LUR I MØRKE FORSTYRRER DØGNRYTMEN

Farvestrålende bleer sat fast til kalechen med klemmer og gedigne sorte skærme ses på mange barnevogne i gadebilledet. Men dagslys forstyrrer ikke barnets middagssøvn. Tværtimod.

LUR I MØRKE FORSTYRRER DØGNRYTMEN

Det er en god idé, at dit barn sover i dagslys, når det sover middagssøvn. Uanset om du har en baby eller en tre-årig, betyder påvirkningen af lys og mørke gennem øjets nethinde, at kroppen lettere kan regulere søvnrytmen. Også når øjet er lukket. Døgnets temperaturer, lys, mørke og måltider spiller en stor rolle forregulering af søvnen. Og kroppen er indstillet til regelmæssighed.

MIDDAGSSØVN TIL BARNET VÅGNER AF SIG SELV De fleste børn over et år sover en-tre timer, når de tager den længste middagslur. Et udhvilet barn, der lige er vågnet, er måske lidt stille eftersøvnen, men glad. Vågner barnet allerede efter 15-20 minutter, har det sandsynligvis ikke sovet nok. Så må du forsøge at få den lille til at sove igen.

Et barn, der har sovet for lidt, er som regel pylret og træt. Du kan først prøve at gøre ingenting i håbet om, at det falder i søvn af sig selv. Hvis det ikke sker, kan du eventuelt køre med barnevognen eller vugge barnet blidt, mens det ligger i vognen.

LÆNGERE NATTESØVN Hvis du tænker, at det vil være en smart idé, at dit barn holder op med middagssøvn for at sove bedre om natten, så tager du fejl. Har dit barn behov for at sove middagssøvn om dagen, så skal det have lov at sove. Du kan ikke bare udsætte et lille barns behov.

Men når dit barn holder op med at sove om dagen, bliver nattesøvnen ofte lidt længere. Og hvis du lægger dit barn tidligere i seng, og bliver ved med at stå op på samme tid, vil middagssøvnen måske efter et stykke tid kunne undværes uden problemer.

Du kan rykke søvnen med cirka et kvarter om ugen. Hvis du fx lægger dit barn fem minutter tidligere i seng mandag, onsdag og fredag, så har I rykket sengetiden et kvarter, når den første uge er gået. Når der er gået en måned, kommer dit barn en time tidligere i seng. Så kan det være, at barnet uden problemer kan undvære sin middagssøvn, samtidig med at nattesøvnen muligvis bliver yderligere en smule længere.

 

BØRNS SOVEMØNSTRE KAN ÆNDRES LANGSOMT:

  • Babyer og børn skal sove lyst, når de sover om dagen, og mørkt om natten.
  • Et barn skal sove, til det vågner op af sig selv. Glad og veloplagt.
  • Et barn kan ikke spare op til søvn.
  • Tværtimod. God søvn = mere god søvn.
  • Vil du prøve at ændre på dit barns døgnrytme, bør det foregå gradvist.


Få de seneste artikler direkte i din indbakke