Pas på saltet!

Danskerne spiser for meget salt, og dermed øger vi risikoen for hjertekarsygdomme. Det skyldes især højt saltindhold i forarbejdede fødevarer. Men du kan selv gøre noget for at mindske dit saltforbrug.

Pas på saltet!

6 gram for kvinder og 7 gram for mænd. Mere salt anbefaler man ikke, at danskerne skal indtage i løbet af en dag. Men vi er oppe på langt mere.

I dag er saltindtaget for mænd på 9-11 gram og for kvinder på 7-8 gram, og dermed øger vi risikoen for hjertekarsygdomme.

Salt i små mængder er livsnødvendige, men når saltindtaget kommer så højt op, som det er i Danmark, begynder det at blive farligt. Det gælder især for overvægtige, diabetikere og ældre personer. Men også unge, der har et højt forbrug af færdiglavet mad, er i farezonen.

Lille ændring, stor forskel

Hjerteforeningen har beregnet, at man kan reducere antallet af blodpropsrelaterede dødsfald med 1.300-1.500 tilfælde hvert år, hvis alle danskere spiser bare 3 gram mindre salt hver dag.

Salt indeholder natrium, som binder vand. Når man spiser mere salt end anbefalet, bliver der holdt meget væske tilbage i kroppen, og der trækkes mere væske ind i blodårerne.

Herved øges mængden af cirkulerende blod i årerne, modstanden i kredsløbet øges, og det giver en stigning i blodtrykket. Når blodtrykket stiger, pumper hjertet hårdere, og det kan føre til hjertesvigt.

Højt blodtryk slider på karvæggen i hjertets kranspulsårer, accelererer åreforkalkning og øger risikoen for dannelse af blodpropper.

Læs mere: Op og ned om blodtrykket

Svært at regulere

Men det kan være svært at regulere saltindtaget, for ifølge Fødevarestyrelsen viser flere undersøgelser, at 70-75 procent af vores daglige saltindtag kommer fra industrielt forarbejdede produkter – den mad, man køber i supermarkederne. Og det er der ikke særlig mange danskere, der ved.

Eksempelvis er der mange fødevarer, som vi tror, er rigtig sunde, men som indeholder meget salt. Det er især brød og kornprodukter.

Men også flere forarbejdede produkter som pølser, leverpostej, ost, morgenmadsprodukter og færdigretter som frosne pizzaer, forårsruller, gratiner m.m. indeholder høje mængder af salt.

Læs mere: Din hud afslører dit helbred

Vær kritisk

Vil man selv gøre noget for at mindske saltforbruget, er det en god ide, at se kritisk efter på varernes deklarationer og vælge de produkter, der har det mindste indhold af salt – eller natrium, som det ofte angives som.

Marinader og dressinger kan med fordel laves selv uden brug af salt, og så er det generelt en god ide at købe produkter, der er mærket med Nøglehullet, da disse er underlagt skrappere regler omkring indholdet af salt.

Endelig kan man se kritisk på sine vaner, da saltbøssen ofte bliver rystet som en refleks, når maden bliver sat på bordet.

SÅDAN SPARER DU PÅ SALTET

  • Væn smagsløgene til mindre salt - det tager otte til 12 uger.
  • Smag på maden og eksperimenter med krydderier, hvidløg og chili.
  • Begræns forbrug af chips, fastfood og færdigretter.
  • Brug rester fra middagsmaden i stedet for færdigproduceret pålæg.
  • Spørg til saltindholdet, når du køber brød hos bageren, eller bag dit eget.
  • Lav din egen marinade i stedet for at købe marineret kød.
  • Husk at kiks og kager også kan indeholde en del salt.
  • Undgå færdiglavede supper.
  • Vælg fødevarer med Nøglehullet, da det ofte stiller krav til saltindholdet.
  • Orienter dig på næringsdeklarationen om saltindholdet. 1000 mg natrium svarer til 2,5 gram salt.

Kilder: Tænk Forbrugerrådet m.fl.

Læs flere artikler om salt og hjertekar-sygdomme på www.taenk.dk og www.hjerteforeningen.dk



Få de seneste artikler direkte i din indbakke