Kostrådene vinder over low-carb

Følg de officielle kostråd – også når du har type 2-diabetes. Sådan lyder det i en ny rapport fra Sundhedsstyrelsen, hvor de officielle kostråd sammenlignes med diæter, der er fattige på kulhydrater.

Kostrådene vinder over low-carb

Skal du hoppe på den populære low-carb-diæt, hvor du skærer ned på kulhydraterne ved at droppe ris, pasta, kartofler og brød og i stedet spise mere fedt og protein – eller følge de officielle kostråd? Det bliver løbende diskuteret i den offentlige debat.

Netop de to diæter bliver sammenlignet i Sundhedsstyrelsens nye udgivelse: ’National klinisk retningslinje for udvalgte sundhedsfaglige indsatser ved rehabilitering til patienter med type 2 diabetes’ – som er en vejledning tiltænkt det sundhedspersonale, der behandler mennesker med type 2-diabetes.

Læs mere: Type 2-diabetes: Disse symptomer skal du reagere på

Havregryn og rugbrød holder

Rapporten undersøger, hvordan indtaget af kulhydrater påvirker type 2-diabetikeres blodsukker og BMI.

Og på den baggrund anbefaler Sundhedsstyrelsen de officielle kostråd, hvor kosten består af 45-60 procent kulhydrat, 10-20 procent protein og maks. 35 procent fedt.

"Ud fra den viden vi har i dag, slår rapporten fast, at kulhydrater er en del af en sund kost, når man har type 2-diabetes. Du får de gode kulhydrater ved at vælge madvarer med et højt indhold af fuldkorn, som for eksempel havregryn, rugbrød, fuldkornspasta og -ris" siger Lisa Heidi Witt, der er diætist i Diabetesforeningen.

Både low-carb-diæten og de officielle kostråd fører ifølge rapporten til et lavere BMI og et bedre blodsukker på den korte bane, men langtidsvirkningerne af low-carb-diæten er endnu usikre.

"Igennem rådgivningen taler jeg med mange, der ønsker at tabe sig ved at ændre på deres madvaner. Og for mange vil en diæt, der har et lavt indhold af kulhydrater, være en stor ændring i hverdagen. Det kan være én af årsagerne til, at de officielle kostråd ser ud til at virke bedst," siger Lisa Heidi Witt.

Læs mere: Gode kilder til kostfibre

Vælg de rigtige fedtstoffer

Hvis du alligevel vælger at skære ned på kulhydraterne, skal du dog være opmærksom på, hvilke fedtstoffer du spiser i stedet:

"Vælg især flydende planteolier som raps og olivenolie. Nødder, mandler og oliven indeholder også de sunde fedtstoffer," siger Lisa Heidi Witt og tilføjer:

"Har man nyreproblemer, som flere mennesker med diabetes har, da det er en følgesygdom til diabetes, skal man passe på med at spise en proteinrig kost, fordi man dermed sætter nyrerne på overarbejde, og belaster dem unødigt."

Artiklen er udarbejdet i samarbejde med Diabetesforeningen.

Du kan læse mere om dem på deres hjemmeside diabetes.dk

Læs mere: Smør bare brødet



Få de seneste artikler direkte i din indbakke