KEND DIN VEJRTRÆKNING

Det nytter altid at forbedre sin vejrtrækning. Det forsikrer fysioterapeut Lotte Paarup, som har specialiseret sig i åndedrættet. I hendes bog ”Åndedrættet – sund ryg hele livet” er der øvelser til sund vejrtrækning.

KEND DIN VEJRTRÆKNING

 

Vejrtrækningsproblemer, åndedrætsbesvær eller åndenød er en følelse af at få for lidt luft. Den medicinske betegnelse for åndenød er dyspnø. Og i mere end syv ud af ti tilfælde, hvor mennesker plages af åndedrætsbesvær, er det sygdomme i lunger eller luftveje, som er årsagen.

 

Psykiske årsager kan også udløse en følelse af åndedrætsbesvær. Angst får dig til at føle, at du ikke får luft nok. Selve angsten  for at få åndenød kan forværre dit åndedrætsbesvær.

 

Behandling af åndenød og åndedrætsbesvær afhænger af årsagen. Men alle kan have glæde af åndedrætsøvelser. Hvis din lungefunktion er nedsat på grund af forsnævring af luftvejene, (som ved KOL eller astma) eller hvis lungerne er blevet stive (som ved lungefibrose) eller tunge (hvis der er vand i lungerne), må du bruge flere kræfter end normalt på at trække vejret.

 

Fysisk anstrengelse giver også åndedrætsbesvær. Men hvis du træner regelmæssigt og er i god form, vil du opleve mindre åndenød ved fysisk aktivitet. Gennem træning danner du flere blodkar og styrker musklerne.Dette fører til bedre udnyttelse af ilten. Også hvis din lungefunktion er svækket.

 

Kilde: Peter Lange, overlæge på Hvidovre Hospital og professor på Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet.

  • SÅDAN VIRKER ÅNDEDRÆTSTRÆNING

    ○ Du får mere energi, fordi blodet bærer mere effektiv ilt ud i muskler og organer.

    ○ Øjeblikkeligt beroligende, fordi kroppen kommer i bedre balance og producerer færre stresshormoner.

    ○ Fordøjelsen optimeres, og du sover bedre.

    ○ Din koncentration, humør og dit sexliv forbedres.

 

  • GRUNDØVELSE: SÅDAN TRÆNER DU DIN UDÅNDING

    Den grundlæggende øvelse for vejrtrækning handler om udåndingen.

    Du kan udføre øvelsen stående eller siddende. Sørg for at rette din overkrop op i lodret stilling, så der ikke er unødigt pres på lungerne.

    ∆ Træk vejret langsomt ind, helst igennem næsen.

    ∆ Når du ånder ud, spidser du læberne og giver luften lidt modstand. Ånd ud, så længe du kan.

    ∆ Efter udånding trækker du vejret langsomt ind igennem næsen igen.

    ∆ Og ud igen med fløjtemund og luft-modstand. Du skal ikke presse luften ud, men bare lade den sive.

    TIP: Hvis du kan vente lidt, før du trækker luft ind igen, bare ganske kort, gør det øvelsen endnu bedre.

    ∆ Fortsæt gerne øvelsen i 5 minutter eller mere ad gangen. Eller så længe, du kan – og så kan du gentage øvelsen efter en pause.

    Kilde: Fysioterapeut Lotte Paarup fra bogen "Åndedrættet – sund ryg hele livet"


Sundhed finder du gratis på apoteket, i lægeklinikken og hos tandlægen. Du kan købe Sundhed+ med ekstra indhold i kiosker og supermarkeder landet over eller abonnere HER



Få de seneste artikler direkte i din indbakke