Lille muskel med stor betydning for manddommen

En veltrænet bækkenbund har stor betydning for mænds livskvalitet, hvad angår både inkontinens og sexliv. Alligevel er det en overset muskel. Derfor tilbyder Zentropa deres mandlige medarbejdere kurser, hvor de lærer at lave knibeøvelser

Lille muskel med stor betydning for manddommen

Selv om en stor del af manddommen som bekendt sidder mellem benene, er det de færreste mænd, der skænker deres bækkenbund en tanke.

Men en slap og utrænet bækkenbund kan føre til både inkontinens og rejsningsproblemer. Derfor er det vigtigt at sætte fokus på den usynlige muskel, mener bevægelsespædagog Karen Holmenlund Larsen fra Denbevidstekrop.dk, der arbejder med målrettet træning og glæden ved at bevæge sig for både firmaer og private.

"Mange mænd er usikre på det her område og er slet ikke klar over, at de har en bækkenbund, selv om den har stor betydning for deres livskvalitet," siger hun.

Karen Holmenlund Larsen har blandt andet holdt kursus i bækkenbundstræning for mænd hos filmselskabet Zentropa, og det er ikke første gang, direktør Peter Aalbæk sætter fokus på de mandlige medarbejderes bækkenbund.

"Hvis den lille yndlingskæp ikke fungerer, som den skal, påvirker det jo selvværdet, og så fungerer mine medarbejdere ikke optimalt på jobbet. Der er så uendeligt meget at hente med en begrænset indsats. Eneste ulempe er ansigtsudtrykket under træningen," griner Peter Aalbæk, der ikke synes, det er for intimt at lave knibeøvelser sammen med sine ansatte:

"Den slags tager vi forholdsvist frit. Vi er jo vant til at gå nøgne rundt sammen herude," siger han.

FÅ STYR PÅ VANDLADNINGEn

Det skønnes, at mere end 400.000 danskere (kvinder, mænd og børn) lider af inkontinens. Man kan selv gøre meget for at afhjælpe problemerne.

  • Tab dig
  • Nedsæt tobaksforbruget
  • Drik mindre - 1,5 liter væske i døgnet er tilstrækkeligt
  • Gå på toilettet, inden du forlader hjemmet
  • Tilstræb regelmæssige toiletvaner - cirka hver tredje time
  • Træn knibeøvelser
  • Hvis ovenstående ikke er tilstrækkeligt, opsøg din læge

(Kilde: Kontinensforeningen)

Tabu blandt mænd

For andre mænd er det uden tvivl tabu at tale om disse problemer, og derfor kan det kræve stor overvindelse at melde sig til kurset.

"Som regel er mændene lidt fjollede til at begynde med, og jeg er nødt til at undervise dem via humor. Men efterhånden bliver snakken mere seriøs, for ingen af dem er jo interesserede i at få rejsningsproblemer eller komme til at lide af inkontinens," forklarer Karen Holmenlund Larsen.

Hun lærer deltagerne, hvordan bækkenbunden fungerer, hvilke fordele der er ved at træne den, og hvad risikoen er, hvis ikke de træner den. Det kan være problemer med rejsningen, inkontinens, 'efterdryp' og nattetisseri. Desuden kan træningen ifølge Karen Holmenlund Larsen forebygge hæmorider, brok og prostata.

Læs mere: Træn din bækkenbund og styrk din manddom

Et bedre sexliv

Første gang, Zentropa holdt kurset, var det blot en lille flok midaldrende mænd, som deltog:

"Bagefter sad vi i S-toget og snakkede frit fra leveren om knibeøvelser. Det var noget, der vandt gehør blandt de andre passagerer. Men denne gang har en del af de unge også været med. De har også godt af at træne deres underliv, og dem, der er lidt hidsige i betrækket, kan teknisk set lære at kontrollere deres sædafgang. De skal lære at holde klatten tilbage," siger Peter Aalbæk, der også personligt har haft stor glæde af de daglige knibeøvelser:

"Det ene er, at det tager toppen af nattetisseriet, så jeg slipper for at skulle op adskillige gange. Det andet er sexlivet, som bliver bedre af, at man træner slamberten. Den har jo behov for at blive pumpet godt op med blod indimellem, og så slipper man for at fare rundt efter noget Viagra."

Træn den usynlige muskel

Ifølge Karen Holmenlund Larsen er de færreste mænd klar over, at de selv kan gøre noget for at forebygge problemerne.

"Selv om alle mænd frygter ikke at kunne få rejsning, accepterer de fleste det som noget, der risikerer at komme med alderen. Og hvis problemet så opstår, går de til lægen og får recept på nogle piller."

Men pillerne er ikke nødvendigvis den bedste løsning, mener hun. For det kan godt være, at de fremtryller en imponerende rejsning, men de hjælper ikke mod inkontinens – et problem, som jo heller ikke ligefrem gavner manddomsfølelsen.

"Jeg plejer at sige til kursisterne, at det ikke nytter noget at have nok så store armmuskler, hvis de glemmer at træne den usynlige muskel, der sidder mellem benene. Jeg forklarer dem, at så længe der er nerveforbindelse til en muskel, er det muligt at træne den. Så det er aldrig for sent," siger Karen Holmenlund Larsen, der gætter på, at kun en ud af ti læger anbefaler mænd med rejsningsproblemer at træne deres bækkenbund, selv om det kan forbedre deres livskvalitet.

Læs mere: Hvorfor udvikler mænd impotens?

Efterdryp i bukserne

Ifølge Karen Holmenlund Larsen går mange mænd rundt med en overspændt bækkenbund, og det kan være lige så slemt som en slap og utrænet. Konstant spænding i en muskel nedsætter koordinationsevnen, og det gør musklen uelastisk, hvilket medfører dårligere gennemstrømning af blod og dermed ilt og næringsstoffer. Desuden kan overspændte muskler danne myoser, hvilket kan være meget smertefuldt i bækkenbunden.

En af årsagerne er ifølge Karen Holmenlund Larsen en forkert kropsholdning, når mænd går på toilettet.

"Man bør slappe af i bækkenbunden, når man lader vandet. Men mange mænd skyder underlivet frem og spænder maven og ballerne, hvilket automatisk skaber en spænding i bækkenbunden. Spændingerne modarbejder det naturlige vandladningsmønster, og derfor får de ikke tømt blæren helt. Når de så har lukket bukserne og begynder at bevæge sig, kommer der et lille efterskvulp, og så drypper de i bukserne," forklarer hun. 

Læs mere: Blæreproblemer på stranden

Frygt for at miste manddommen

Tidens mode med lavtaljede bukser har ifølge Karen Holmenlund Larsen også en dårlig indvirkning på bækkenbunden. For man er nødt til at trække bækkenet lidt frem for at kunne holde bukserne oppe. Derved spænder man maven, ballerne og bækkenbunden, som risikerer at blive overspændt. Derfor risikerer mange unge mænd faktisk at få både rejsnings- og inkontinensproblemer noget tidligere, end de ellers ville have gjort, forklarer hun.

Især hvis de samtidig har lidt ekstra kilo på maven, der skaber et stort tryk i bughulen. Bækkenbunden og de dybe mavemuskler skal kunne modsvare dette tryk, så man kan holde på urin og luft, når man griner, hoster, hopper og løber.

"Når jeg forklarer mændene om disse mekanismer og risici, bliver de efterhånden meget lydhøre. For selv om det ofte er grænseoverskridende at tale om disse ting, overskygges det af deres frygt for, at manddommen ryger sig en tur."

I Zentropa er det planen at følge kurset op med en overbygning:

"Det næste skal være tantra-sex for mænd. Her får kvinderne heller ikke lov til at være med, for så overtager de bare det hele. Mændene skal have noget at komme hjem og overraske deres koner med. For der skal jo også være noget i godteposen efter sølvbrylluppet," siger Peter Aalbæk.

DEN DAGLIGE BÆKKENBUNDSTRÆNINg

Dynamisk udholdenhed
Spænd/knib (50 procent af maksimal spænding) 10-15 gange hurtigt efter hinanden. Træk derefter vejret dybt og spænd af. Gentag de 10-15 rytmiske knib plus afspændingen.

 

Styrke
Spænd maksimalt i ca. fem sekunder. Spænd af i cirka 10 sekunder. Gentag dette fem-otte gange.

Statisk i hele bækkenbunden plus dynamisk i det forreste øverste muskellag samt koordination

Spænd bækkenbunden (50 procent af maksimal spænding). Hold spændingen og vip med penis 5-10 gange. Træk derefter vejret dybt og spænd af. Gentag øvelsen plus afspænding 1-5 gange.

 

Statisk udholdenhed
Hold spændingen (50 procent af maksimal spænding) i cirka 30 sekunder.

 

Koordination
Spænd bækkenbund, mave og baller. Prøv at give slip et sted ad gangen. Prøv også modsat rækkefølge.

Afslut med dybe vejrtrækninger. Vær sikker på at bækkenbunden er helt afspændt. Hvis du er i tvivl, så spænd ganske lidt og giv helt slip under en udånding.

Kilde: Denbevidstekrop.dk

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke