Øvelser: Trafiksikker i mørke

Nogle oplever, at de får sværere ved at orientere sig i trafikken i mørke. Det skyldes sandsynligvis, at periferisynet er understimuleret - og det kan heldigvis trænes op.

Øvelser: Bliv trafiksikker i mørke

Her i vintermånederne oplever mange, at det bliver sværere at orientere sig i trafikken. En del tror, at de er ved at blive natteblinde. Men generne skylde snarere, at dit 
periferi-syn er understimuleret.
Og det kan ret let trænes op igen.

“Jeg kørte meget langsomt og holdt hele tiden øje med midterstriben. Det var virkelig ubehageligt at køre bil om natten.”
  Optometrist Maria Beadle oplevede selv for nogle år siden, hvad mange af hendes kunder i dag kommer og klager over. Hun var begyndt at have svært ved at orientere sig og finde vej. Særligt i mørke. Modsat sine kunder vidste Maria Beadle dog, at hendes vanskeligheder med at overskue trafik og finde vej næppe var tegn på, at hun var ved at blive natteblind.

SIMPEL GENOPTRÆNING
“Natteblindhed er en sjælden og meget alvorlig lidelse. Jeg vidste godt, det var mit periferi-syn, den var gal med. Og det overraskede mig faktisk, hvor nemt det var at træne op igen,” siger hun.

Nederst på siden finder du et billede af en øvelse med bogstavtavle og kort som Maria Beadle anbefaler sine klienter, at lave når de kommer til hende og klager over, at det er blevet alt for svært at orientere sig i mørke.
  Hun gætter på, at problemet er stigende, men det bliver ved et gæt, for hverken udbredelsen eller årsagerne til svigtende periferi-syn er der forsket ret meget i. 
  Men stress og stillesiddende arbejde ved skærm gør det i hvert fald ikke bedre, understreger hun.

STRESS BEGRÆNSER DIT OVERBLIK
Efter en længere periode med stress er det ikke unormalt, at opleve et såkaldt ”synsfelts-kollaps”. Rent fysisk fejler synsfeltet ikke noget, men hvis du mangler overskud til at bruge dit perifere synsfelt, lukker det ned. Så opdager du måske ikke, at nogen kommer imod dig bagfra eller fra siden. Det kan også blive sværere at finde vej, orientere sig og overskue fx indkøb, hvor det myldrer med varer og indkøb,” siger hun.


ØVELSE MED BOGSTAVTAVLE og kort:

Placer bogstavtavlen på væggen i øjenhøjde eller ud for læsefeltet (hvis du bruger briller med flerstyrke-glas).

Små kort med bogstaver og tal placeres i tilfældig orden hele vejen rundt om bogstavstavlen.

Stil dig i 35 cm afstand og fokuser på et af bogstaverne  på bogstavstavlen og fang med fingeren samtidig et bogstavskort ved at bruge dit periferi-syn. Det behøver ikke være det samme bogstav som det du læser på bogstavstavlen.

Lav øvelsen nogle minutter hver dag gennem et par uger. 

Husk, at det er ok, at du ikke kan se de store bogstaver skarpt.

 

SÅDAN GØR DU:

 Begynd med de bogstavkort, der er nærmest midten og arbejd dig længere og længere ud. 

 Brug en pind, en blyant eller en finger til at pege med.

 Sig bogstavet fra bogstavstavlen højt.

undefined

10 Bogstav kort

undefined

undefined

Hvis du ønsker at printe bogstavtavlen og kortene ud, bliver du først og fremmest nødt til at gemme billedet ned på din computer.

SÅDAN GØR DU:

- Højreklik på billedet  

- Her dukker der et lille vindue op

- Tryk "gem billede som" og navngiv billedet, og gem det på din computeres skrivebord

- Når billedet er gemt på din computer kan du printe det ud.

 

Opstår der problemer med at gemme billedet, kan du kontakte redaktion@magasinet-sundhed.dk så hjælper vi dig.

 




 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke