere,” siger han. “Og når folk bare træner for sjov på små baner, ser vi få skader. Kollegerne gør hinanden gode. Passer på hinanden. Og på sig selv.” Risikoen for skader er op til ti gange højere, når hold på 11 spiller mod hinanden end ved ”Fodbold Fitness”, som Peter Krustrup og Dansk Boldspil-Union har døbt den særlige form for fodbold, der ikke går ud på at spille turnerings-kampe, men bare give den gas til træning og have det sjovt. En hyggelig motionsform, som vinder indpas i stadig flere sportsklubber og på arbejdspladser. “Fordelen ved at indføre Fodbold Fitness og andre former for motion i frokostpausen er, at flere kommer med og høster sundhedsgevinsterne. Det er arbejdsgiverne heldigvis også ved at få øjnene op for,” siger Peter Krustrup.

“Den høje puls og det store kalorieforbrug giver bedre kondition og hjertefunktion og får blodtryk og fedtprocent til at falde.”

Karrierebriter spiller frokostfodbold I en særlig afart af Fodbold Fitness, “kollegabold”, sikrer bander og net omkring banen at bolden hele tiden er i spil og holder deltagerne endnu mere intenst i gang. Konceptet er oprindelig engelsk og gjorde dybt indtryk på forbundskonsulent Carsten Hansen fra Dansk Firmaidræt. “Det var så fascinerende at se, hvordan de pæne jakkesæt fra finansdistriktet i London hver dag klokken halv et søgte imod én af de talrige baner i byen. Frokostfodbold er stort derovre,” fortæller han. “Herhjemme ser vi ofte, at kolleger møder lidt tidligere eller bliver 20 minutter ekstra efter arbejde for at løbe, cykle eller spille bold. Så er det gjort og man skal ikke senere tage sig sammen til at komme hjemmefra,” siger han.

 undefined

Kollegabold er en særlig form for Fodbold Fitness, der spilles af få spillere på en lille bane med bander og net, som gør spillet ekstra intensivt. Du kan finde nærmeste bane og tilmelde hold på www.kollegabold.dk

 

FODBOLD FITNESS ER SOCIAL MOTION

Fodbold Fitness er et træningstilbud til alle voksne mænd og kvinder, der ønsker at træne effektivt sammen med andre.

  •  Konceptet er enkelt og kombinerer elementer af leg og socialt samvær med effektiv træning.
  • Der spilles udendørs eller indendørs på mindre baner.
  • Trænere og dommere kan undværes, og der spilles kun træningskampe.

    Kilde: Københavns Universitet

 

Vidste du at...
De bedst dokumenterede sundhedseffekter ved idræt ses ved motionsløb og Fodbold Fitness. Sidstnævnte giver desuden få skader. for eksempel ses 15 gange så mange baglårsskader (forstrækninger) i en traditionel fodboldkamp med 11 mod 11 som under en lige så lang Fodbold Fitness træning.

 

Om ekspertenundefined

Peter Krustrup er professor i holdspil og sundhed ved Institut for Idræt og Ernæring ved KU og Honorary Visiting Professor ved Exeter Universitet i England. Han har udgivet over 200 videnskabelige artikler indenfor sine tre primære forskningsområder; fysisk aktivitet og sundhed, træning og testning i eliteidræt samt muskelfysiologi.

 

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke