Kinesiotape til dine smerter

Du har måske set fodboldspillere og andre sportsfolk have farvestrålende tape på kroppen. Læs med, og find ud af, om den såkaldte kinesiotape effektivt lindrer smerter.

kinesiotape

Kinesiotapen er bedre og mere effektiv til at lindre smerter end minimal intervention, men ikke bedre end mange andre typer behandlinger – hverken til at reducere kroniske smerter eller til at forbedre funktion hos personer med kroniske muskel- og ledsmerter.

Det viser en gennemgang af alle de undersøgelser, der er blevet lavet om virkningen af tapen, som to fysioterapeuter fra Singapore har foretaget.

De to fysioterapeuter ville undersøge, om den såkaldte kinesiotape kan hjælpe personer med kroniske muskel- og ledsmerter.

De fandt desuden ud af, at det også er en udfordring, at der ikke er en klar standard for, hvordan du skal lægge tapen på, hvor meget den skal strækkes, og hvor længe den skal sidde.

Tape er et supplement

Det er bevist, at træning har god effekt på en række kroniske smertetilstande, og mange behandlere bruger også tapen som et supplement til træning. Forskerne fandt da også ud af, at de bedste resultater af kinesiotape opnås, når det bruges som supplement til træning.
 
Tapen er blevet meget udbredt blandt både topatleter og almindelige motionister især efter OL i 2012, men det ser ud til, at tapen alene ikke er den nemme løsning, hverken for topatleter eller motionister – det er stadig på med træningstøjet!

Hvad er Kinesiotape?

Kinesiotape er en meget elastisk tape, der kan benyttes overalt på kroppens bevægelige dele, men benyttes især på skulder, albue, hofte og knæ.


Kinesiotape er ikke et beskyttet brand, og der er mange forskellige leverandører og kvaliteter. Originalen blev lavet i fire farver, men siden er der kommet producenter med op til 18 forskellige farver, hvilket der ikke er nogen terapeutisk logik for.


Du kan selv påføre tapen, men for at opnå effekt kræves der anatomisk kendskab og viden om, hvordan du lægger og strækker tapen.

Tip!
Undgå altid at gå ned i knæ for at samle selv de mindste ting op fra gulvet. Hvis du konstant undgår at bøje i ryggen, så vil det ikke styrke og gavne den. Din ryg er jo beregnet til at kunne bevæge sig i alle retninger, og ved at gøre det træner du hele tiden musklerne både foran og bagpå, altså ryg og mave, og træner dem i at arbejde sammen.

Få flere gode råd på kiropraktorguide.dk



Få de seneste artikler direkte i din indbakke