Når du får hold i nakken

AV! Vi kender alle sammen følelsen af stivhed i nakken eller besværet med at kigge til den ene eller den anden side. Ofte opstår et hold i nakken, mens vi sover, fordi vi har ligget forkert på puden. Men et hold i nakken kan komme af mange ting. Hér kan du blive klogere på, hvad et hold i nakken egentlig er, hvad der kan udløse et, og hvad du selv kan gøre, når først det er opstået.

Når du får hold i nakken

Et hold i nakken kaldes på fagsprog ”akut torticollis”. Det er en tilstand, hvor du har smerter i nakke- og skulderområdet og føler dig ubevægelig og låst i en skæv vinkel. De fleste har prøvet at vågne med et hold i nakken efter tung søvn, hvor man har ligget forkert på puden, haft en for stor pude eller for blød en madras. Men et nakkehold kan også opstå efter kuldepåvirkning og træk. Især i forårsmånederne, hvor vi sidder i solen eller cykler, er vi ikke påpasselige med at være tilstrækkeligt påklædt på kroppens skyggeside. Er der oven i købet en kølig brise, kan der let opstå et hold i nakken efterfølgende. Børn og unge under 30 år har oftere nakkehold end andre, og hos nogle kan det opstå i forbindelse med infektioner med hævede lymfekirtler.

Årsagerne til et nakkehold kan også skyldes en bukning af en af de fjedrende skiver, som ligger mellem halshvirvlerne og medfører en krampetilstand med tilhørende låsning af muskulaturen. Stråler det ud i armene, og har du føleforstyrrelser, bør du opsøge en læge, men ellers er tilstanden harmløs, og du må forvente, at generne først er helt aftaget efter 3-10 dage. Har du slidgigt, fået piskesmæld eller døjer du med en sensitiv nakke på grund af tidligere skader, skal du selvfølgelig være ekstra opmærksom på kroppens signaler.

Her er en række forholdsregler, der kan tages, for at mindske risikoen for at få et hold i nakken:

-Undgå træk og kulde på ryggen og i nakken.
-Brug et halstørklæde eller en hætte når du cykler eller sidder med fronten til solen på en kølig dag.
-Vægttræner du nakke- og rygmuskulaturen, så vær altid godt opvarmet først.
-Sørg for en god arbejdsstilling, så du ikke hænger med hovedet fremover og belaster de nederste halshvirvler.
-Vær bevidst om at du jævnligt får trukket hagen ind, så du har en lang nakke og laver dobbelthage.
-Bliv også bevidst om at få skuldrene tilbage, så de ikke falder frem.
-Sid ikke i anspændte og statiske stillinger når du kører bil, taler i telefon eller ser tv.
-Kroppen er lavet til bevægelse, så kom ud og brug den hver dag, så du kan få gang i blodomløbet.

Er skaden allerede sket og nakken er blevet stiv, krampagtig og smertende, er der forskellige muligheder. De fleste tyr til et par smertestillende eller en stiv whisky og så af sted, og hvis du er én af dem, så vær påpasselig med ikke at få nakken ud i positioner, hvor du overbelaster vævet yderligere. Medikamenter og alkohol kan virke smertelindrende, men de slører imidlertid kroppens signaler, så vær varsom.

Der er i stedet nogle ting, der kan gøres for at mindske ubehaget, hvis du først har fået et hold i nakken:

-Sørg så vidt muligt for at aflaste nakke- og skulderregionen. Lig på ryggen og giv nakken god støtte, så du kan være helt afspændt.
-Er din partner eller nære relation til rådighed, så lad vedkommende nusse dig i nakken. Det kan virke fjollet, men det er med til at få muskulaturen til at slappe af.
-Er du forpligtet til at arbejde, så ty til de forebyggende råd; hold nakken i en sund positur og hold området varmt.
-Lås ikke nakken i statiske positioner og monotone bevægelser, men prøv så vidt muligt at få gang i blodomløbet med jævne mellemrum.
-Har du mulighed for det, så kan dybdegående massage eller triggerpunktsmassage være gavnligt. Det kan løsne op i den muskulatur, som klemmer på nerverne, og fjerne affaldsophobninger.
-Påføring af gammeldags tigerbalsam eller heat lotion uden hormonforstyrrende stoffer kan give midlertidig lindring og sætte gang i blodcirkulationen.

GODE ØVELSER VED HOLD I NAKKENDet er en god idé at forsøge at få varmet muskulaturen op omkring nakken og ryggen, så spændingerne løsnes. Musklerne skal aktiveres, men kun på 50-70 pct. intensitet.

Skyggeboksning på middelsvær intensitet kan hurtigt varme skulder- og nakkemuskulaturen op og give lindring. Stå med let forskudte fødder og bøj dig en smule forover. Hæv armene op, som om du vil beskytte dit ansigt. Overarmene peger vandret frem og albuerne er bøjet. Slå nu skiftevis med armene mod den usynlige boksepude foran dig. Lav små intervaller af 20-60 sekunder efterfulgt af en lille pause mellem hvert sæt. Gentag 4-12 gange afhængigt af, hvad der føles overkommeligt. Det er vigtigt, at man ikke overbelaster nakken, så gå ikke for hårdt til den. Gentag eventuelt øvelsen flere gange om dagen, så området bliver stimuleret.

Rolige yogabevægelser kan også lindre dit nakkehold. Sid på et tæppe eller en måtte og foretag nogle forsigtige stræk af nakke- og rygmuskulaturen. Stræk også overarme og brystkasse, så du bliver mere bevægelig i hele overkroppen. Ofte har man tendens til at spænde op i andre kropsdele for at kompensere, og derfor bør man ikke kun fokusere på nakkeregionen. Du kan også lave nogle forskellige strækøvelser i stående position, så længe du er forsigtig og giver kroppen tid til at afspænde mellem strækkene.

Har du en gymnastikbold ved hånden, kan den også være god at støtte sig til, så du opnår rullende bevægelser. Læn dig ind over bolden i forskellige stillinger for at opnå et behageligt stræk og mærk, hvordan det gavner at strække både ryg, mave, arme og brystkasse.

Slut af med at ligge fladt på ryggen med god støtte i nakken og brug nogle minutter på at trække vejret dybt. Mærk efter om ikke du føler en smule lindring og fremgang. Vær opmærksom på, at du godt kan føle lidt tilbagegang, når kroppen igen bliver afkølet, men det er helt naturligt. Husk så samtidig på, at hold i nakken sagtens kan opstå, selvom du er sund, rask og veltrænet. Det kan ske for selv den bedste, og det går over igen.

OM EKSPERTEN

Rasmus Ramskov er sportsmassør og registreret alternativ behandler. Han har drevet Klinik God Krop i København siden 2009, hvor der fokuseres på det hele menneske og balancen mellem krop og sind. Læs mere på godkrop.dk.

 

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke