Ømme og trætte knæ kan være slidgigt

Det er en helt normal aldringsproces at få slidgigt i knæleddet, og derfor er det selvfølgelig oftest noget, man får som ældre. Heldigvis er ældre i dag gode til at være fysisk aktive i forhold til tidligere generationer, og det er godt, for slidte led skal bruges

Ømme og trætte knæ kan være slidgigt

Ny forskning viser, at hvis du laver øvelser, der er gode for knæene, og som styrker dem, får du større livskvalitet og udsætter en eventuel operation. Ud over de ældre er det typisk dem, der har haft skader i knæene, primært på korsbåndene, der senere i livet kan blive mærket med 'eftervirkninger' i form af slidgigt.

Symptomer på slidgigt

Symptomerne på slidgigt kan i den indledende fase vise sig ved let ømhed eller en murren i knæet. ømheden opstår, når man begynder at belaste knæet, eksempelvis når man rejser sig og begynder at gå. Når man så bliver varmet op, forsvinder det igen.

Gradvist vil der komme tiltagende smerter ved start af aktivitet, men som stadig mindskes, når knæet bliver varmt. I den næste fase er der, ud over de indledende smerter, også smerter når knæet bliver 'koldt' igen. I den sidste fase er der konstante smerter.

Afhængigt af hvor slidforandringerne sidder, kan der være forskel på, hvor smerten mærkes.

Læs mere: Scanning kan give bedre slidgigtbehandling

Kiropraktoren kan hjælpe

Når du er blevet undersøgt og har fået at vide, at der ikke er sket større slidskader på knæet, og at du derfor heller ikke skal opereres, kan kiropraktoren i mange tilfælde hjælpe dig.

Kiropraktoren kan blandt andet hjælpe til en bedre funktion i knæet med øvelser og behandling af led og muskler.

Det ændrer naturligvis ikke slidgigten i sig selv, men nogle gange viser det sig, at det er dårlig funktion i knæleddet, der giver smerterne og ikke slidgigten i sig selv.

Kiropraktoren kan også give dig råd om, hvordan du undgår at provokere dit knæ.

Læs mere: Slidgigt er folkesygdommen der er værre end sit rygte

Hvad kan du selv gøre?

Slidgigt er en naturlig aldringsproces i vores led, men du kan selv lindre eller sænke udviklingen.

  • Er du overvægtig, vil et vægttab på eksempelvis 10 kilo tage en stor belastning af knæene.
  • Regelmæssig styrketræning af knæleddene i form af træning med elastik.
  • Regelmæssig konditionstræning, navnlig i form af cykling eller træning på cross trainer

Læs mere: Spis rigtigt mod din gigt

Du kan læse mere og se video om slidgigt og om overbelastningssmerter i knæet på Kiropraktorguide.dk.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke