Øvelser kurerer angst for flyveture

En tommelfingerregel siger, det er 40 gange sikrere at flyve en kilometer end køre en kilometer i bil. Men når urangsten for højder, lukkede rum og kontroltab er vakt, skal tilliden genoptrænes

Øvelser der kurerer angst for at flyve

Hver tiende flypassager utryg

Cirka hver tiende flypassager føler sig utryg på rejsen, viser undersøgelser.
Nogle er bare anspændte og ånder lettet op, når turen er overstået.
Andre får deciderede panikangst med svedeture, kvalme, hjertebanken og dødsangst.

Nogle frygter turen i flere uger op til afrejse og skriver afskedsbreve til familien.
Andre bliver først bange ved security-tjek eller når de træder ind i kabinen.
Hvor mange, der helt undgår at flyve på grund af angst, ved man ikke.
Men man ved, at risikoen ved at flyve en kilometer er 40 gange mindre end risikoen ved at køre en kilometer i bil.
De skrækhistorier, der verserer, er typisk enten overdrevne, kun kendt fra actionfilm eller pure opspind.

Læs også: 10 Gode råd mod flyskræk

Flyskræk - en naturlig angst, der har pustet sig op

Flyvning provokerer vores menneskelige urangst, og det får mange til at overvurdere risikoen, forklarer psykolog Tina Mulvad fra flytryg.dk, hvor man gennem de seneste 25 år har hjulpet 1.500-1.600 danskere af med flyveskræk:

”Angst for højder og små lukkede rum er basale urinstinkter hos mennesket. Selv små børn, der lige har lært at kravle, holder sig i sikker afstand af steder, hvor de kan falde ned. Derfor kræver det helt basalt enorm tillid at sætte sig ind i en passagerkabine, spænde sig fast i flysædet og lade sig føre op i ti kilometers højde, hvor ens liv afhænger af piloterne, flyet og kunstigt tilført ilt,” siger hun.

Menneskekroppen er skabt til at have fast grund under fødderne, og flyvning er i bund og grund en unaturlig tilstand. Sanserne kan blive snydt, så kroppen tror, maskinen krænger mere forover, bagover eller til siden, end den reelt gør, forklarer psykologen.
”Utrygheden får nogle til at overgeneralisere. Være ekstra på vagt og opmærksomme på advarsler og ulykker, mens de ignorerer de tusindvis af flyvninger, hvor alt går som det skal. Angsten tager over og skaber urealistiske billede af, hvor risikoen for ulykker stiger til 90 procent så man faktisk skal være heldig for at slippe levende ud af maskinen igen,” siger hun

Læs også: Få styr på angsten - før den styrer dig

Tre dage på tilvænning

Flyskræk er en fobi – en overdreven angst for det at flyve. Fobier kan behandles ved langsomt at nærme sig det frygtede fænomen; tandlæger eller edderkopper - åbne pladser eller flyrejser.
Hos flytryg.dk består behandlingen i et tredages kursusforløb, hvor deltagerne bliver klogere på både flyvning og angstreaktioner, mens de træner sig op til en flyvetur gennem øvelser i en simulator.

Viden tager brodden af angsten

Ulrik Pedersen har arbejdet som pilot hos SAS i 25 år og har sideløbende undervist på flytryg-kurseri 15 år. Han har aldrig oplevet noget farligt. Aldrig afværget en ulykke, slukket en motor i luften, nødlandet eller været vidne til, at iltmaskerne i panelet over passagerernes hoveder er faldet ned. Sikkerhedsprocedurer er noget, de fleste piloter kun oplever forebyggende. Og der er mange af dem. Hvor omhyggeligt alt dobbelttjekkes inden take off, gør Ulrik Pedersen rede for på kursets første dag.
”Megen angst bunder ganske enkelt i uvidenhed. Flyvning er kompliceret, så myter kan let opstå. For eksempel har mange af kursisterne hørt historier om flymotorer, der sætter ud. Men det sker uhyre sjældent og på et fly har vi altid flere sikkerhedssystemer, der kan tage over. En personbil kan pludselig gå i stå midt i et kryds. Det kan et fly ikke,” siger han.

Lufthuller findes ikke

Falde ned kan det heller ikke, pointerer han. På grund af fremdriften vil et havareret fly kun langsomt i en stor bue bevæge sig mod jorden. Hvis alle motorer går ud, vil et fly i ti kilometers højde svæve cirka 200 kilometer før det nødlander.

”Mange passagerer kan fortælle hårrejsende historier om ’lufthuller’, som på én eller anden måde kan sende et fly direkte mod jorden. Vist lidt i stil med de rummets ’sorte huller’. Men lufthuller findes ikke. Det, der skubber til maskinen og fornemmes inde i kabinen som huller er skyer eller turbulens. Vindmodstand. Ligesom vinden danner bølger i havet, danner den turbulens i luften. Og det er ikke farligt. Fly er bygget til at klare meget kraftig turbulens,” forklarer piloten.

Jævnlige flyrejser holder angsten stangen

Fobiafvænning er en relativt enkel behandling, men langt fra noget quick-fix, understreger Tina Mulvad. Flyangsten skal efterfølgende bearbejdes med hyppige flyveture. Ellers kan den godt knopskyde igen.

”Nogle af vores tidligere kursister flyver til Aalborg et par gange om året for at mødes til en kop kaffe dér. Sådan har de valgt at støtte hinanden og holde træningen ved lige,” siger psykologen, der varmt anbefaler kollektiv behandling af flyvefobi.
”Den, der er mest bange for turbulens kan lige holde dén, der er mest bange for at lette i hånden under take-off. Og omvendt. Sammen kan vi normalisere det, der sker, så angsten ikke forstærker sig selv. Angst er jo ikke noget, man dør af, men angst for angsten fylder faktisk ret meget hos flyfobikere,” siger Tina Mulvad.
“De fleste kursister får ændret deres risikovurdering og nyder ligefrem den afsluttende fælles flyvetur,” siger hun.

 



Få de seneste artikler direkte i din indbakke